adozona.hu
Adókedvezmények, igazolások: munkáltatók év eleji adminisztrációs teendői
//adozona.hu/szja_ekho_kulonado/Ev_eleji_adminisztracios_munkaltatoi_teendo_UGVHNE
Adókedvezmények, igazolások: munkáltatók év eleji adminisztrációs teendői
Az év elején megszaporodnak a munkaügyi adminisztrációs teendők, hiszen ilyenkor kell elvégezni azokat a jogosultságot meghatározó, adózást befolyásoló feladatokat, melyek meghatározzák az egész éves munkaügyi teendőket, bérszámfejtést – mutatnak rá a Grant Thornton Consulting Kft. tanácsadói.
Adókedvezmény-nyilatkozatok
2022-ben tovább élnek azok az adókedvezmények, melyeket a munkavállalók a jövedelmük szja-terheinek csökkentésére havonta igénybe vehetnek, azonban új adóévről lévén szó, ismét nyilatkoztatni kell a dolgozókat.
Az adókedvezmények 2022-ben az alábbiak lehetnek:
- Négy vagy több gyermeket nevelő anyák adókedvezménye
- Személyi kedvezmény
- Első házasok adókedvezmény
- Családi adókedvezmény
- 25 év alatti munkavállalók adókedvezménye (2022. január 1-jétől).
Az adókedvezmény nyilatkozatokat a munkavállalónak és a munkáltatónak is ellen kell jegyezniük, esetleges ellenőrzéskor mindkét félnek eredeti aláírású nyilatkozattal kell rendelkeznie, tehát minden nyilatkozatból kettő eredeti példányt kell készíteni. Az aláírással, átadással járó adminisztrációt érdemes emiatt már január elején elvégezni.
A hivatalos, NAV által közzétett nyilatkozatok már 2021. december végétől elérhetők a NAV honlapján, illetőleg az ügyfélkapuval rendelkező munkavállalók elektronikusan is nyilatkozhatnak, itt .
Szabadságnyilatkozatok
Minden naptári év elején újra nyilatkozni kell a pótszabadságra való jogosultságokról. Ez vonatkozhat többek között:
- a munkavállaló saját háztartásban nevelt gyermekére/gyermekeire
- megváltozott munkaképességű dolgozókra.
Adó- és járuléklevonáshoz kapcsolódó nyilatkozatok
Egyes jogviszonyokban külön szükség lehet további adómegállapítási nyilatkozatra, ilyen lehet:
- magánszemély bérbeadó szja-nyilatkozata
- szociális hozzájárulási adó maximumának elérésére vonatkozó nyilatkozat (külön adózó jövedelmekre, például osztalék)
- egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) nyilatkozata
M30-as adatlapok és járulékigazolások kiadása
2022. január 31-éig minden, szja-levonást érintő jövedelemről ki kell adni az előző adóévre vonatkozó M30-as adatlapokat, járulékigazolásokat az érintett magánszemélyeknek.
Ezeket a jelenlegi szabályok szerint eredeti aláírással és pecséttel kell ellátni, ezzel igazolva, hogy a munkaadó kiadta, a munkavállaló pedig átvette az adatlapot és a dokumentumot.
A nyomtatványok esetleges digitális aláírása kapcsán a NAV (2021. év elején) az alábbi tájékoztatást tette közzé:
"A munkáltató, kifizető által kiadott igazolás adattartalmát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) akkor fogadja el valósnak, ha az igazolás megfelel a magánokirat – törvényben meghatározott – formai és tartalmi követelményeinek, ezért a nem magánszemély munkáltató által kiadott igazolásról nem mellőzhető a cégszerű aláírás.
Az összesített igazolást a természetes személynek személyesen, postán vagy elektronikusan is át lehet adni. Az igazolás átadását a magánszemély aláírásával, postai megküldés esetén a feladást bizonyító szelvénnyel (ajánlott szelvénnyel, tértivevénnyel) igazolhatja a munkáltató.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX törvény (Pp.) szerint akkor teljes bizonyító erejű a magánokirat, ha az elektronikus okiraton az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és ha jogszabály úgy rendelkezik – azon időbélyegzőt helyez el.
Teljes bizonyító erejű magánokirat továbbá, ha az elektronikus okiratot az aláíró a Kormány rendeletében meghatározott azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesíti. Az összesített igazolás – a Pp. által meghatározott feltételeknek megfelelő – elektronikus formában való előállításához a munkáltatónak olyan informatikai megoldást kell kialakítania, melynek segítségével igazolható, hogy az összesített igazolást a munkáltató 2021. február 1-éig kizárólag az érintett munkavállalónak hozzáférhetővé tette.
Az összesített igazolás elektronikus úton való hozzáférhetővé tételén túl biztosítani kell, hogy azt a munkavállaló – kérésére – papír alapon is megkaphassa. Ilyen esetben egy papíralapú példányt szükséges átadni a munkavállalónak, amelyen a munkáltató cégszerű aláírással igazolja, hogy az igazolás tartalma megegyezik a hiteles, elektronikus formában kiállított okirattal."
Bérszámfejtési folyamatok felkészítése a 2022-es évre
Érdemes ellenőrizni a tavalyi tapasztalatokat, és ha kell, felülvizsgálni, hogy jól működnek-e a bérszámfejtési funkciók, feladatok. Mindemellett lehetőség nyílik átgondolni, hogy nem érdemes-e kiszervezni a bérszámfejtést, vagy ha szükséges, előkészíteni egy programváltást.
Egy jó bérprogram, és egy jól megszervezett outsourcing hatalmas terhet tud levenni a belső erőforrásokról, a naprakész szakmai támogatás pedig folyamatos költséghatékony segítséget tud nyújtani a személyi jellegű költségek tervezésekor.
Hozzászólások (0)