hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vámosi-Nagy: a bérterhek csökkentése nem fehéríti a gazdaságot

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

A magyar adórendszer egyik fő problémája a munkát terhelő adók (járulékok) magas szintje. Sokan ennek tudják be a bejelentés nélkül történő foglalkoztatást, amely sajnos valóban jellemző a magyar gazdaságban, elsősorban – de nem kizárólag – a mikrovállalkozásoknál. Nem kevesen a külföldi működő tőke oly kívánatos beáramlása egyik fő gátjaként is a munkaerő magas közterhét jelölik meg. A gazdaságot nem fehérítené, de mégis mivel járhat a közterhek csökkentése?

A nemrég közzétett OECD felmérés szerint csak Belgium előz meg minket ebben a nem túl dicséretes rangsorban. Nemrég még Németország is előttünk járt, de az utolsó mérési időpontban  – igaz, csak néhány tizedszázalékkal  –  már mögénk került. Ezt az összehasonlítást pedig illik komolyan venni. A statisztikából ugyan nem derül ki a mintavétel minden részlete  –  például: hogy a gyerekes szülőnél figyelembe vették-e az egyébként hazánkban adómentes családi pótlékot -, nyugodtan feltételezhetjük, hogy az összehasonlítás azonos elvek mentén, korrekt adatokkal történt. 

Vizsgáljuk meg, hogy ténylegesen milyen közvetlen terhek kapcsolódnak a mai magyar munkabérhez:
 
Munkáltatói tb-járulék:                                                             29%
Munkaadói járulék:                                                                     3 %        
Szakképzési, rehabilitációs járulék:                                          2%*     
Bruttó munkabér:                                                                    100%
 
Ebből:
Dolgozó tb-járulék:                                                                 15,5%
Munkavállalói járulék:                                                              1,5%
Átlag szja fizetés:                                                                   24%**

                            **************************************************************************************
 
Összes bér + a munkáltató terhei:                                     134%           100 százalék
 
Ebből összes közteher:                                                         75%              56 százalék    
                                                                                                       (+ havi 1950 Ft tételes eho)
 
 
Marad nettó bér:                                                                   59%            44 százalék
 
 
 
* becsült érték (több feltételtől függ)
** az adót fizetők átlagos becsült szja- terhe (2006)
 
 
A táblázatból látható, hogy a dolgozó felét sem kapja meg annak, amit bérköltségként a vállalkozás elszámol (Itt most nem foglalkozunk a képet egyébként valamelyest javító, tipikusan adómentes juttatásokkal. Így például az étkezési hozzájárulással, a tömegközlekedési bérlettel, az üdülési csekkel, s az önkéntes pénztári hozzájárulással sem. Ez nem jó. Mondható ugyan, hogy a befektetőt a munkaerő teljes ára érdekli (nem kizárólag a közterhe), s inkább a profitot terhelő adó nagysága izgatja, mégis elfogadható az ezen közterhek csökkentésére irányuló törekvés. Még akkor is, ha néhány százalékpontos csökkentés önmagában nem fehérít ki semmit. (Amennyiben a 134 mondjuk 125-re mérséklődne, akkor se rohanna senki a fekete munkát bejelenteni, ha egyébként nem fenyeget más okból a lebukás veszélye.)

Nem tudni egyelőre, hogy 2009-ben lesz-e egyáltalán lehetőség adócsökkentésre (a konvergencia-program szerint érdemi nagyságrend szóba sem jöhet). Ha azonban úgy alakul, hogy 200 milliárd forinttal mérséklik a munkaerő közterheit és ennek keretében mondjuk 3 százalékponttal csökkentik a járulékokat, továbbra sem egyértelmű, hogy a foglalkoztatók vagy a foglalkoztatottak válláról kell-e levenni a terhet. Az előbbiek járulékainak csökkentése azonnal redukálná a vállalkozások terheit, talán elősegítve a munkahely-teremtési kedvet. (Erre nagyon nagy szükségünk van!) A foglalkoztatott viszont vélhetően arra vár, hogy a 2006-ban 2 százalékponttal megemelt járulékát a két évvel ezelőtti szintre csökkentik, s így nőhet a nettó jövedelme. (Mint tudjuk, foglalkoztatottból több van, mint foglalkoztatóból, s ez szavazatban mérve bizony nem mellékes. Ugyanakkor az egész társadalom hosszú távú érdeke a vállalkozások mozgásterének bővítése.)

A (foglalkoztatói és/vagy foglalkoztatotti) járulék csökkentése ugyanakkor másik kérdést is felvet. A társadalom tudata ma odáig nem jut el, hogy a nyugdíj és az egészségügy mennyibe kerül. Az adófizetők nincsenek tisztában azzal, hogy most jött el az a pillanat, amikor a járulékok ténylegesen fedezik a társadalombiztosítás – pillanatnyi – költségeit, más szóval nem kell adóból kipótolni a tb-költségvetés hiányát. Egyszóval saját bőrünkön érezhetjük, hogy mennyi a társadalombiztosítás tényleges költsége. Ebből a megközelítésből talán a személyi jövedelemadó mérséklése kedvezőbb. A vállalkozás ott realizálhat ebben az esetben mozgásteret, hogy a szja csökkentés okozta nettó jövedelem emelkedése esetén megszűnik – adott pillanatban (évben) – a béremelési kényszer.

Láthatóan egy esetleges munkára vonatkozó közteher-csökkentésnek is több megoldási lehetősége van, s a variációk közötti választás nem egyértelmű. A baj mégsem ez, hiszen „tiszta megoldások” ritkán adódnak. A probléma inkább abból fakad, hogy egyelőre semmilyen csökkentési lehetőségre nem látszik reális esély.
 
 
 
 
 
 
                                                                                 
                                                                      
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink