2594 találat a(z) számla cimkére
Szolgáltatás igénybe vétele EU-ból Kérdés
Tisztelt Adózóna! Egy áfa alanyi mentes, de közösség adószámmal rendelkező kft. cégautóját Ausztriában szervizeltette. Számlát kapott róla, melyen a szerviz feltüntette a közösségi adószámát, viszont a kft.-é lemaradt. Így a számla osztrák áfával került kiállításra. Jól értelmezem az áfatörvényt, hogy különleges adózói körben adóalanyoknál nincs értékhatár (10000 EUR), és a számlát a kft. közösségi adószámának feltüntetése mellett áfa nélkül kellett volna kiállítani? Ebben az esetben az áfát be kellene vallania a kft.-nek és megfizetni, viszont levonnia nem lenne szabad? Segítségüket előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kukla Lászlóné
Adószámos magánszemély számlát ad Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy adószámos magánszemély egy kifizetőhely számára ad számlát. Az adószámos magánszemély kérhet-e/nyilatkozhat-e úgy, hogy a kifizetőhely tőle ne vonjon adóelőleget és járulékokat? Tudomásom szerint a kifizetőhelynek az adószámos magánszemélytől minden esetben le kell vonnia a adót, járulékot. Válaszát köszönöm
Mikrogazdálkodói beszámoló Kérdés
Ügyfelem (mikrogazdálkodói beszámolót készítő kft.) személygépkocsiját összetörte, a felelősséget a másik fél (kft.) elismerte, a javítási költség megtérítését egy az egyben vállalta. A javítási számla teljesítési ideje 2016, a vétkes félnek továbbszámlázott tétel 2017. márciusi. Melyik megoldás a helyes? A továbbszámlázott összegről szóló számlát 2016-ban könyvelem vevőre vagy más egyéb követelésre (a bejövő javítási számlát teszem 2-es számlaosztályba), egyik sem? Köszönöm ha válaszolnak, CsK
FamilyPark jegy Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy magyarországi szálloda szeretne ausztriai FamilyPark jegyeket árulni. Részben szállodai csomagban ajánlaná ki, részben külön is lehetne vásárolni a vendégeknek a recepción. Mi a teendőnk ezzel kapcsolatban? Hogyan kell számlázni? Ez az áfa szempontjából minek minősül? Köszönöm szépen!
Taxis vállakozó és az online pénztárgép Kérdés
Tisztelt Szakértők! Újonnan alakult taxis egyéni vállakozó az alakulást követő napon pénztárgépet igényelt. A forgalmazó leghamarabb április végére ígérte a gép megérkezését/üzembehelyezését. Mivel minden más adott, egyéb akadálya nincs a munkába állásnak (engedélyek stb. beszerezve...), szeretném megkérdezni, hogy helyesen jár-e el a taxis vállalkozó, ha vásárol készpénzfizetési számlatömböt, illetve nyugtát, s addig míg a gép nem jön meg, kézzel írott nyugták/számlák formájában tesz eleget nyugtaadási kötelezettségének? Amennyiben ez járható út, kérem arra adjon még választ, hogy üzembehelyezés után be kell-e ütni (egy összegben vagy tételesen) a pénztárgépbe az ezen időszak alatt kézzel kiállított nyugták, számlák összegét? Válaszát előre is megköszönve tisztelettel maradok!
Devizás előlegszámla Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az egyik belföldi cég a másik belföldi illetőségű cégnek devizában állított ki előlegszámlát. (Megrendelés után díjbekérőt küldtünk, amiben euróban kértük az előleget. A pénz meg is érkezett a számlánkra, ekkor állítottuk ki az előleg számláját az akkori MNB - választott- középárfolyamon számítva az áfa tartalmát.) A vevő elállt a vásárlástól, így az előleg visszautalásra került. Az előlegszámla érvénytelenítésekor kiállított számlán, milyen árfolyamnak kell szerepelnie az áfatartalom megállapításához, az eredeti számlán szereplő árfolyamnak vagy a visszafizetéskor érvényes árfolyamnak? Válaszát előre is köszönöm!
