257 találat a(z) önkormányzat cimkére
Véglegesen elvenné a kormány az önkormányzatoktól a gépjárműadót Cikk
Rendkívül súlyosan érinti az önkormányzatokat, és a helyi közösségeket is a központi költségvetés 2021. évi tervezete – közölte Karácsony Gergely főpolgármester ma a Facebook-oldalán közvetített sajtótájékoztatón.
Szeszses ital forgalmazása Kérdés
Kúriai határozat nem lakás céljára szolgáló helyiség adásvételéről Cikk
Egyedi ügyben hozott határozatot a Kúria, melyben kimondta, hogy a nem lakás céljára szolgáló helyiségre nem terjedt ki a per tárgyává tett adásvétel – olvasható a Kúria honlapján.
Közcélú adomány igazolás kiadása Kérdés
Pölöskei Pálné szakértői válaszával kapcsolatban lenne kérdésem. A válasz címe "Közcélú adomány", dátuma: 2019.04.10. internetes címe: https://adozona.hu/kerdesek/2019_4_8_Kozcelu_adomany_dfm. A Tao törvényből az olvasható ki, hogy adomány közhasznú szervezet vagy egyház részére adható, de az adomány körébe sorolja a törvény a közérdekű kötelezettségvállalás céljára nyújtott támogatást is. Ez utóbbinál nem találtam megkötést a szervezet típusára, csak annyit, hogy "a közérdekű kötelezettségvállalás szervezője". Ez véleményem szerint lehet önkormányzat is. Ezzel kapcsolatban számomra nem világos a fenti válaszban az a megfogalmazás, hogy "Az önkormányzatnak adott támogatás akkor minősülne adománynak, ha azt közérdekű kötelezettségvállalás címen kapja, amelyhez meg kell felelni a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben (Ptk.) előírtaknak, de mivel nem olyan szervezet a kedvezményezett, amely igazolást állíthat ki, a csökkentő tétel még ez esetben sem alkalmazható." A Ptk. XXXVI. cím "Kötelezettségvállalás közérdekű célra" részében nem találtam olyan előírást, mely az önkormányzatot kizárná a közérdekű kötelezettségvállalásra kijelölt szervek közül. Miből (honnan) vezethető le szakértő asszony azon véleménye, hogy az önkormányzat nem olyan szervezet, mely igazolást állíthat ki? Hol szerepelnek a Ptk.-ban azok az előírások, amelyeknek meg kell felelni, hogy egy szervezet igazolást állíthasson ki? Segítségüket köszönöm! Liczek Péter
Jogok átadása Kérdés
Tisztelt Szakértő! A bérleti jog és az üzemeltetési jog átadása miben különbözik? Amennyiben valaki azt jelzi, átdaja az üzemeltetési jogát egy üzletnek s az átvevő nevére kerül minden? Vagy ez a 2 kifejezés ugyanazt takarja? Továbbá bérleti/üzemeltetési jogok átadásakor az engedélyeket újra meg kell kérni az újonnan bérlőnek/üzemeltetőnek? Önkormányzat a tulajdonos, s a mostani bérlő adná át a bérleti / üzemeltetési jogot. Köszönettel, Szép mapot
Új kormányrendelet: az idegenforgalmi adó felfüggesztése Cikk
Év végéig az idegenforgalmi adót nem kell beszedni és megfizetni, és a megállapított adót bevallani is csak abban az esetben kell, ha annak összege nem nulla – olvasható a 82. számú Magyar Közlönyben megjelent 140/2020. számú kormányrendeletben.
Katás vállalkozó tételes iparűzési adó mentessége Kérdés
Tisztelt Adózóna! Van egy tételes iparűzési adót választó katás vállalkozónk, aki a 2,5 millió forint adóalap után fizette meg Budapesten 2019-ben az ipát. Egész évben működött, végül úgy alakult, hogy csak 1,3 millió Ft bevétele jött össze neki 2019-re. Ezért beadtuk január 15-éig a bevallást és kértük az adó törlését, hiszen Budapesten nincs 1,5 forint alatt iparűzésiadó-fizetési kötelezettség. Az önkormányzat le is könyvelte és mínuszolta is a kivetett adót. Mi ezt a kedvezményt a helyi adó törvény 39/C paragrafusa alapján kértük meg neki. Most viszont szakmai körökben az a hír járja, hogy szabálytalanul jártunk el, mert őt nem illeti meg ez az utólagos kedvezmény. Kérdésük az lenne, hogy kinek van igaza. Jól jártunk el ez esetben? Köszönjük szépen előre is a segítségüket!
Iparűzési adó: ezért sürgeti a mielőbbi átalakítást az iparkamara Cikk
Új befektetőket csalogathat Magyarországra az iparűzési adó átalakítása – mondta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Magyar Nemzetnek. Egyre több nagyvállalat dönt úgy, hogy Kínából visszaköltözteti Európába a termelést, s célpontként Magyarország is szóba jöhet, ezért most van óriási szükség adócsökkentésre – ecsetelte Parragh László.
