adozona.hu
Kamionos tiltakozás a pihenőidőre vonatkozó uniós jogszabálytervezet ellen
//adozona.hu/munkajog/Kamionos_tiltakozas_a_pihenoidore_vonatkozo_AU5XF6
Kamionos tiltakozás a pihenőidőre vonatkozó uniós jogszabálytervezet ellen
Kamionok állták el a belgiumi Kortrijk és a franciaországi Lille közötti autópálya határszakaszát, a sofőrök a pihenőidőre vonatkozó új uniós jogszabálytervezet ellen tiltakoztak – közölték belga médiumok.
A demonstráció több tíz kilométeres közlekedési dugót okozott, a belga rendőrség jelentése szerint. A megmozdulással a teherautók sofőrjei a szakszervezetek figyelmét kívánták felhívni, és ellenlépéseket követeltek tőlük a véleményük szerint elfogadhatatlan és teljesíthetetlen jogszabálytervezet megsemmisítése érdekében.
A belga sajtó beszámolója szerint hasonló megmozdulásra lehet számítani a hét folyamán Franciaországban, Hollandiában és Olaszországban is. A felsorolt államok és több más nyugat-európai ország szociális dömping okozásával vádolja mások mellett Magyarországot és Lengyelországot.
Az uniós tagállamok december elején fogadták el a munkavállalók kiküldetéséről szóló jogszabály tehergépjármű-vezetőkre vonatkozó fejezetének tervezetét, amely a munkavállalók szociális jogainak védelme és a szociális dömping megelőzése érdekében a jelenleginél szigorúbban írná elő a tagállamok számára, hogy a kiküldött munkavállalókra a befogadó ország törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezéseit alkalmazni kell – egyebek mellett – a maximális munkaidő és minimális pihenőidő tekintetében.
Az Európai Parlament által a közeljövőben elfogadandó, a járművezetők munkafeltételeire, a járművezetők különleges kiküldetési szabályaira vonatkozó jogszabálytervezet szerint a fuvarozóknak oly módon kell megszervezniük járművezetőik munkabeosztását, hogy azoknak módjukban álljon legalább négyhetente, illetve, ha a járművezető úgy dönt, hogy két csökkentett heti pihenőidőt tart, akkor minden úton töltött három hét után hazatérni. A járművezetők megfelelő munkafeltételeinek biztosítása érdekében a rendes heti pihenőidőt kötelező a vezetőfülkétől eltérő helyen tölteni.
A belga közúti fuvarozókat tömörítő szocialista szakszervezet (UBT-FGTB) vezetője, mint az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetének (ETF) elnöke, Frank Moreels kijelentette, az uniós javaslat "botrányos" és valóságos fenyegetést jelent az utakat használók biztonságára. Véleménye szerint aggodalomra okot adó a vezetési órákra, valamint a pihenőidőre vonatkozó jogszabályváltozások tervezete, valamint az, hogy nem engedélyeznék az éjszakázást a kamionok vezetőfülkéjében.
Az Európai Unió Tanácsának decemberi tájékoztatása szerint a reform a tervek szerint biztosítja majd az egyensúlyt egyrészt a gépjárművezetők megfelelő munkakörülményei, másrészt a fuvarozók határon átnyúló szolgáltatásnyújtásra vonatkozó szabadsága között. Ezen túlmenően véget vet a szabályok tagállami értelmezése terén tapasztalható eltéréseknek.
Hozzászólások (0)