hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mégis uniós jogot sért a telefon és az internetadó

  • Angyal József (okleveles adószakértő)

Internetes portálok a minap tényként közölték a kormány által legújabban megszellőztetett telefon, internet adóról, hogy ezek nem sértenek uniós jogot. Csakhogy ez az állítás több helyen is sántít.

Az európai unió jellemzője az egységes belső piac. Alapelv a termékek és szolgáltatások szabad áramlása. Éppen ezért a forgalmi adók bevezetése nem tagállami hatáskör. A belső piac létrehozására irányuló cél megvalósításának előfeltétele a forgalmi adókra vonatkozó olyan jogszabályok alkalmazása a tagállamokban, amelyek nem torzítják a verseny feltételeit, és nem akadályozzák az áruk és a szolgáltatások szabad mozgását.  A forgalmi adókat az unió a tagállamok megegyezése alapján egységesen szabályozza.

A közös forgalmi adó rendszernek a verseny semlegességét kell eredményeznie. A hasonló termékekre és szolgáltatásokra ugyanakkora adóterhet kell kivetni. Ellentétes az uniós joggal minden olyan forgalmi adó, ami nem felel meg az uniós áfa irányelvnek. Az európai unión belül csak egy forgalmi adó lehet. A tranzakciós forgalmi adóval kapcsolatosan az áfa direktíva egyértelműen leszögezi, hogy a tagállamok mentesítik az adó azon ügyleteket, beleértve a közvetítést is, amelyek betétre, folyószámlára, fizetésre, átutalásra, követelésre, csekkre és egyéb átruházható értékpapírra vonatkoznak, kivéve a követelésbehajtást. Szakmailag értékelhetetlenek azok a vélemények, amelyek tervezett változtatásokról (Tobin adó) beszélnek. Ezek hatálybalépéséhez ugyanis nem elszigetelt tagállami kezdeményezések, hanem közös megegyezésre van szükség.

A tervezett új adók egyértelműen forgalmi adók. Csak a magyar terminológia hívja az uniós forgalmi adót „általános” forgalmi adónak. Ezért hiteltelen érvelése, hogy azért nem sértenek uniós jogot, mert a tervezett adók nem „általánosak”, nem terjednek ki minden területre. Ugyanígy szakmailag téves hivatkozás, hogy azért nem ütköznek uniós jogba az új adók, mert nem hozzáadott érték adók. Az unió szabályai szerint a forgalmi értékadó csak hozzáadott érték adó lehet.

Tehát ha egy forgalmi adó halmozódást enged meg, akkor az egyértelműen ellentétes az uniós szabályozással. Ha elfogadnánk a fenti érvelést, akkor elég lenne az áfát kettébontani termékforgalmi adóra és szolgáltatás forgalmi adóra. Így külön-külön nem lennének általánosak. A termékforgalmi adó nem vonatkozna a szolgáltatásokra és a szolgáltatásokra vonatkozó adó nem vonatkozna a termékekre. Ha ezzel egyidejűleg megszüntetnénk az adólevonási jogot is, akkor ezek a forgalmi adók nem lennének hozzáadott érték adók sem. Mivel így már nem sértenének uniós jogot, be lehetne vezetni az ötkulcsos termékforgalmi és az ötkulcsos szolgáltatásforgalmi adót is adólevonási jog nélkül. Azt hiszem, a hülyeségnek is van határa. A határt szerencsére az uniós tagság jelenti.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink