hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cafeteria-rendszerek: buktatók, tévhitek, tanácsok

  • adozona.hu

Egy komplex cafeteria rendszer bevezetésénél érdemes körültekintően eljárni, mert a a figyelmetlenség vagy a feledékenység sok kényelmetlenségbe és pénzbe is kerülhet egy - egy cégnek. Mire kell odafigyelni, hogy munkaadó és munkavállaló is elégedett legyen?

A cafeteria rendszerek bevezetésével nem az adóban megtakarított összeg nő, sokkal inkább annak értéke, s motivációs ereje. Így, ha a munkáltató a cafeteria rendszerbe megfelelő elemeket válogat össze, akkor a dolgozónak lehetősége lesz, hogy a számár a legkedvezőbb juttatási formát válassza: például ha valaki számára az előtakarékosság a fontos, akkor szívesebben költ a nyugdíjpénztárra, de olyan is akad, aki jobban ki tudja használni a sportolási lehetőségeket, ezért nagyobb szüksége van az egészségpénztári hozzájárulásra. . 

A cafeteria rendszer bevezetése, fenntartása azonban adminisztrációs terhet is jelent a cég számára. Ilyen például a nyilatkoztatás, amikor a dolgozókat egyenként megkérdezik: pontosan milyen elemeket szeretnének betenni a cafeteriájukb. Kisebb vállalkozásoknál egy komplett rendszer bevezetése helyett célszerűbb a fix béren kívüli juttatásokat a dolgozók igényei szerint meghatározni, vagyis dönteni arról, hogy milyen utalványt adna a munkáltató a munkavállalónak – s ezt egyszerűen megrendeli. Nagyobb vállalkozások, cégek esetén azonban indokolt lehet a komplex cafeteria-rendszer beveztése. 

E rendszerek bevezetésekor azonban számos buktató is lehet. Célszerű a vonatkozó törvényi háttér alapos tanulmányozása. A béren kívüli juttatások rendszerének bevezetésekor a nem megfelelő előkészítés kapcsán a következő veszélyeket rejtheti magában:
- olyan szolgáltatást számol el a cég adómentes juttatásként, mellyel kapcsolatban ez nem megengedett,
- túllépi az egy munkavállalónak adható maximális kereteket,
- elmarad valamelyik szolgáltatással kapcsolatban a szükséges munkavállalói nyilatkozatok elkészítése.

A tévedések következménye lehet, hogy a hatóságok a bérekre vonatkozó adó és járulékterheket utólagosan róják ki a már kiadott juttatásokra – így pedig a cégek még büntetés nélkül is túlléphetik a tervezett költségkeretet. Gyakran előfordul az is, hogy olyan juttatási elemekre beszélik rá a dolgozókat, melyek sokéves pénzügyi elkötelezettséget jelentenek, így hatásuk éppen ellentétes lesz a munkáltató eredeti szándékaival. 

A cégek igénybe vehetik cafeteria-tanácsadók szolgáltatásait is, akik a rendszer kidolgozását és bevezetését segítik.

A folyamat
„A bevezetés a cafeteria rendszer céljának meghatározásával, a vállalati igények és a már meglévő juttatások felmérésével kezdődik” – magyarázza Kerékgyártó Judit, a Sodexo Pass marketing igazgatója. Ezt követi a dolgozói igények felmérése, majd a kapcsolódó törvényi háttér áttekintése. A következő lépés a cafeteria szabályzat összeállítása, illetve a kitöltendő nyilatkozatok, a nyilvántartási, rendelési és riportolási rendszer összeállítása - ezzel elkészültek a rendszer alapjai.

„Miután a rendszer alapjait megteremtettük, tájékoztatni kell a munkavállalókat, és össze kell állítani nekik egy kézikönyvet a tudnivalókkal” – teszi hozzá a szakember. Ezután a dolgozókat oktatni, majd a kiválasztott elemekről nyilatkoztatni kell, valamint begyűjteni a jogosultságukat bizonyító adatokat. Ezekre a szolgáltatás típusától függőne van szükség. Az ajándékutalvány például nem csak saját részre, hanem a velünk egy háztartásban élő közeli hozzátartozóknak adható. Amennyiben élünk ezzel a lehetőséggel, akkor az ellenőrizhetőség miatt a hozzátartozónak meg kell adni az adószámát és a címét is.

A rendszer beindítása után a cafeteria szolgáltatónak havonta el kell végezni a szükséges adminisztrációs, megrendelési és logisztikai feladatokat, hogy a választott juttatások el is jussanak a jogosultakhoz. „A rendszer működését és a vezetők, valamint dolgozók visszajelzéseit is figyelni kell, hogy szükség esetén a következő évi felülvizsgálat alkalmával változtatni, javítani lehessen rajta”- hangsúlyozza Kerékgyártó.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Közalkalmazott

Lepsényi Mária

adószakértő

80 százalék költséghányad – ÖVTJ keveredés

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább