adozona.hu
Cafeteria-rendszerek: buktatók, tévhitek, tanácsok
//adozona.hu/archive/20081208_cafeteria_beren_kivuli
Cafeteria-rendszerek: buktatók, tévhitek, tanácsok
Egy komplex cafeteria rendszer bevezetésénél érdemes körültekintően eljárni, mert a a figyelmetlenség vagy a feledékenység sok kényelmetlenségbe és pénzbe is kerülhet egy - egy cégnek. Mire kell odafigyelni, hogy munkaadó és munkavállaló is elégedett legyen?
A cafeteria rendszer bevezetése, fenntartása azonban adminisztrációs terhet is jelent a cég számára. Ilyen például a nyilatkoztatás, amikor a dolgozókat egyenként megkérdezik: pontosan milyen elemeket szeretnének betenni a cafeteriájukb. Kisebb vállalkozásoknál egy komplett rendszer bevezetése helyett célszerűbb a fix béren kívüli juttatásokat a dolgozók igényei szerint meghatározni, vagyis dönteni arról, hogy milyen utalványt adna a munkáltató a munkavállalónak – s ezt egyszerűen megrendeli. Nagyobb vállalkozások, cégek esetén azonban indokolt lehet a komplex cafeteria-rendszer beveztése.
E rendszerek bevezetésekor azonban számos buktató is lehet. Célszerű a vonatkozó törvényi háttér alapos tanulmányozása. A béren kívüli juttatások rendszerének bevezetésekor a nem megfelelő előkészítés kapcsán a következő veszélyeket rejtheti magában:
- olyan szolgáltatást számol el a cég adómentes juttatásként, mellyel kapcsolatban ez nem megengedett,
- túllépi az egy munkavállalónak adható maximális kereteket,
- elmarad valamelyik szolgáltatással kapcsolatban a szükséges munkavállalói nyilatkozatok elkészítése.
A tévedések következménye lehet, hogy a hatóságok a bérekre vonatkozó adó és járulékterheket utólagosan róják ki a már kiadott juttatásokra – így pedig a cégek még büntetés nélkül is túlléphetik a tervezett költségkeretet. Gyakran előfordul az is, hogy olyan juttatási elemekre beszélik rá a dolgozókat, melyek sokéves pénzügyi elkötelezettséget jelentenek, így hatásuk éppen ellentétes lesz a munkáltató eredeti szándékaival.
A cégek igénybe vehetik cafeteria-tanácsadók szolgáltatásait is, akik a rendszer kidolgozását és bevezetését segítik.
A folyamat
„A bevezetés a cafeteria rendszer céljának meghatározásával, a vállalati igények és a már meglévő juttatások felmérésével kezdődik” – magyarázza Kerékgyártó Judit, a Sodexo Pass marketing igazgatója. Ezt követi a dolgozói igények felmérése, majd a kapcsolódó törvényi háttér áttekintése. A következő lépés a cafeteria szabályzat összeállítása, illetve a kitöltendő nyilatkozatok, a nyilvántartási, rendelési és riportolási rendszer összeállítása - ezzel elkészültek a rendszer alapjai.
„Miután a rendszer alapjait megteremtettük, tájékoztatni kell a munkavállalókat, és össze kell állítani nekik egy kézikönyvet a tudnivalókkal” – teszi hozzá a szakember. Ezután a dolgozókat oktatni, majd a kiválasztott elemekről nyilatkoztatni kell, valamint begyűjteni a jogosultságukat bizonyító adatokat. Ezekre a szolgáltatás típusától függőne van szükség. Az ajándékutalvány például nem csak saját részre, hanem a velünk egy háztartásban élő közeli hozzátartozóknak adható. Amennyiben élünk ezzel a lehetőséggel, akkor az ellenőrizhetőség miatt a hozzátartozónak meg kell adni az adószámát és a címét is.
A rendszer beindítása után a cafeteria szolgáltatónak havonta el kell végezni a szükséges adminisztrációs, megrendelési és logisztikai feladatokat, hogy a választott juttatások el is jussanak a jogosultakhoz. „A rendszer működését és a vezetők, valamint dolgozók visszajelzéseit is figyelni kell, hogy szükség esetén a következő évi felülvizsgálat alkalmával változtatni, javítani lehessen rajta”- hangsúlyozza Kerékgyártó.