hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ilyen hatással volt a járvány a fogyasztói szokásokra

  • adozona.hu

Az Európai Bizottság 23 gazdasági ágazatban mérte fel a fogyasztói tapasztalatokat a COVID–19 járvány idején. Az európai fogyasztók többet rendelnek az internetről, illetve igyekeznek minél gyakrabban helyben vásárolni. Mindezek mellett „zöldebb” döntéseket hoznak, vagyis hajlandóak többet fizetni olyan termékért, amely környezetbarát, olvasható a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) honlapján.

Az Európai Bizottság átfogó kutatása 2020 utolsó negyedévében térképezte fel a közösség tagállamaiban a fogyasztói magatartást és tapasztalatokat. A Bizottság publikálta a 23 gazdasági ágazatra kiterjedő, célzott felmérésen, valamint Eurostat-adatokon alapuló vizsgálat főbb eredményeit, amelyek betekintést nyújtanak abba, hogy a COVID–19 világjárvány milyen hatással volt az európai háztartásokra.

A vírushelyzet Európa-szerte jelentősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat. Teret nyert az online vásárlás: a fogyasztók 71 százaléka rendelt 2020-ban az interneten keresztül. A magyar fogyasztók ennél valamivel alacsonyabb része használta ki az online vásárlási lehetőségeket (62 százalék), emellett mind a hazai, mind a más tagállamból történő rendeléssel kapcsolatban bizalmatlanabbak az európai átlagnál. Az emberek 81 százaléka emellett a korábbinál közelebb vásárolt otthonához, illetve erősebben támogatta a helyi vállalkozásokat – ami a felmérés alapján elmondható a magyar fogyasztókról is (76 százalék).

A kutatás eredményein megmutatkoznak ugyanakkor a vírushelyzet gazdasági hatásai is. Az európaiak átlagosan 38 százaléka aggódott a következő hónap számláinak kifizetése miatt (bár ezen a téren jelentősek volt a tagállamok közötti különbségek), 42 százalékuk pedig későbbre halasztotta jelentősebb vásárlási döntéseit. Utóbbi különösen igaz a magyar válaszadók esetében: a hazai fogyasztók 57 százaléka napolta el inkább a nagyobb kiadásokat.

Pozitívumként elmondható, hogy az eredmények alapján a fogyasztók nagyobb része tisztában van vásárlásainak környezeti hatásával, 2/3-uk pedig környezetbarát termékeket vett még akkor is, ha ezek drágábbak voltak. Jó hír, hogy a magyar fogyasztók környezettudatos elköteleződése nem marad el lényegesen az európai átlagtól.

A felmérés eredményeit a hétfőn kezdődött Európai Fogyasztói Csúcstalálkozó keretében vitatják meg, amelyet a Bizottság az EU Tanácsának soros, portugál elnökségével közösen szervezett. A kutatás további intézkedéseket alapozhat meg annak érdekében, hogy a fogyasztók – vagyis az európai közösség GDP-jének több mint felét adó, 195 millió háztartás – a lehető legjobban hozzájárulhassanak a COVID–19 járványt követő gazdasági felépüléshez, illetve a zöld és digitális átmenetekhez.

A felmérésről az Európai Bizottság honlapján olvasható bővebb információ.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink