adozona.hu
Telekadó mértékének alaptörvény-ellenességéről és megsemmisítéséről döntött az Alkotmánybíróság
//adozona.hu/helyi_ado/Telekado_alaptorvenyellenessegerol_es_megse_WRAYKK
Telekadó mértékének alaptörvény-ellenességéről és megsemmisítéséről döntött az Alkotmánybíróság
Az Alkotmánybíróság (Ab) 27/2022. határozatában alaptörvény-ellenesnek minősítette és megsemmisítette a Tata Város Önkormányzat Képviselő-testületének a telekadóról szóló 14/2014. (VI. 2.) önkormányzati rendeletének 2. §-át , továbbá megállapította, hogy e paragrafus a Győri Törvényszék előtt 8.K.700.477/2021/6. számon folyamatban volt ügyben nem alkalmazható.
Egy magyar nonprofit gazdasági társaság jogi képviselője útján alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz. Az alkotmányjogi panasz annak a megállapítására irányult, hogy Tata Város Önkormányzat Képviselő-testületének a telekadóról szóló 14/2014. (VI. 2.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) 2. §-a ellentétes az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésével, Q) cikk (2) bekezdésével és XXX. cikk (1) bekezdésével, ezért azt az Alkotmánybíróság semmisítse meg.
Az Alaptörvény érdemi vizsgálattal érintett rendelkezései:
- „XIII. cikk (1) Mindenkinek joga van a tulajdonhoz és az örökléshez. A tulajdon társadalmi felelősséggel jár.”
- „XXX. cikk (1) Teherbíró képességének, illetve a gazdaságban való részvételének megfelelően mindenki hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez.”
Az Ör. sérelmezett rendelkezése:
- „2. § Az adó évi mértéke 110,- Ft/m2.”
Az Alkotmányjogi panaszra okot adó ügy lényege a rendelkezésre bocsátott iratok alapján a következők szerint foglalható össze.
Az indítványozó 2013. évben pályázat útján 5 millió forintért megvásárolta egy Tata, külterület, „kivett, beépítetlen terület” megnevezésű, 49 847 négyzetméter nagyságú ingatlant, amely terület nagyobb része a Tata Város Önkormányzat Képviselő-testületének Tata Építési Szabályzatáról szóló 38/2005. (XII. 6.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint „kereskedelmi szolgáltató övezet” besorolású, gazdasági célra hasznosítható, kereskedelmi szolgáltató, gazdasági területnek minősül.
A Tatai Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője mint elsőfokú adóhatóság 2016-ban 11 533 667 Ft telekadó megfizetésére kötelezte az indítványozót 2015-re nézve az Ör. és 2014 tekintetében az azt megelőző helyi adórendelet [Tata Város Önkormányzat Képviselő-testületének a telekadóról szóló 29/2002. (XII. 20.) önkormányzati rendelete; (régi Ör.)] alapján, egyaránt 110 Ft/négyzetméter adómértéket alkalmazva. Az indítványozó mérséklés iránti kérelme folytán az elsőfokú adóhatóság a telekadó összegét összesen 10 966 340 Ft összegben állapította meg.
Az adómérték ellentétes a tulajdonhoz való joggal és az arányos közteherviselési kötelezettséggel. Az indítványozó indoklásában különösen azt emelte ki, hogy a „telkek (és az építmények) adómértéke érzékenyebb a túladóztatásra, tehát ezek esetében egy 20–30–40 százalékos adóterhelés már alkotmányossági vizsgálatot vonhat mag után”. Ezzel szemben hangsúlyozta, hogy esetében az adóterhelés 2016-ban a 60 százalékot, 2015-ben a 70 százalékot is elérte. Az adó nagyon rövid idő alatt (16 hónap) felemészti a telek értékét ilyen szintű elvonás mellett. Az adóztatás ezen szintje összeegyeztethetetlen a tulajdonhoz való joggal és teljesen eltúlzott, aránytalan.
Összességében elmondható, hogy a döntések azért tisztességtelenek, mert olyan esetben tagadták meg a konfiskáló adóztatás tilalmának kimondását, amelyben az Alkotmánybíróság és az Önkormányzati Tanács gyakorlata alapján is egyértelmű, hogy az adóztatás súlyosan aránytalannak minősül.
A teljes 27/2022. Ab határozat a 2022. november 3-ai 179. számú Magyar Közlönyben jelent meg.
Hozzászólások (0)