Háromszögügylet EU-n kívüli partnerrel Kérdés
Tisztelt Szakértő! Hogyan kell helyesen eljárni adó, vám és számviteli szempontból a következő ügyletben? A magyar gyártó cég Amerikából megrendel egy alkatrészt a termékéhez, mely a piacon hosszú idő óta hiánycikk. Ezen alkatrészt majd a későbbiekben közvetlenül egy amerikai közvetítő céghez fogják leszállítani, amint elérhetővé válik. Addig a magyar cég a terméket ezen alkatrész nélkül legyártja és értékesíti Franciaországba. A francia cég ezen terméket, hozzácsatolva a saját termékéhez, továbbértékesíti az amerikai közvetítő cégnek. Ott rákerül a hiányzó alkatrész és a teljes termék értékesítésre kerül a végső vásárlónak. A hiánycikk alkatrészről a számlát a magyar cég fizeti. 1. Milyen szabályai vannak ilyen esetben a készletre vételnek? Milyen bizonylatokkal kell alátámasztani? Elegendő-e hozzá a számla mögötti szállítólevél, amely igazolja, hogy a közvetítő cég átvette, valamint a megállapodás a közvetítő céggel erről? Mivel az alkatrész nem lép be az EU területére, ezért nincs vámkezelés és így vámhatározat sem, gondolom. 2. Ha készletre vétel történik, akkor értékesíteni is kell a francia cégnek azért, hogy a készleten ne jelentkezzen valótlan többletként. Mivel ez EU-n belüli értékesítés, ezért 0 százalék áfával számlázandó. De ebben az esetben nem probléma-e az, hogy nem a francia partner a termék átvevője, hanem az amerikai közvetítő cég? Hogyan kell ebben az esetben a számlát alátámasztani? Válaszát köszönöm szépen. Üdvözlettel: Rákosi Dorottya
Közösségen belüli adómentes értékesítés Kérdés
Tisztelt Szakértő! 1. Egy kereskedelemmel foglalkozó kft. olasz közösségi adószámmal rendelkező vevője megrendelt egy árut, melyet a magyar kft. Olaszországból rendel. A rendelés gyorsasága miatt olasz vevőjéhez szállíttatta a megrendelt árut, nem érkezett meg Magyarországra, Ebben az esetben hogyan számláz a magyar kft., 27 százalékkal? 2. Ugyanez a magyar kft. osztrák közösségi adószámos vevője árut rendel, melyet az eladó magyar kft. szállít ki a kft saját gépjárművével. CMR-t ebben az esetben nem állítottak ki, menetlevél sem áll rendelkezésre. A vevő nyilatkozott írásban, hogy a megrendelt árut a telephelyén átvette. Áfamentesen történt a számlázás, elegendő ebben az esetben a vevő nyilatkozata? 3. Menetlevelet, CMR okmányt kinek, mikor kötelező kiállítani? 4. Előfordul az az eset is, hogy a külföldi vevő saját maga viszi el az árut, ebben az esetben milyen igazolás fogadható el, hogy elhagyta az országot? Köszönettel.
EU-s tagállamban igénybe vett szolgáltatás Kérdés
Tisztelt Szakértő! A következőre várom szíves válaszát: Cégünk egy romániai székhelyű webáruház szolgáltatásait kívánja igénybe venni. Termékeinket értékesíti, majd egy jutalék számlát állít ki számunkra. Ezt áfa nélkül nettó összegben. A kérdésem, illetve megerősítésüket várom, hogy így a számla kiállítása helyes, illetve, hogy áfafizetési kötelezettsége a cégünknek nem keletkezik? Üdvözlettel
Háromszögügylet és vevői készlet Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az áru útvonala: a termék a magyar cég telephelyétől közvetlenül a szlovák vevő székhelyére/telephelyére érkezik, mint az osztrák cég vevői készletébe a vevő telephelyén. Számlázás: magyar cég számláz osztrák kapcsolt cégnek áru termékértékesítést. Az osztrák cég továbbszámlázza szlovák cégnek ezt árut, amikor a lehívás megtörténik a szlovák cég részéről. A fuvarozást a magyar vagy az osztrák cég szervezi, viseli. (Különböző az áfa szempontjából történő helyes elszámolás?) Megvalósulhat-e háromszögügylet, tehát, magyar adóalany adómentes termékértékesítést számláz osztrák adóalanynak, aki a közbenső szereplő (nincs bejelentkezési kötelezettsége a vevő országában), és a vevői lehíváskor a szlovák adóalany adómentes közösségi beszerzést hajt végre? (Gondot jelent-e az ügyletben, hogy osztrák vállalatnak van magyar adószáma, de itt gazdasági tevékenységet nem végez?) Köszönöm a választ előre is! Üdv: Zsuzsa
Harmadik országból történő fuvarozás áfa-megítélése Kérdés
Adott egy magyarországi fuvarozó vállalkozás, aki a magyar megrendelője részére harmadik országból fuvaroz Magyarországra különböző termékeket. Indulás: Magyarország (üresen), célország Európa, de nem EU-tagország (itt felrakodás), visszaút (rakománnyal) Magyarország. A szállított termékek, vámáru-megjelölésűek. Jól gondolom, hogy ebben az esetben a magyar fuvarozó áfamentesen számláz a magyar megbízójának? Várom megtisztelő válaszukat.
