További témák

Életkora miatt nem kap hitelt? A GDPR szabályait is sértheti a bank

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd
1

Az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) esetjoga most kezd kialakulni, hiszen a szabályrendszer csak egy éve vált alkalmazhatóvá az unió területén. Egymás után jelennek meg a tagállami döntések, melyek a rendelet kiterjesztő értelmezését vetítik előre. Az egyik ilyen döntés egy hitelintézet életkori adatokra támaszkodó hitelezési gyakorlatát bírálta.

Hitelezési szempontok és az egyenlő bánásmód

A hitelintézetek a hitelezéssel összefüggésben jogszerűen vizsgálnak különféle szempontokat, így azt, hogy az ügyfélnek van-e egyéb hitele, mekkora a jövedelme, hány embert kell eltartania, valamint, hogy a hitel lejártakor hány éves. A hitelintézet ezen szempontokat együttesen mérlegelve jogszerűen juthat arra a következtetésre, hogy az ügyfél számára a hitel nyújtása kockázatos.

Annak megítélése során, hogy ezzel a döntéssel a bank diszkriminál-e, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség megvalósításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (Ebktv.) rendelkezéseit kell vizsgálni. Ez a követelményrendszer szintén az európai uniós jog alapján vált a hazai jogrend részévé.

Az Ebktv. 8. paragrafusa az életkort védett tulajdonságnak ismeri el. Ha a döntésben az életkor, azaz egy védett tulajdonság játszik szerepet, a hitelintézetnek (és nem a hiteligénylőnek) kell bizonyítania, hogy a döntése jogszerű. Ugyanezen törvény 30. paragrafusa alapján az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti különösen – a 8. paragrafusban meghatározott tulajdonság alapján – az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben, így például a vendéglátó-ipari, kereskedelmi, valamint a művelődés és a szórakozás céljára létrehozott intézményekben

– megtagadni vagy mellőzni szolgáltatások nyújtását, áru forgalmazását,

– az adott helyen rendelkezésre álló szolgáltatásoktól, illetve áruktól eltérő minőségben szolgáltatást nyújtani, illetve árut forgalmazni, vagy

– olyan feliratot, jelzést elhelyezni, amely azon következtetés levonását teszi lehetővé, hogy az ott nyújtott szolgáltatásból vagy áruforgalmazásból valakit vagy valakiket kizárnak.

A szolgáltatást nyújtónak ilyenkor azt kell bizonyítania, hogy a hátrányt szenvedő fél alapvető jogát másik alapvető jog érvényesülése érdekében, elkerülhetetlen esetben korlátozza, feltéve, hogy a korlátozás a cél elérésére alkalmas és azzal arányos, illetve, hogy a különbségtételnek tárgyilagos mérlegelés szerint az adott jogviszonnyal közvetlenül összefüggő, észszerű indoka van. Ha a szolgáltató valóban összetett szempontrendszert alkalmaz, abban az esetben a döntése nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, hiszen a hitelek kihelyezésénél köteles azok megtérülését vizsgálni.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben bemutatjuk az esetet, amikor az adatvédelmi és az egyenlő bánásmód hatóság is megállapította, jogszerűtlenül diszkriminált a bank életkor szerint.

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (1)

lencsi baba

Sajnos az életkor szerinti diszkrimináció korát éljük!!
Nem csak hitelfelvételnél, de a hitelkártya használatát is életkorhoz kötik a bankok. (de van kivételes bank)
De ez jelenség az egészségügyben is, a 65 felettiek, főleg a 70 év felettiek más elbírálás alá esnek. Nem beszélve a 90-et betöltő betegről, akit hátsófali infarktus diagnózissal az éppen ügyeletes Honvéd Kórház a mentőstől megkérdezi a beteg életkorát, - akkor sajnos nem tudják fogadni. soroljam?

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Szabadság másodállásban, részmunkaidőben

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

2019 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X