adozona.hu
Iparűzési adó katás vállalkozás szünetelése idején?
//adozona.hu/helyi_ado/Iparuzesi_ado_katas_vallalkozas_szunetelese_T1L828
Iparűzési adó katás vállalkozás szünetelése idején?
Milyen jogszabályi rendelkezés alapján lehet előírni egy tételes katás egyéni vállalkozás szünetelése esetén is a tételes iparűzésiadó-fizetést? – kérdezte olvasónk. Dr. Verbai Tamás, a HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója válaszolt.
"Ügyfelem tavaly óta szünetel (a mai nap is), és az önkormányzat kiküldte neki, hogy 03.16-ai és 09.15-ei határidővel fizesse be a tételes hipát. Nem értem, milyen jogon teszi ezt? Egyáltalán megtehetik? Eddig ilyen nem volt, és most sem indokolható, hiszen ez náluk nem adóelőleg, hanem tényleges adó, ami a szünetelés miatt napra arányos. Ha év eleje óta szünetel a vállalkozás, akkor a szünetelés befejezését követően szabadna csak előírni – véleményem szerint – az arányos időszakra ezt. Vagy rosszul tudom/értem?" – érdeklődött olvasónk.
A helyi adókról szóló törvény (Htv.) 39/B paragrafusának (3) bekezdése szerint a kisadózó vállalkozások tételes adójának hatálya alá tartozó vállalkozó (kisadózó vállalkozás) (9) bekezdés szerint bejelentett döntése esetén, az adó adóévi alapja – a 39. paragrafus (1) bekezdésében, vagy a 39/A paragrafusban foglalt előírásoktól eltérően – székhelye és telephelye szerinti önkormányzatonként 2,5-2,5 millió forint. Ha a kisadózó vállalkozás e minősége szerinti adókötelezettsége valamely településen az adóév egészében nem áll fenn, vagy a kisadózó vállalkozások tételes adójában az adófizetési kötelezettsége szünetel, akkor az adó önkormányzatonkénti alapja a 2,5 millió forintnak az adókötelezettség időtartama naptári napjai alapján arányosított része.
Ugyanezen paragrafus (4) bekezdése szerint, ha a kisadózó vállalkozás a (3) bekezdés szerinti adóalap-megállapítást választja és a kisadózó vállalkozás adókötelezettségének időtartama az adóévben
a) 12 hónap, akkor adóját évente két egyenlő részletben, az adóév harmadik hónapjának 15. és kilencedik hónapjának 15. napjáig,
b) 12 hónapnál rövidebb, akkor adóját két egyenlő részletben a kisadózó vállalkozás e minőségében fennálló adókötelezettsége adóéven belüli első és utolsó hónapját követő hónap 15. napjáig
fizeti meg.
Esetünkben a fenti b) pont áll fenn, mivel a szünetelés időtartama nem számít bele az adókötelezettség időtartamába, tehát a március 15-ei, és a szeptember 15-ei időponttal történő adókötelezettség előírása valóban nem tűnik helyesnek, ezt a fenti jogszabályi hivatkozások alapján célszerű egyeztetni a helyi adóhatósággal – tanácsolta szakértőnk.
Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a kérdésben szereplő problémára csak a tényállás teljes körű ismerete mellett adható egzakt válasz.
Hozzászólások (3)
Most már nemcsak a fővárosi gyakorlat tér el, hanem egyes vidéki önkormányzati adóhatóságok gyakorlata is egymástól. Jó lesz ez. Csak derűsen!
Tisztelt Szakértő Úr! Ez a kérdés nálunk is felmerült. Tavaly óta szünetelő egyéni vállalkozónak az idei évre két részletben előírták a tételes adót. Az önkormányzat válasza az volt, hogy a tárgyévet követő év (2021) 01.15-ig be kellett volna adnunk egy éves bevallást a szünetelés miatt. Eddigi tapasztalataink szerint az önkormányzatok a változásbejelentő nyomtatvány benyújtásakor (amit a szünetelés kezdetekor és végeztével nyújtunk be) letörölték a folyószámláról a "kieső időre" jutó tételes iparűzési adót, és a szünetelőnek értelemszerűen nem írtak elő további kötelezettséget. A végső konklúzió az volt, hogy 2021-ben be kell fizetni az előírt adót, amit a 2022.01.15-ig beadott beavallás adatai alapján (teljes 2021-es szünetelés esetén a teljes összeget) vissza lehet igényelni.
Tisztelt Kérdező!
A 39/B.§ nem ér véget a 4) pontnál. A 6) pontja azt mondja ki, hogy ha a kisadózó vállalkozás adóalapja és adója azért csökken, mert a vállalkozás az adóév egy részében szünetelt, akkor az adóévet követő év január 15-ig bevallást kell benyújtania a megváltozott adóról.
Budapesten szerencsére nem igénylik ezt a bevallást, és a szünetelések bejelentésével egyidejűleg az adót is módosítják, ehhez minden adat a rendelkezésükre áll.
Tapasztalatom szerint azonban a vidéki önkormányzatok nem járnak el addig sem a tárgyévi, sem a következő évi adók módosítása ügyében, amíg ez a bevallás be nem érkezett. Sajnálatos módon a NAV által bevezetett 20HIPA nyomtatvány nem igazán alkalmas erre a bevallásra. Ennek ellenére be kell nyújtani, aztán lehet egyeztetni az önkormányzatokkal, hogy mit is jelent ez a furcsa bevallás, mert korrektül kitölteni szinte lehetetlen.
Remélem, segíthettem.
nika.szalay@gmail.com