hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kérdések és válaszok a cafeteriaváltozások kapcsán

  • adozona.hu

A cafeteriára vonatkozó adószabályok 2019. évi változása után az adomány és a lakáshitel-támogatás milyen adózási kategóriába fog esni? – kérdezte olvasónk. Másik kérdezőnk pedig azt firtatta, hogy 2019. évre a béren kívüli juttatások adótörvényben meghatározott mértékén felül adható-e, illetve milyen adóteherrel, milyen maximális összegben, milyen feltételekkel adható SZÉP-kártya juttatás vendéglátás alszámlára? A kérdésekre Surányi Imréné okleveles közgazda szakértőnk válaszolt.

Az Országgyűlés által elfogadott T/2931. számú adótörvénycsomag szja-törvényt érintő módosításai egyértelművé teszik, hogy 2019. január 1-jétől

– az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulás, illetve a támogatói szerződés szerint a tag javára utalt (befizetett) adomány estében az annak forrásául szolgáló (például bérként számfejtett) bruttó összeg a teljesítéskor lesz a munkáltatótól származó, illetve a támogató és a magánszemély között fennálló jogviszonyból származó, ennek hiányában egyéb jövedelem, mely adóköteles összegből a magánszemély tagot terhelő közterheket az utalást, befizetést teljesítő kifizetőnek le kell vonnia;

– az előzőek szerint a tag a javára átutalt vagy más módon befizetett összeget a szja-törvény 44/A paragrafusa szerinti rendelkező nyilatkozatában figyelembe veheti;

– a kiegészítő önsegélyező szolgáltatásnak nem minősülő célzott szolgáltatásra (nyugdíjpénztári és egészség/önsegélyezőpénztári célzott szolgáltatásra) befizetett összeg továbbra is egyes meghatározott juttatásként lesz adóköteles, utána a kifizető (munkáltató) 1,18x(0,15% szja+0,19,5% szocho) megfizetésére köteles, a tagoknak a befizetéskor nem keletkezik semmilyen kötelezettsége;

– a kiegészítő önsegélyező szolgáltatásra célzott szolgáltatásként befizetett összeg után a befizetéskor sem a befizetőnek, sem a tagoknak nem keletkezik adókötelezettsége;

– a kiegészítő önsegélyező szolgáltatás igénybevételekor a magánszemélynek a szolgáltatás értékének megfelelő egyéb jövedelme keletkezik, amelyre tekintettel adóelőleget nem kell fizetni (a pénztár nem minősül kifizetőnek), a 15 százalék szja-t és a 19,5 százalék szochót a jövedelem 84 százaléka után a magánszemélynek az adóbevallásra előírt határidőig kell megfizetnie (ezt az egyéb jövedelemként adóköteles összeget a magánszemély a szja-törvény 44/A paragrafusa szerinti rendelkező nyilatkozatában nem veheti figyelembe);

– a célzott kiegészítő önsegélyező szolgáltatás kivételével az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári, Öpt. szerinti szolgáltatások továbbra is adómentesek.

2019. január 1-jétől a lakáshitel-törlesztési támogatás a folyósításkor munkaviszonyból származó adóköteles jövedelemnek minősül, amely után a közterheket (a magánszemélyt terhelő 15% szja + 18,5% egyéni járulék, a munkáltatót terhelő 19,5% szocho + 1,5% szakképzési hozzájárulás)

– vagy a szja-törvény 46. paragrafusának (7)–(10) bekezdéseire, a Tbj. 50. paragrafusának (5) bekezdésére, valamint a szochotörvényre figyelemmel,

– vagy juttatást bruttó értékben számfejtve

kell a magánszemélynek, illetve a munkáltatónak megfizetnie.

A juttatás és a céget terhelő közterhe személyi jellegű egyéb ráfordításként a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségként számolható el [társasági adóról szóló törvény 3. számú melléklet B./3. pont].

A SZÉP-kártyára utalható keretre vonatkozó szabályok iránt érdeklődő olvasónknak a következőket válaszolta szakértőnk.

A SZÉP-kártyára utalt támogatások béren kívüli juttatásként, illetve egyes meghatározott juttatásként adhatók az szja-törvény 2019. január 1-jétől hatályos következő rendelkezései szerint:

„71. § (1) Béren kívüli juttatásnak minősül – ha a juttató a munkáltató – a munkavállalónak az adóévben a Széchenyi Pihenő Kártya

a) szálláshely alszámlájára utalt, kormányrendeletben meghatározott szálláshelyszolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb évi 225 ezer forint támogatás;

b) vendéglátás alszámlájára utalt, melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb évi 150 ezer forint támogatás;

c) szabadidő alszámlájára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, kormányrendeletben meghatározott szolgáltatásra felhasználható – több juttatótól származóan együttvéve – legfeljebb évi 75 ezer forint támogatás.”

Továbbá:

„70. § (7) Egyes meghatározott juttatásnak minősül

a) a 71. § (1) bekezdés szerinti juttatásnak az ott meghatározott értékhatárt meghaladó része;

b) a 71. § (1) bekezdés szerint – az ott meghatározott értékhatárokat meg nem haladóan – az adóévben biztosított juttatások együttes értékének az éves rekreációs keretösszeget meghaladó része;

c) a 71. § (2) bekezdés a) pont szerinti juttatásnak az ott meghatározott értékhatárt meghaladó része;

d) a 71. § (2) bekezdés b) pont szerinti juttatásnak az ott meghatározott értékhatárt meghaladó része.

(8) A (7) bekezdés b) pont alkalmazásában az éves rekreációs keretösszeg

a) – ha a munkáltató költségvetési szerv –

aa) évi 200 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll;

ab) a 200 ezer forintnak a munkavállaló által az adott munkáltatónál az adóévben a juttatás alapjául szolgáló jogviszonyban töltött napokkal arányos összege, ha a munkavállaló munkaviszonya csak az év egy részében áll fenn;

ac) évi 200 ezer forint, ha a magánszemély munkaviszonya a magánszemély halála miatt szűnik meg;

b) más munkáltató esetében

ba) évi 450 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll;

bb) a 450 ezer forintnak a munkavállaló által az adott munkáltatónál az adóévben a juttatás alapjául szolgáló jogviszonyban töltött napokkal arányos összege, ha a munkavállaló munkaviszonya csak az év egy részében áll fenn;

bc) évi 450 ezer forint, ha a magánszemély munkaviszonya a magánszemély halála miatt szűnik meg.

Fontos változás, hogy a szociális hozzájárulási adóról (szocho) szóló új törvény szerint az egészségügyi hozzájárulást (ehót) a szocho váltja fel, így a juttatónak a támogatás után a 15 százalék szja mellett nem ehót, hanem 19,5 százalék szochót kell fizetnie, mégpedig úgy, hogy a fizetendő szja- és szochoalap megállapításához az 1,18-as szorzót csak az előzőek szerint egyes meghatározott juttatásnak minősülő részre kell alkalmazni.

Időközben hatályba lépett a 76/2018. kormányrendelet, amely újraszabályozta a SZÉP-kártya kibocsátásának és felhasználásának rendjét.

A legfontosabb változás, hogy a munkavállalók nem a munkáltatón keresztül, hanem a kibocsátónál igényelhetik a SZÉP-kártyát, úgy, hogy ennek érdekében a kibocsátóval közvetlenül kell szerződniük a szálláshely, vendéglátás és szabadidő alszámlák megnyitására. A kibocsátók már megkezdték a szerződések kiküldését a meglévő kártyatulajdonosoknak, így a munkáltatók jövőre már csak az így megnyitott SZÉP-kártyás számlákra utalhatják a támogatást.

Változás, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók a feltöltést követő második év május 31-e után a fel nem használt összeget nem utalják vissza a munkáltatók részére, hanem a munkavállalók azt továbbra is felhasználhatják, de a pénzforgalmi szolgáltatók e maradványösszegek után havi 3 százalék díjat számíthatnak fel, amelyet a SZÉP-kártyával közvetlenül összefüggő marketingköltségeikre fordíthatnak.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink