hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Titkos hangfelvétel igazolta, hogy ártási szándékkal rúgták ki a kormánytisztviselőt

  • adozona.hu

Jogellenesen szüntették meg a kormánytisztviselő jogviszonyát. A négy éve folyó peres ügyre a Kúria tett pontot.

Az alperes 2011. február 14-én kelt és közölt felmentéssel a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát indokolás nélkül a 2010. évi LVIII. törvény (Ktjv.) 8. § (1) bekezdés b) pontja alapján 2011. április 15-ei hatállyal megszüntette. A felmentést S.R. munkáltatói jogkörgyakorló, az alperes elnöke írta alá. A felperes a felmentés átadásakor a munkáltatói jogkör gyakorlójával történt beszélgetést – annak engedélye nélkül – titkos hangfelvétellel rögzítette, írja a Kúria közleménye.

A felperes keresete a felmentés jogellenességének megállapítására irányult, elsődlegesen a rendeltetésellenes joggyakorlás, az uniós joggal való ütközés és az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatt.

Az elsőfokú bíróság közbenső ítéletével megállapította, hogy az alperes jogellenesen szüntette meg a felperes kormánytisztviselői jogviszonyát. A felek fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság közbenső ítéletét helybenhagyta.

A felperes felülvizsgálati kérelme alapos, az alperes felülvizsgálati kérelme az alábbiak szerint alaptalan.

Az Alkotmánybíróság a 8/2011. (II.18.) AB határozatában megállapította, hogy a Ktjv. 8. § (1) bekezdés b) pontja alkotmányellenes, a 34/2012. (VII.17.) AB határozatában az 1989. évi XXXII. törvény (régi Abtv.) 43. § (4) bekezdése alapján a sérelmezett rendelkezést a jövőre nézve 2011. május 31-ei hatállyal megsemmisítette.

A jogerős közbenső ítélet azt helytállóan fejtette ki, hogy a felmentés közlésekor még hatályos jogszabály mind az alperes, mind a bíróságok által alkalmazandó volt. Téves azonban azon értelmezése, miszerint a Ktjv. 8. § (1) bekezdés b) pontjának 2010. július 6-ától 2011. május 31-éig hatályos rendelkezése alapján történt felmentések esetében külön kell vizsgálni a felmentés alaki, formai, és a jogviszony megszüntetésének tartalmi indokoltságát. Ez nem vezethető le az Alapjogi Charta 30. cikkéből. Az Alapjogi Charta rendelkezései a jelen jogvitára ugyanis nem alkalmazhatók az Európai Unió Bíróságának C-332/13. számú ügyben hozott határozata alapján. A kormánytisztviselők indokolás nélküli felmentésével kapcsolatos jogkérdés nem tartozik az uniós jog alkalmazási körébe, mivel a Ktjv. megalkotásával Magyarország nem az Unió jogát hajtotta végre.

A Kúria a felperes elsődleges felülvizsgálati kérelmét alaposnak találta, ezért megalapozatlanul kérte az alperes a felülvizsgálati kérelmében a jogerős közbenső ítélet hatályon kívül helyezésével a felperes keresetének elutasítását.

Az alperesnek nem volt kötelezettsége, hogy a felmentést megindokolja. Ennek ellenére a felperes tényállítása szerint a felmentés közlésekor az indokokról tájékoztatást adott a munkáltatói jogkörgyakorló elnök. A felperes tényállítását nemcsak az elnök engedélye nélkül készült hangfelvétel leirata, hanem annak a felperes szerint szóban indokokként megjelölt és ismertetést követően a nyilatkozó által valósnak elfogadott részei is igazolnak.   A hangfelvétel leiratát a bíróság a tárgyalás anyagává tette, abból az alperes is kapott egy példányt. A hangfelvételen nyilatkozó személy a releváns részek ismertetését követően a nyilatkozatot magáénak ismerte el.

A titkos hangfelvétel az 1959. évi IV. törvény alapján kialakult és az ügyben még irányadó bírói gyakorlatra tekintettel a Pp. szabad bizonyítási rendszere szerint [Pp. 3. § (5) bekezdés] felhasználható volt a perben. „Más nyilatkozatát tartalmazó hangfelvétel akkor is felhasználható a polgári perben bizonyítékként, ha a személyhez fűződő jogok megsértésével keletkezett vagy jutott nyilvánosságra” (BH.2001.110.).

A felmentési jog gyakorlása során a munkáltatói jogkörgyakorlót nem a felmentés rendeltetésével összefüggő cél vezette (mert arra a bizonyítékok szerint nem működési, vagy a kormánytisztviselő munkavégzésével, képességével összefüggő okból került sor), hanem arra bizonyítottan a felettes szerv elvárásának történő megfelelés érdekében került sor, vagyis azt a felperes irányába ártási szándék (a felperes eltávolítása iránti igény) motiválta. Azt, hogy a felettes szerv milyen okból sérelmezte a felperes jogviszonyának fennálltát, a rendeltetésellenes joggyakorlás megállapíthatósága szempontjából közömbös, amennyiben az ártási szándék megállapítható. A Ktjv. 2. §-a által alkalmazandó 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) 71.§. szerint jelen jogvitában is irányadó 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 4. § (2) bekezdésben a rendeltetésellenes joggyakorlás körében felhozott esetek nem taxatív felsorolásban szerepelnek. Az Mt. 4. § (1) bekezdés alapján a rendeltetésellenesség bármely egyéb esetben is megállapítható, ha a törvényben meghatározott jogokat és kötelezettségeket nem a rendeltetésüknek megfelelően gyakorolják.

A felperes felmentése a rendeltetésellenes joggyakorlás tilalmába ütközés folytán jogellenes, a Kúria a jogerős közbenső ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdés alapján módosított indokolással hatályában fenntartotta.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink