hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vállalkozásindítás: erre figyelmeztet az NGM

  • adozona.hu

Egy vállalkozás elindítása izgalmas, de egyben bonyolult és felelősségteljes munka. Érdemes már a tevékenység megkezdése előtt végiggondolni, mit kell ahhoz cégvezetőként tenni, hogy a munkavállalók foglalkoztatása és a munkavégzés a szabályoknak megfelelő, biztonságos legyen – figyelmeztet az NGM.

Minden vállalkozás elindításakor kulcsfontosságú, hogy az induló cég eleget tegyen a kötelező munkaügyi és munkavédelmi szabályoknak is – hívja fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium. A munkaügyi és munkavédelmi szabályok betartása a hosszú távú, eredményes vállalkozás létrejöttének alapja. A keretfeltételek megteremtésével a munkavállalók motiváltabbak és produktívabbak lesznek, amely elengedhetetlen a vállalkozás kiegyensúlyozott működéséhez.

1. Jelentse be munkavállalóit!

A munkáltató alkalmazottait a foglalkoztatás megkezdése előtt köteles bejelenteni a tényleges foglalkoztatás teljes időtartamára. Ez nem csak a munkavállaló és az állam, de a munkáltató érdeke is: bejelentett foglalkoztatás esetén az állam nagyrészt leveszi a terhet a munkáltatóról, ha az alkalmazottat baleset éri, illetve, ha megbetegszik. Az új alkalmazottat a munkába állása előtt, de legkésőbb a munkába állás első napján, a tényleges munkakezdés előtt be kell jelenteni az adóhatóságnak, így a munkavállaló a munkába állás első percétől biztosítva van. A bejelentési kötelezettség akkor is fennáll, ha a foglalkoztatás úgynevezett egyszerűsített foglalkoztatás keretében történik.

2. Ne dolgoztassa az alkalmazottait „ingyen”!

A munkavállaló részére a munkavégzés ellenértékeként mindenképpen jár díjazás, munkabér. A jelenleg hatályos munkaügyi szabályok nem ismerik az ingyenes „próbamunka" vagy ellenérték nélküli „betanítás” fogalmait. Az a munkáltató, aki ilyen módon foglalkoztatja a munkavállalóit, törvényt szeg! Ide tartozik, hogy a munkáltató a túlórákat is köteles megfizetni, rendkívüli munkavégzés okán bérpótlék jár a munkavállalóknak. A munkaszerződésben a feleknek mindenképpen meg kell állapodniuk írásban a munkavállaló alapbérében, ami legalább a minimálbér vagy a garantált bérminimum összegének kell, hogy megfeleljen.

3. Tartsa/tartassa be a munkaidőre és a pihenőidőre vonatkozó előírásokat!

Ne dolgoztassa a munkavállalókat munkaidőn túl, mindenképpen tartsa be a munkaidőre, rendkívüli munkavégzésre, készenlétre, ügyeletre, éjszaka vagy pihenőnapon történő munkavégzésre, valamint a pihenőidőre vonatkozó szabályokat. A munkaidőre, munkarendre vonatkozó törvényi előírások nem véletlenül jöttek létre, ezeknek a be nem tartása veszélyeztetheti a munkavállaló egészségét, szélsőséges esetben pedig munkahelyi balesethez vezethet.

4. Gondoskodjon arról, hogy a munkavégzés egészséget nem veszélyeztető és biztonságos legyen!

A munkavédelmi előírások nem csupán a gyárakra és üzemekre vonatkoznak, hanem minden olyan vállalkozásra, ahol legalább egy munkavállalót foglalkoztatnak! Egy hibásan működő eszköz, egy nem karbantartott gép, a rendetlen és kivilágítatlan munkahely, vagy egy kényelmetlen irodai szék is tetemes károkat tud okozni.

A munkáltatóknak ügyelniük kell az egészséget és testi épséget nem veszélyeztető munkakörnyezet és munkahely kialakítására, a biztonságos munkaeszközök, szükség esetén egyéni védőeszközök biztosítására, a munkavállalók orvosi vizsgálataira, munkavédelmi oktatásukra, képzésükre is. Ezek megvalósításához számos esetben munkavédelmi szakembert, illetve foglalkozás-egészségügyi orvost is igénybe kell venni.

5. Végeztessen kockázatértékelést, és tartson rendszeres felülvizsgálatot!

A tevékenység megkezdése előtt fontos felmérni, hogy milyen veszélyek merülhetnek fel a munkavégzés során. A munkahelyi kockázatértékelés elvégzésekor a munkáltató és a munkabiztonsági, munkaegészségügyi szakemberek a létesítmények, a munkaeszközök, az alkalmazott technológiák és anyagok biztonságosságát, valamint a munkavégzés során előforduló fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális és ergonómiai tényezőket (például a dolgozók fizikai igénybevételét, a zajt és megvilágítást, a veszélyes anyagok munkahelyi légtérbe jutását, a munka monotonitását) vizsgálják, és szükség esetén megelőző intézkedéseket hoznak a munkavállalók megóvása érdekében. A dolgozókat tájékoztatni kell a kockázatértékelés eredményéről, emellett azonban érdemes bevonni őket a megelőző intézkedések kialakításába is, hiszen nekik kell majd betartaniuk a munkáltató utasításait.

A fentiek csupán a legalapvetőbb tudnivalókat tartalmazzák, ezért vállalkozás alapítása előtt érdemes alaposan, többször is áttanulmányozni a Munka törvénykönyvét, az egyszerűsített foglalkozásról szóló törvényt, az adózás rendjéről szóló törvényt, valamint a munkavédelmi törvényt és az egyéb munkavédelmi tárgyú jogszabályokat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink