adozona.hu
Megszületett a határozat a középiskolai digitális munkarendről
//adozona.hu/koronavirus_jarvany/Megszuletett_a_hatarozat_a_kozepiskolai_dig_K6ZRWD
Megszületett a határozat a középiskolai digitális munkarendről
Szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Döntés született arról is, hogy a szalagavatókat kötelező jelleggel el kell halasztani – jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára kedden Budapesten.
Az államtitkár részletezte a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében meghozott, a köznevelést érintő intézkedéseket. Kifejtette: szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Ennek részletkérdéseiről miniszteri határozat született, amelynek kiküldése az intézményekhez folyamatban van. Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni.
A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg.
Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat – főszabály szerint – az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani.
A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.
A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira. Ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható – tette hozzá Maruzsa Zoltán.
Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább. Kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés. Ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan – az adott intézményben, az adott évfolyamon, az adott osztályban, az adott épületekben – elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet.
A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. A 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban nem azonnal, de szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Van viszont mód méltányosságra: a sajátos nevelési igényű tanulók, a jelenleg éppen érettségizők, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.
Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak.
Az államtitkár kiemelte, hogy a munkarendváltásra való felkészülést a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette. E szerint a nevelőtestületnek, tehát minden iskolának az OH honlapján közzétett ajánlás mentén ki kellett dolgoznia saját protokollját és a bevezetésre fel kellett készülnie. Senkit nem ért tehát váratlanul az eltérő munkarend bevezetése – mondta.
Kitért arra is, az iskolákat is kérték, hogy – ha az szükséges – bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére. A digitális munkarend támogatása érdekében pedig valamennyi digitális szolgáltatás – a nemzeti köznevelési portál, a Sulinet, a Tankönyvkatalógus, a KRÉTA és a KRÉTA digitális kollaborációs tér – rendelkezésre áll, hogy segítsék a pedagógusok munkáját, a tanulók tanulását.
Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. A pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe és bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges – tette hozzá.
Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a Facebook-oldalán számos, a járvány terjedését korlátozó intézkedést jelentett be. A többi között elmondta, a középiskolákban, nyolcadik osztály fölött digitális oktatás lép életbe, míg a bölcsődék, óvodák és általános iskolák a 14 év alattiak számára nyitva maradnak. Bejelentette azt is, hogy a kórházi dolgozókat, az iskolai tanárokat, az óvónőket és a bölcsődei dolgozókat hetente célzottan tesztelni kell.
Az utóbbival kapcsolatos kérdésre válaszolva Maruzsa Zoltán azt mondta: a minisztérium a kormánnyal közösen dolgozik azon a rendeleten, amely a pedagógusok tesztelését szabályozza majd.
Hozzászólások (0)