Személygépkocsi költségeinek elszámolhatósága Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az alábbi témában kérem a segítségét! Ez év elején átvettem egy meglehetősen problémás cég könyvelését, a tavalyi teljes évet le kellett könyvelnem, mert megromlott a kapcsolatuk a korábbi könyvelővel. Építőipari tevékenységet végeznek, elsősorban generálkivitelezéssel foglalkoznak. A tulajdonosok rendre a saját autójukat használják, a tankolásról, javításokról a számlát leadják (?), sőt általában bankkártyával fizetnek. A tulajdonosnak bérleti díjat nem fizet a cég, így az szja és az eho sincs rendezve, mint ahogy a cégautóadót sem fizetik. Hogyan lehet ezeket a költéseket elszámolni? A bankkártyás fizetéseket tulajdonossal szembeni követelésként számoltam el, bár soha nem fogja a cégnek visszafizetni (több millió forintos tételről van szó). A készpénzes üzemanyagszámlákat egyelőre nem számoltam el, így viszont a házipénztárban lévő készpénzállomány összege túl magas, ami fizikailag nem áll rendelkezésre. Tény, hogy ezek a tankolások a tevékenység érdekében történtek, de mégsem szabályosak. Mi a járható út ebben az esetben? Köszönettel Vágner Emília
Felajánlott nyeremény adózása Kérdés
Cégünk áfaalany, szállodai szolgáltatást végzünk. A Facebookon nyereményjátékot hirdetünk a megosztók, a feltett kérdésre válaszolók között, majd sorsolással választjuk ki a nyertest. A nyeremény szállodánkba szóló utalvány (voucher), mely szállást és félpanziós ellátást biztosít 2 fő részére. A voucher átadásakor, felhasználásakor kell-e számviteli bizonylatot vagy számlát kiállítanunk, ha igen, milyen fizetési móddal, kinek a nevére? Áfa- és egyéb adófizetési kötelezettségünk keletkezik-e, ha igen, mikor, mennyi, és annak mi a könyvelési módja? Kérem segítségüket a voucherátadás, -felhasználás elszámolásában, adózásában, könyvelésében. Köszönöm!
Kell-e fuvarlevél, ha van számla? Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy kft. Angliából szerez be termékeket. A szállítást az eladó vagy harmadik fél végzi. Az eladó tételes számlát ad a termékekről. A szállító nem ad bizonylatot/fuvarlevelet az áru átvételéről, csak utólag állít ki számlát a teljesítésről. Több esetben tapasztaljuk, hogy az áfalevonás jogosságának igazolására előnyös a fuvarozás okmányaival rendelkezni. Az előző esetben azonban a felek hajlanak arra, hogy a szállítást, átvételt igazoló okmányokat mellőzzék, könnyedén kezeljék. Helyes-e, ha valóban elengedjük ezeket a dokumentumokat (fuvarlevelet/átvételt igazoló bizonylatot)? Ha nem, mivel lehet hatásosan rámutatni az ügyfélnél, hogy alaposabban járjon el? Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: S.G.
Ingatlanértékesítés: áfásan vagy mentesen? Cikk
Annak érdekében, hogy ingatlan befektetéseinkből származó bevételünket optimalizáljuk, érdemes ismernünk a vonatkozó adózási szabályokat is. Ezek szinte minden adónemben speciálisak, de talán az áfában a legösszetettebbek. Nézzük, hogy milyen szempontokat érdemes szem előtt tartanunk, amikor az ingatlanértékesítés adómentességéről vagy adókötelessé tételéről döntünk.