Iparűzési adó: nagy változások jönnek Cikk
A helyi iparűzési adó gazdasági növekedést ösztönző átalakítását javasolja a Nemzeti Versenyképességi Tanács a kormánynak – mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a testület idei első ülését követő mai sajtótájékoztatóján. A tanács az értékcsökkenés, illetve a kutatás-fejlesztési költségek jelentősebb arányú – ötszörös mértékű – leírhatóvá tételét javasolja az adóalapból, valamint az adófeltöltési kötelezettség megszüntetését az iparűzési adónál is.
Önkormányzatnál az év végi számlák helyes kezelése Kérdés
Tisztelt Szakértő! Megjelent a PM-tájékoztató a 2019. évi éves költségvetési beszámoló összeállításával kapcsolatos egyes kérdésekről. A tájékoztató 6.oldalán található a számlák év végi kezelésének leírása. A tájékoztató 2 pont "A" szakasza vonatkozik az önkormányzati intézményekre, a 2. pont "B" szakasza vonatkozik a helyi önkormányzatra, nemzetiségi önkormányzatra, társulásra és intézményeire? Az önkormányzatnál és az intézményeknél van olyan év végi számla, amelyhez kapcsolódóan a szerződés megkötése 2019. évi, teljesítés 2019. év, fizetési határidő 2020. Van olyan szerződés, amely több évet érint, és van olyan is, amely teljesítésben és fizetésben is lezárul 2019. 06. 30-áig. Mi dönti el hogy a költségvetési évben esedékes, vagy költségvetési évet követően esedékes kötelezettség lesz-e az önkormányzatnál illetve az intézményeknél? Válaszukat előre is köszönöm! Krisztiánné
Önkormányzati munkakör módosulása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Gyedről térne vissza a munkavállaló az önkormányzathoz dolgozni. Távolléte alatt felvettek egy hölgyet a helyére, de módosult a feladatköre, 3 helyett 6 község ügyintézését kell ellátnia ugyanazért a bérért. A visszatérő munkavállaló munkaköre 3 községre szólt. Kérdésem az lenne: a visszatérő munkavállaló munkakörét módosíthatják-e egyoldalúan bérnövekmény nélkül? Válaszát előre is köszönöm.
Ügyelhet-e egyszerűsített foglalkoztatásban az orvos? Cikk
Van-e lehetőség arra, hogy egy önkormányzati társulás által alapított kft.-n keresztül egyszerűsített foglalkoztatásban lássa el az ügyeletet az orvos? Olvasói kérdésre dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogász ügyvéd válaszolt.
Vissza nem térítendő támogatás önkormányzatnak Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy belföldi társaság (kft.) közérdekű kötelezettség vállalása keretén belül vissza nem térítendő támogatást (adományt) nyújt egy önkormányzatnak úgy, hogy az önkormányzati földút kerékpározható úttá történő kiépítését vállalja. Ezen munkát a kft. alvállalkozók, anyagbeszállítók bevonásával kívánja elvégezni. A földút az önkormányzat tulajdonában van, így a kft. által elvégzett szolgáltatás eredményeként létrejövő kerékpárút is az önkormányzaté lesz. Erről átadás-átvételi jegyzőkönyv készül átadáskor. A kerékpárút kialakítása nem minősül építésengedély-köteles építési szolgáltatásnak. Kérdés: 1.) A kft. jogosult-e az alvállalkozók és beszállítók által kiállított beérkező számlák áfaösszegének levonásba helyezésére? 2.) A kft. a térítésmentes kivitelezési munkáról, szolgáltatásról (adományról) köteles-e számlát kiállítani? Ha igen, 27 százalék áfát fel kell számítania? 3.) Amennyiben áfás számlát állít ki a kft. a térítésmentes szolgáltatásról, a bruttó összeg minősül az önkormányzatnak nyújtott támogatásnak/adománynak? 4.) Ahhoz, hogy a kft.-nél a fenti támogatás a vállalkozás érdekében felmerült költség, ráfordítás legyen, elegendő-e az önkormányzat által a Tao. tv. 3. sz. melléklet B)/17. pontja alapján kiállított igazolás? Válaszukat előre is köszönöm.
Belföldi személy Kérdés
Tisztelt Szakértő! Vállalkozásunk önkormányzati követelést engedne el. A Tao. törvény 8. § (1) bek. h/2. pont alapján nem növeli az adóalapot, ha az adózó "magánszemélynek nem minősülő belföldi személlyel szemben fennálló követelését engedi el". Kérdésünk, hogy az önkormányzat belföldi személy-e vagy nem az, és akkor meg kell növelni az elengedett követeléssel az adóalapot? Köszönettel: Szakálas Lászlóné
Közterület-használati díj: megsemmisített egy önkormányzati rendelkezést az Alkotmánybíróság Cikk
Önkényesen megkülönböztette egy önkormányzat a mozgóbolti árusítást végző vállalkozókat azokkal szemben, akik árusítófülkét helyeztek el közterületen. Az Alaptörvény szerinti hátrányos megkülönböztetést az önkormányzat nem igazolhatja azzal, hogy más önkormányzatok is hasonló összegű díjat vezettek be. A közterület-használati díj nem arra való, hogy olyan helyi törekvésekhez használják fel, amelyek nem állnak összefüggésben a közterület-használat gazdasági értékével – mondta ki az Alkotmánybírósóság.