hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Számviteli teendők év végén: így csökkenthetik a könyvelők az üzleti zárás miatti stresszt

  • Sinka Júlia okleveles adószakértő, számviteli tanácsadó

A könyvelők minden év elején versenyt futnak az idővel: az üzleti év zárása összetett, munkaigényes folyamat. Ha szeretnék ezt könnyebbé tenni, érdemes ütemezni a teendőket, s amit lehet, már most elvégezni. Előkészíthetik például a pénzügyi egyeztetéseket, egyebek mellett a könyvelt vállalkozás vevőkkel szembeni követelései és a szállítókkal szembeni tartozásai valós helyzetének felmérését, igazolását, egyeztethetik az állami és önkormányzati adóhatóság(ok)nál vezetett adófolyószámlák egyenlegét, ellenőrizhetik a munkavállalókkal kapcsolatos tartozásokat és követeléseket.

E feladatok december második felére is időzíthetők, így a következő év elején már lehet a beérkező válaszok szerinti és a cég könyveiben szereplő adatokkal dolgozni, összevetni, értékelni azokat, elég idő jut az esetleges eltérések tisztázására.

A követelések és kötelezettségek egyeztetésekor meglepő eredményre is lehet jutni, mint az a könyvelő, aki 2024 januárjától vette át egy betéti társaság könyvelését.

A társaság előző évi főkönyvi kivonatában szerepelt – már nyitó adatként is – egy 3 millió forint összegű egyéb követelés és egy 3,5 millió forint összegű egyéb kötelezettség. Visszagöngyölítve a szálakat, kiderült, hogy e tételek már 2016-ban is nyitó adatként jelentek meg a főkönyvi kivonatban, de azt nem sikerült kiderítenie az új könyvelőnek, hogy valójában mikor keletkeztek, és kikkel szemben álltak fenn ezek a tételek.

A társaság tulajdonosa szerint valószínűleg 2013-2014-ben lezajlott ügyletekhez kapcsolódik mind a követelés, mind a kötelezettség, de ennél többre nem emlékszik. Az említett időszak bizonylatait már selejtezték, de azóta sem kérte senki a 3,5 millió forint követelés rendezését, és az sem jelentkezett, akitől a cégnek 3 millió forint járt volna. Az iratanyag hiányos voltából az új könyvelő arra következtet, hogy a számviteli beszámolót alátámasztó leltározást valójában nem végezték el, az e címen átadott dokumentumban az említett követelés, illetve kötelezettség nem szerepel.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletesen kifejtjük, mit lehet tenni ebben a helyzetben, s mihez lehet kezdeni a visszaküldött, kiegyenlítetlen számlákkal!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Saját rezsis beruházás – önszámla áfatartalmának levonhatósága

dr. Csobánczy Péter

közgazdász, jogász, adótanácsadó

Második terhesség gyed alatt

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Együttműködő partnereink