adozona.hu
Életkora miatt nem kap hitelt? A GDPR szabályait is sértheti a bank
//adozona.hu/gdpr_adatvedelem/Korara_tekintettel_nem_kap_hitelt_A_GDPR_sz_1CQTD3
Életkora miatt nem kap hitelt? A GDPR szabályait is sértheti a bank
Az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) esetjoga most kezd kialakulni, hiszen a szabályrendszer csak egy éve vált alkalmazhatóvá az unió területén. Egymás után jelennek meg a tagállami döntések, melyek a rendelet kiterjesztő értelmezését vetítik előre. Az egyik ilyen döntés egy hitelintézet életkori adatokra támaszkodó hitelezési gyakorlatát bírálta.
Hitelezési szempontok és az egyenlő bánásmód
A hitelintézetek a hitelezéssel összefüggésben jogszerűen vizsgálnak különféle szempontokat, így azt, hogy az ügyfélnek van-e egyéb hitele, mekkora a jövedelme, hány embert kell eltartania, valamint, hogy a hitel lejártakor hány éves. A hitelintézet ezen szempontokat együttesen mérlegelve jogszerűen juthat arra a következtetésre, hogy az ügyfél számára a hitel nyújtása kockázatos.
Annak megítélése során, hogy ezzel a döntéssel a bank diszkriminál-e, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség megvalósításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (Ebktv.) rendelkezéseit kell vizsgálni. Ez a követelményrendszer szintén az európai uniós jog alapján vált a hazai jogrend részévé.
Az Ebktv. 8. paragrafusa az életkort védett tulajdonságnak ismeri el. Ha a döntésben az életkor, azaz egy védett tulajdonság játszik szerepet, a hitelintézetnek (és nem a hiteligénylőnek) kell bizonyítania, hogy a döntése jogszerű. Ugyanezen törvény 30. paragrafusa alapján az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti különösen – a 8. paragrafusban meghatározott tulajdonság alapján – az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben, így például a vendéglátó-ipari, kereskedelmi, valamint a művelődés és a szórakozás céljára létrehozott intézményekben
– megtagadni vagy mellőzni szolgáltatások nyújtását, áru forgalmazását,
– az adott helyen rendelkezésre álló szolgáltatásoktól, illetve áruktól eltérő minőségben szolgáltatást nyújtani, illetve árut forgalmazni, vagy
– olyan feliratot, jelzést elhelyezni, amely azon következtetés levonását teszi lehetővé, hogy az ott nyújtott szolgáltatásból vagy áruforgalmazásból valakit vagy valakiket kizárnak.
A szolgáltatást nyújtónak ilyenkor azt kell bizonyítania, hogy a hátrányt szenvedő fél alapvető jogát másik alapvető jog érvényesülése érdekében, elkerülhetetlen esetben korlátozza, feltéve, hogy a korlátozás a cél elérésére alkalmas és azzal arányos, illetve, hogy a különbségtételnek tárgyilagos mérlegelés szerint az adott jogviszonnyal közvetlenül összefüggő, észszerű indoka van. Ha a szolgáltató valóban összetett szempontrendszert alkalmaz, abban az esetben a döntése nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, hiszen a hitelek kihelyezésénél köteles azok megtérülését vizsgálni.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben bemutatjuk az esetet, amikor az adatvédelmi és az egyenlő bánásmód hatóság is megállapította, jogszerűtlenül diszkriminált a bank életkor szerint.
A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (1)
Sajnos az életkor szerinti diszkrimináció korát éljük!!
Nem csak hitelfelvételnél, de a hitelkártya használatát is életkorhoz kötik a bankok. (de van kivételes bank)
De ez jelenség az egészségügyben is, a 65 felettiek, főleg a 70 év felettiek más elbírálás alá esnek. Nem beszélve a 90-et betöltő betegről, akit hátsófali infarktus diagnózissal az éppen ügyeletes Honvéd Kórház a mentőstől megkérdezi a beteg életkorát, - akkor sajnos nem tudják fogadni. soroljam?