adozona.hu
Egyéni vállalkozó halála: ki intézi az alkalmazottak ügyeit?
//adozona.hu/munkajog/Egyeni_vallalkozo_halalakor_ki_intezi_az_al_SHQK71
Egyéni vállalkozó halála: ki intézi az alkalmazottak ügyeit?
Meghalt az egyéni vállalkozó, akinek könyveltem. A NAV már hivatalból törölte is a meghatalmazásomat. Azt mondták, mivel nem folytatja az örökös a tevékenységet, a bevallásokat, a zárásokat a NAV végzi el hivatalból. Viszont az alkalmazottakkal mi a helyzet? Nekik a kilépő papírokat ki állítja ki, hogy tudnak így a munkaügyi központba bejelentkezni? A NAV-tól kell kérniük valamilyen igazolást, vagy velük mi a teendő? – kérdezte olvasónk. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd szakértőnk válaszolt.
Önmagában az egyéni vállalkozó munkáltató halála nem szünteti meg a munkaviszonyt, az ő halála esetén jogutódlás következik be, azaz az örököse a munkaviszonyba jogutódként lép be, így azt az általános szabályok szerint szüntetheti csak meg.
Az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény 19. paragrafus (1) bekezdésének c) pontja alapján az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultság e törvény erejénél fogva megszűnik az egyéni vállalkozó halála napján. A 17. paragrafus (1) bekezdése alapján az egyéni vállalkozó halála esetén az egyéni vállalkozó özvegye, özvegy hiányában vagy annak egyetértésével örököse az egyéni vállalkozói tevékenységet folytathatja, ha az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását az e törvényben meghatározottak szerint – az ok bekövetkezésétől számított 90 napon belül – a hatóságnál személyesen bejelenti.
Az örökösök előtt tehát két út áll: folytatják a tevékenységet vagy bezárják az üzletet. Utóbbi esetben megszűnnek a munkaviszonyok, ugyanakkor – szakértőnk megítélése szerint – az örökösökre marad az ezzel összefüggő, munkavállalókat érintő teendők ellátása. A hagyatéki ügyekkel foglalkozó közjegyzőt érdemes tájékoztatni a fennálló helyzetről, akinek intézkednie kell az örökösök felé.
Hozzászólások (0)