hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szja-bevallás: érkeznek a hibákra figyelmeztető üzenetek a NAV-tól, mutatjuk, mire figyeljen javításkor

  • Horváthné Szabó Beáta adószakértő

Még fel sem lélegeztek a magánszemélyek és az adószakértők, könyvelők az szja-bevallások beadását követően, máris érkeznek a – segítő szándékú – levelek az adóhatóságtól az adózók tárhelyére. Egy körültekintően elkészített bevallásnál is előfordulhat, hogy hibát talál a NAV a bevallásban.

Ha a 2453 jelű személyijövedelemadó-bevallás az összefüggés-vizsgálatok során eltérést mutat, és a hiba az adózó közreműködése nélkül javítható, akkor szerencsés az adózó, mert a NAV kijavítja a bevallását, amiről 30 napon belül értesítést küld az adózónak, ha a javítás az adófizetési kötelezettség vagy az adó-visszatérítés összegét érinti.

Előfordul, hogy a hiba csak az adózó közreműködésével javítható. Ilyen esetben az adóhatóság nevesíti az egyes hibákat, és kéri az adózót, hogy azokat az áttekintést követően nyolc napon belül javítsa.

A javítás történhet a bevallás módosításával. A javítóbevallás benyújtása a legegyszerűbben elektronikusan végezhető el, persze csak akkor, ha az adózó nem idegenkedik az elektronikus kitöltéstől. Ilyen esetben teljes adattartalommal újra ki kell tölteni a 24SZJA jelű bevallást. Fontos, hogy a hibásnak minősített bevallás 10 jegyű vonalkódját (amelyet a kiértesítő levél tartalmaz) is fel kell tüntetni a 24SZJA-Főlap (B) blokkjában. Ha ezt elmulasztja az adózó, akkor a bevallást nem tudja javításként feldolgozni a NAV.

Nem árt figyelni, hogy a hibásnak minősített bevallás vonalkódja nem azonos a kiértesítő levél iktatószámával. Fontos, hogy a javításkor a 24SZJA-Főlap (C) blokkjában a „Bevallás jellege” mezőt nem szabad kitölteni, minden olyan esetben amikor az alapbevallás javítása történik. Előfordul, hogy a feldolgozott alapbevallást követően a bevallás már csak önellenőrzésként vagy adózói javításként (azaz helyesbítésként) nyújtható be. Ebben az esetben viszont már fel kell tüntetni a „Bevallás jellege” mezőben a „H” – helyesbítést, vagy „O” – önellenőrzést jelölő betűt.

Ha a magánszemély az ANYK bevalláskitöltő programban készíti el a javított bevallást, a beküldés is történhet az ANYK bevalláskitöltő program segítségével. Ilyenkor a bevallást megjelöli a NAV küldésre, és az ügyfélkapus azonosítók megadásán túl meg kell adni az ügyfélkapus ellenőrző kódot is.

Amennyiben a javítást olyan könyvelő, vagy az adótanácsadó készíti el, aki nem rendelkezik UJEGYKE meghatalmazással, a kitöltő program alapján a javított bevallásról készített kr. titkosított file a magánszemély adózó tárhelyén keresztül is továbbítható az adóhatóság részére.

A magyarorszag.hu honlapon keresztül történő beküldésnél ki kell választani a Dokumentumfeltöltés menüpontot. A „Kiválasztás” gomb megnyomása után az adózó számítógépén lementett kr kiterjesztésű file-t kell feltölteni. A feltöltés egyrészt ellenőrizhető az elküldött dokumentumok között, másrészt a beküldésről nyugta is érkezik az értesítési tárhelyre. A nyugta csak a továbbítás tényét igazolja, a bevallás feldolgozása ezt követően kezdődik.

Ezen kívül levélben, illetve elektronikus kapcsolattartásra kötelezettként az e-papír használatával, vagy – indokolt esetben – személyesen is lehetőség van a javított bevallás beadására. Amennyiben levélben, illetve e-papíron történik a beküldés, nem szabad elfeledkezni az iktatószám feltüntetéséről az adóazonosító jel, illetve adószám mellett.

Vannak adózók, akik inkább a telefonos, vagy személyes ügyintézést részesítik előnyben. Erre is lehetőség van, a NAV Infóvonalon telefonon is kérhető segítség. Sőt, a korábban papír alapon beküldött bevallás is javítható telefonos segítséggel. A NAV Infóvonal belföldön a 1819-es, számon hívható, míg a külföldön élő adózónak a +36 (1) 461-1819-es számot kell hívnia.

Az egyedi tájékoztatáshoz és ügyintézéshez viszont ügyfél-azonosító számra van szükség. Amennyiben az adózó még nem rendelkezik ügyfél-azonosító számmal, úgy azt a NAV – telepítést nem igénylő – Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásában elérhető TEL jelű nyomtatvány kitöltésével, vagy személyesen a NAV ügyfélszolgálatán igényelheti az adózó. A NAV Infóvonal menütérképe a NAV internetes honlapján is elérhető.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

25 éven aluliak szja-kedvezménye

Dócziné Szabó Nikoletta

munkajogi és bérszámfejtési szakértő

NEXON

Családi gazdaság alanyi adómentessége

dr. Csobánczy Péter

közgazdász, jogász, adótanácsadó

Kezelési költség számlázása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 december
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Együttműködő partnereink