hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Büdzsé, adó, vignetta – országvédelem alulról és felülről

  • adozona.hu

A jövő évi büdzsének a rányalt hivatalos vignetta szerint meg kéne védenie az országot. Csakhogy szakértői vélemények szerint a kilátásba helyezett növekvő adószigor az amúgy is keservesen küszködő vállalati szektorban bedőlési hullámot generálhat, ami még inkább megkérdőjelezheti a kormány mindhárom fő prioritását, az államadósság csökkentését, a versenyképességünk gyors javítását és az egymillió új munkahely megteremtését.

A kormány a 2012-es büdzsét Országvédelmi Költségvetésként emlegeti. Hogy az országvédelem ebben az esetben mit jelenthet, arra legfeljebb a magánnyugdíjpénztári vagyon nyugdíjvédelemnek nevezett államosításából következtethetnénk. A kormány retorikai csapongásai helyett azonban jobb, a valós fejleményekre figyelni.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) arról adott tájékoztatást, hogy a 2012-es büdzsében döntően kiadásmérséklő intézkedések szerepelnek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonban a tervezetet elemezve arra jutott, hogy jövőre alapvetően bevételnövelő kiigazítás következik. A jegybankhoz hasonlóan következtetett a Coface Hungary hitelminősítő cég is.

Szerintük a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy továbbra is benne vagyunk a válságban, s emiatt jövőre sem lehet a helyzet javulására számítani. Sőt félő, hogy a várható szabályváltozások (adó- és járulékemelés, az áfa felső kulcsának emelése, a minimálbér emelése, az adóbevételek fokozását célzó hatósági szigor) miatt még több cég dől majd be, illetve ismét mind több megy át a szürke- és a feketegazdaságba. A gyenge árfolyam kevésbé, de a jelentős árfolyam-ingadozás komoly kockázatokat hordoz. A cégek összeomolhatnak a korábbi devizahiteleik miatt is, ami tovább mélyítheti a válságot. Ha a harmadik negyedéves adatot az év végére lineárisan kivetítjük, 2011 végére a csődhányad akár elérheti a nyolc százalékot, és mivel változatlanul nő az eljárások száma nem is biztos, hogy ott megáll, hiszen tavalyi adat is magasabb lett az év végére előre jelzettnél. (Egy másik cégminősítő társaság, a Dun & Bradstreet Hungária is megerősíti e tenedenciát. Szerintük is folyamatosan növekszik, és minden eddigi csúcsot megdöntött a cégbedőlések 3,43 százalékos aránya. Ma ugyanis Magyarországon 100 cégből több mint 3 megszűnik egy éven belül fizetésképtelenség miatt. )

A Coface megítélése szerint nehezedni fognak a nyereséges gazdálkodás körülményei, romlik a versenyképesség. Ehhez alaposan hozzájárul az adóhatósági szigor is. Mivel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) deklaráltan az adóbeszedésre koncentrál, így pénzt von ki a gazdaságból, ami azt is eredményezi többek között – állítja a hitelminősítő társaság –, hogy a szállítói finanszírozók nem jutnak pénzhez, ami dominóhatást indít el. Így néz ki alulnézetből az országvédelem.

Ha elemelkedünk a vállalatok sárba ragadt világától, akkor kiderül, hogy a szigorú intézkedésekre azért van szükség a kormány szerint, mert le kell győznünk az ország legnagyobb ellenségét az adósságot. Az MNB nemrégiben közzétett értékelése szerint azonban a költségvetési tervezetben lefektetetteken túl is szükség van kormányzati intézkedésekre, mert nélkülük jövőre 3,1 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű (ESA) hiány alakulhat ki. Ha a kormány tartani akarja a 2,5 százalékos hiánycélt végleg törölnie kell a 200 milliárd forintos tartalékot (amiből 150 milliárd forint az országvédelmi alap és 50 milliárd a kamatkockázati tartalék). Így viszont gyakorlatilag semmilyen mozgástere nem marad a váratlan fordulatok esetére. (Igaz ekkor a külső adósságállományunk csökkenhet.)

Ennek jelentőségét nem lehet bagatellizálni. Járai Zsigmond, a Költségvetési Tanács elnöke kifejtette: "...nagyon magas kamatokat kell fizessünk az államadósság finanszírozására. Az ezer milliárd forintot is meghaladó kamatszolgálat megegyezik az ország egészségügyi kiadásainak a nagyságával. A kamat azonban csak akkor csökkenthető, ha kiszámíthatóság és biztonság van." Természetesen jó volna ezt a rengeteg pénzt saját céljainkra fordítani. Az Országvédelmi Költségvetéssel lefektetett ösvényen – állítja a kormány és maga Orbán Viktor miniszterelnök – nem csak stabilizáljuk a nemzetgazdaságot, de pár éven belül a legversenyképesebb ország leszünk a régióban. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter mintegy magyarázatként ehhez hozzáteszi, hogy a nyugati adórendszerrel nem lehet versenyt nyerni Kelet-Ázsiával szemben, emiatt az EU-nak versenyképes adórendszerre van szüksége, ám a liberális demokráciák erre nem állnak készen. A miniszterelnök és gazdasági minisztere persze úgy véli, hogy a saját receptjük remekül működik.

