adozona.hu
Adatvédelmi teendők az év elején
//adozona.hu/gdpr_adatvedelem/Adatvedelmi_teendok_az_ev_elejen_ZZPW95
Adatvédelmi teendők az év elején
Írásunkban összefoglaltuk azokat a teendőket, melyekkel a vállalkozásoknak év elején érdemes foglalkozniuk az adatvédelem terén. A javaslatoknál kifejezetten ügyeltünk a teljesíthetőség szempontjaira is.
A munkahelyen az ellenőrzés módja gyakran a bírság forrása
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) munkahelyi adatkezelésekkel összefüggésben a vállalkozásokat szinte kivétel nélkül elbocsátott munkavállaló panasza alapján bírságolja. Az adatvédelmi bírság oka legtöbb esetben a munkavállaló munkavégzésének, teljesítményének szabálytalan ellenőrzése.
Először is ügyeljünk arra, hogy az ellenőrzéseket (e-mail, telefon, számítógép, gépjármű) rövid eljárásrendben mutassuk be! Az eljárásrendnek az ellenőrzés célját, módját, az abban résztvevő személyeket, illetve a munkavállaló jogait tartalmaznia kell.
Az ellenőrzéssel kapcsolatos elvárás, hogy annak arányosnak kell lennie. Mindig azt kell tehát vizsgálnunk, hogy feltétlenül szükséges-e, illetve van-e kevésbé korlátozó alternatívája. A hatóság például úgy véli, hogy a munkavállalók személyes ellenőrzését az informatikai ellenőrzés (ott ül-e a gép előtt, mekkora intenzitással dolgozik) ritkán pótolhatja jogszerűen.
Célszerű továbbá kizárni az eszközök magánhasználatát. Ennek az az egyszerű oka, hogy a munkáltató a munkavállaló nem munkavégzéssel összefüggő adatait jogszerűen nem kezelheti. Ellenőrzés esetén ugyanakkor ez a kötelezettség sérülhet, ha keverednek a munkavégzéssel összefüggő és a privát adatok.
Fontos azt is szem előtt tartani, hogy az ellenőrzésnek jellemzően a munkavállaló jelenlétében kell történnie. Alapvetően ez a követelmény is a magánszféra védelmét szolgálja, így ugyanis a munkavállaló jelezheti, ha az ellenőrzés a magánszféra érintettségével járhat. Szólhat például azért, hogy az adott fájl vagy telefonszám nem a munkavégzéssel függ össze, így azt a munkáltató ne vizsgálja.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, milyen magatartások miatt tesznek panaszt leggyakrabban az ügyfelek!
Hozzászólások (0)