adozona.hu
Számviteli teendők év végén: így csökkenthetik a könyvelők az üzleti zárás miatti stresszt
//adozona.hu/szamvitel/Szamviteli_teendok_az_ev_vegehez_kozeledve_QF9QFR
Számviteli teendők év végén: így csökkenthetik a könyvelők az üzleti zárás miatti stresszt
A könyvelők minden év elején versenyt futnak az idővel: az üzleti év zárása összetett, munkaigényes folyamat. Ha szeretnék ezt könnyebbé tenni, érdemes ütemezni a teendőket, s amit lehet, már most elvégezni. Előkészíthetik például a pénzügyi egyeztetéseket, egyebek mellett a könyvelt vállalkozás vevőkkel szembeni követelései és a szállítókkal szembeni tartozásai valós helyzetének felmérését, igazolását, egyeztethetik az állami és önkormányzati adóhatóság(ok)nál vezetett adófolyószámlák egyenlegét, ellenőrizhetik a munkavállalókkal kapcsolatos tartozásokat és követeléseket.
E feladatok december második felére is időzíthetők, így a következő év elején már lehet a beérkező válaszok szerinti és a cég könyveiben szereplő adatokkal dolgozni, összevetni, értékelni azokat, elég idő jut az esetleges eltérések tisztázására.
A követelések és kötelezettségek egyeztetésekor meglepő eredményre is lehet jutni, mint az a könyvelő, aki 2024 januárjától vette át egy betéti társaság könyvelését.
A társaság előző évi főkönyvi kivonatában szerepelt – már nyitó adatként is – egy 3 millió forint összegű egyéb követelés és egy 3,5 millió forint összegű egyéb kötelezettség. Visszagöngyölítve a szálakat, kiderült, hogy e tételek már 2016-ban is nyitó adatként jelentek meg a főkönyvi kivonatban, de azt nem sikerült kiderítenie az új könyvelőnek, hogy valójában mikor keletkeztek, és kikkel szemben álltak fenn ezek a tételek.
A társaság tulajdonosa szerint valószínűleg 2013-2014-ben lezajlott ügyletekhez kapcsolódik mind a követelés, mind a kötelezettség, de ennél többre nem emlékszik. Az említett időszak bizonylatait már selejtezték, de azóta sem kérte senki a 3,5 millió forint követelés rendezését, és az sem jelentkezett, akitől a cégnek 3 millió forint járt volna. Az iratanyag hiányos voltából az új könyvelő arra következtet, hogy a számviteli beszámolót alátámasztó leltározást valójában nem végezték el, az e címen átadott dokumentumban az említett követelés, illetve kötelezettség nem szerepel.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletesen kifejtjük, mit lehet tenni ebben a helyzetben, s mihez lehet kezdeni a visszaküldött, kiegyenlítetlen számlákkal!
Hozzászólások (0)