Amikor idén májusban a svájci IMD kutatóintézet közzétette a világ országainak versenyképességéről készített rangsorát, a Magyarországról szóló elemzésben többek között szerepelt egy táblázat, amely azt mutatta, hogy mi jellemzi hazánkat a nemzetközi színtéren működő gazdasági vezetők szerint. A legnagyobb erősségeink ennek alapján a képzett munkaerő és a megbízható infrastruktúra, a magas oktatási színvonal, a produktív munkaerő. A legnagyobb gyengeségeinket a bürokratikus terhek, a korrupció, a politikai kiszámíthatóság gyengesége, a nem eléggé hatékony jogi környezet, a nem elég fejlett K+F hálózat és a finanszírozhatóság nem kielégítő elérhetősége. Az IMD értékelésében így versenyképességünk visszaesésének fő oka a gyenge kormányzati teljesítmény volt.

A Világbank hasonló listája, a Doing Business versenyképességi rangsor pedig a napokban jelent meg, amelyen az előző évhez képest öt helyet visszacsúszva Magyarország az 51-ik helyre került. A legnagyobb baj Magyarországon, hogy gyenge a befektetők védelme és a vállalatoknak gondokat okoz az adófizetés. Ettől függetlenül a térségben megelőzzük a lengyeleket, a cseheket és nagyon a románokat. A balti országok azonban előrébb törtek, s az első harmincba pozícionálták magukat, Szlovénia a harminchetedik, Szlovákia pedig a negyvennyolcadik ezen a listán.

Ezek alapján önmagában az adósságcsökkentés – még akkor is, ha túlságosan sokat költünk a kölcsönök tőketörlesztésére és kamataira – aligha hoz üdvözülést, ahogy az egykulcsos adó sem a megváltás útját mutatta meg. De tegyük fel, hogy megszabadulunk a horribilis adósságszolgálati kiadásoktól, s a megmaradó pénzt kézbe kapjuk. Vajon a kormány képes lesz megfelelően felhasználni ezt a summát? A magánnyugdíj-pénzári ezermilliárdok sorsa miatt még az ilyen szerencsés fordulat esetén is megmaradna a felszín alatt motozó kétség.

A magyar gazdaságpolitikával szembeni bizalmatlanság különösen jól megmutatkozik abban, hogy a szuverén adósságunk bedőlése miatti veszteséget kivédő biztosítás díja (az úgynevezett CDS-felár) jelenleg az OECD országok között a hetedik legmagasabb, s kedden reggel a CMA Datavision adatai szerint 511 bázisponton állt, azaz több mint 5 százalékos kockázati felárat kell fizetnünk a normál kamatokra. Mivel a Széll Kálmán-terv bejelentése után megjelent pozitív hangulatban ez kevesebb, mint a fele volt a jelenleginek, a gazdaságpolitika kiszámíthatóvá tétele önmagában több tízmilliárdos tétellel könnyíthetné meg a költségvetés helyzetét.

Végül itt van a legújabb fétis, a versenyképesség javításé, amire hivatkozva most a kemény megszorításokat le akarják tuszkolni a torkunkon. Nem árt megismételni, hogy az említett két releváns versenyképességi rangsor, s a hozzájuk kapcsolódó Magyarországra vonatkozó megjegyzések szerint egyfelől a gyenge kormányzati teljesítmény, a nehéz finanszírozás, másrészt a rossz adózási rendszer és gyenge befektető védelem rontja leginkább a pozíciónkat. De ebben az összevetésben még így sem állunk rosszul a régióban, ráadásul a lehúzó tételek jellegénél fogva a kormány pozíciónk javításáért saját szándékból mindenféle cécó és országvédelmi máz mellőzésével – azaz a hatalmi szempontok helyett a gazdaságiak előtérbe helyezésével – is sokat tehetne. Különösen, hogy éppen az átláthatóságot akadályozó különféle vignetták és mázak a legriasztóbbak a mai magyar gazdaságpolitikában.

Meixner Zoltán

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kockázati életbiztosítás adózása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Kezelt vagyon kifizetői státusza

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Egyszerűsített végelszámolás

Pölöskei Pálné

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink