hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cafeteria-rendszerek: buktatók, tévhitek, tanácsok

  • adozona.hu

Egy komplex cafeteria rendszer bevezetésénél érdemes körültekintően eljárni, mert a a figyelmetlenség vagy a feledékenység sok kényelmetlenségbe és pénzbe is kerülhet egy - egy cégnek. Mire kell odafigyelni, hogy munkaadó és munkavállaló is elégedett legyen?

A cafeteria rendszerek bevezetésével nem az adóban megtakarított összeg nő, sokkal inkább annak értéke, s motivációs ereje. Így, ha a munkáltató a cafeteria rendszerbe megfelelő elemeket válogat össze, akkor a dolgozónak lehetősége lesz, hogy a számár a legkedvezőbb juttatási formát válassza: például ha valaki számára az előtakarékosság a fontos, akkor szívesebben költ a nyugdíjpénztárra, de olyan is akad, aki jobban ki tudja használni a sportolási lehetőségeket, ezért nagyobb szüksége van az egészségpénztári hozzájárulásra. . 

A cafeteria rendszer bevezetése, fenntartása azonban adminisztrációs terhet is jelent a cég számára. Ilyen például a nyilatkoztatás, amikor a dolgozókat egyenként megkérdezik: pontosan milyen elemeket szeretnének betenni a cafeteriájukb. Kisebb vállalkozásoknál egy komplett rendszer bevezetése helyett célszerűbb a fix béren kívüli juttatásokat a dolgozók igényei szerint meghatározni, vagyis dönteni arról, hogy milyen utalványt adna a munkáltató a munkavállalónak – s ezt egyszerűen megrendeli. Nagyobb vállalkozások, cégek esetén azonban indokolt lehet a komplex cafeteria-rendszer beveztése. 

E rendszerek bevezetésekor azonban számos buktató is lehet. Célszerű a vonatkozó törvényi háttér alapos tanulmányozása. A béren kívüli juttatások rendszerének bevezetésekor a nem megfelelő előkészítés kapcsán a következő veszélyeket rejtheti magában:
- olyan szolgáltatást számol el a cég adómentes juttatásként, mellyel kapcsolatban ez nem megengedett,
- túllépi az egy munkavállalónak adható maximális kereteket,
- elmarad valamelyik szolgáltatással kapcsolatban a szükséges munkavállalói nyilatkozatok elkészítése.

A tévedések következménye lehet, hogy a hatóságok a bérekre vonatkozó adó és járulékterheket utólagosan róják ki a már kiadott juttatásokra – így pedig a cégek még büntetés nélkül is túlléphetik a tervezett költségkeretet. Gyakran előfordul az is, hogy olyan juttatási elemekre beszélik rá a dolgozókat, melyek sokéves pénzügyi elkötelezettséget jelentenek, így hatásuk éppen ellentétes lesz a munkáltató eredeti szándékaival. 

A cégek igénybe vehetik cafeteria-tanácsadók szolgáltatásait is, akik a rendszer kidolgozását és bevezetését segítik.

A folyamat
„A bevezetés a cafeteria rendszer céljának meghatározásával, a vállalati igények és a már meglévő juttatások felmérésével kezdődik” – magyarázza Kerékgyártó Judit, a Sodexo Pass marketing igazgatója. Ezt követi a dolgozói igények felmérése, majd a kapcsolódó törvényi háttér áttekintése. A következő lépés a cafeteria szabályzat összeállítása, illetve a kitöltendő nyilatkozatok, a nyilvántartási, rendelési és riportolási rendszer összeállítása - ezzel elkészültek a rendszer alapjai.

„Miután a rendszer alapjait megteremtettük, tájékoztatni kell a munkavállalókat, és össze kell állítani nekik egy kézikönyvet a tudnivalókkal” – teszi hozzá a szakember. Ezután a dolgozókat oktatni, majd a kiválasztott elemekről nyilatkoztatni kell, valamint begyűjteni a jogosultságukat bizonyító adatokat. Ezekre a szolgáltatás típusától függőne van szükség. Az ajándékutalvány például nem csak saját részre, hanem a velünk egy háztartásban élő közeli hozzátartozóknak adható. Amennyiben élünk ezzel a lehetőséggel, akkor az ellenőrizhetőség miatt a hozzátartozónak meg kell adni az adószámát és a címét is.

A rendszer beindítása után a cafeteria szolgáltatónak havonta el kell végezni a szükséges adminisztrációs, megrendelési és logisztikai feladatokat, hogy a választott juttatások el is jussanak a jogosultakhoz. „A rendszer működését és a vezetők, valamint dolgozók visszajelzéseit is figyelni kell, hogy szükség esetén a következő évi felülvizsgálat alkalmával változtatni, javítani lehessen rajta”- hangsúlyozza Kerékgyártó.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Helyiadó-számítás komplex megosztással

Szipszer Tamás

adószakértő

Egyéni vállalkozó és a könyvkiadás

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink