adozona.hu
Megszüntetnék a bújtatott adókedvezményeket
//adozona.hu/archive/20080617_zoldcsomag_ado_kedvezmeny
Megszüntetnék a bújtatott adókedvezményeket
Csökkentsék minimálisra, vagyis a jelenlegi harmadára a nagyvállalatoknak nyújtott egyedi támogatásokat, szüntessék meg a bújtatott adókedvezményeket, valamint emeljék meg a csomagolások termékdíját az újrahasznosítás költségeinek függvényében – egyebek mellett ezeket szabta feltételül az adórendszer környezetbarát átalakításának a Levegő Munkacsoport, néhány héttel ezelőtt nyilvánosságra hozott tanulmányában.
Ezt szolgálná egyebek mellett a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése, a személygépkocsi-használattal kapcsolatos elszámolások szigorítása, a zöldterületek beépítésének fokozott megadóztatása és a vállalatoknak nyújtott egyedi kedvezmények (jelenleg a GDP 1,57 százaléka) csökkentése az EU 25 tagországa átlagának szintjére, vagyis a jelenlegi harmadára.
Rosszul járnának a cégautó-tulajdonosok
Egy ilyen intézkedés miatt azonban könnyen megorrolhatnának a külföldi befektetők, beruházásaikat elvihetnék akár a szomszédos Szlovákiába is, ahol ezek után már nemcsak kevesebb adót kell fizetniük, hanem nagyobb támogatáshoz is juthatnak. Így tehát jelentősen romlana az ország versenyképessége – fogalmazta meg a zöldcsomaggal kapcsolatos kétségeit Lőcsei Tamás, a PriceWaterhouseCoopers adószakértője. Szerinte a tanulmányban szereplő javaslathalmazból jó, ha 3-4 olyan van, ami önmagában is megvalósítható a versenyképesség romlása nélkül. Ilyen például a luxus gépjárművek után beszedett magasabb adó, ami jelenleg ugyan még nem vonható le a személyi jövedelemadóból.A luxus mellett rosszul járnának a cégautók tulajdonosai is azzal a javaslattal, hogy a társaságiadó-alapot ne lehessen csökkenteni a használat (üzemanyag, javíttatás) költségeivel, s a beszerzési költséget (a magánhasználat miatt) fele részben adóköteles természetbeni juttatásként kezeljék.
Az egyszerűsített vállalkozói adót (eva) választóknál külön megfizettetnék a cégautóadót (ez most benne van az evában).Reális elképzelések közé tartozik még a regisztrációs adó differenciálása, azaz, hogy a környezetvédelmi előírásnak megfelelő járművek után alacsonyabb, a többiek esetében magasabb adót kelljen fizetni – mutat rá Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője, hozzátéve, hogy egy-két éven belül egységesítik a regisztrációs adót az unió összes tagországában, amelyben különösen nagy szerepe lehet majd a környezetvédelmi szempontoknak.
Részletek a Mai Piac cikkében!