hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az APEH szedné az iparűzési adót az önkormányzatok helyett

  • dr. Marosi Andrea

A nagy adóváltoztatási elképzelések között - nagyon helyesen - felmerülnek adóigazgatási elképzelések is. Az egyik ilyen javaslat az, hogy a helyi iparűzési adót a központi adóhatóság kezelhetné. Ez azt jelenti, hogy a bevallást nem a polgármesteri hivatalba kellene benyújtani, az adót sem oda fizetnék, hanem mindent az APEH bonyolítana le. Mivel járna az elképzelés megvalósítása? Vámosi-Nagy Szabolcs kommentál.

A szétaprózott helyi adóztatási apparátus beolvadna a központi adminisztrációba, amely hatékonyabban tudja biztosítani a hivatalnokok képzését, s adottságaiból fakadóan jobb szervezéssel bővülne a társadalmi kontroll, ami – valljuk be – a magyar adómorálra igencsak ráférne. Mindez nem érintené az önkormányzatok adó-megállapítási monopóliumát – a helyi adó törvény keretei között – hiszen ezután is a helyi önkormányzati rendelet mondaná ki az adó mértékét. Az APEH csupán beszedi az adót, majd – az illetékhez hasonlóan – átutalja az önkormányzatnak.

Az első hallásra vonzónak tűnő elképzelés persze nem új. (Kevés valóban új gondolattal találkozni egyébként ebben a szakmában; valahol, valami hasonlót könnyű találni akár a magyar, akár a nemzetközi adótörténetben!) Éveken keresztül csöndes polemizálás folyt erről is. A felvetés különböző döntési pontokon elakadt. Ha az okát keressük, valószínűleg az önkormányzatok ellenállását említhetjük elsőként. Minden ilyen vagy ehhez hasonló lépésben az önkormányzatok önállóságukat védik a „központosítással” szemben. A „vármegyei” rendszer ugyan megszűnt, a szemlélet még nem.

Azért érdemes a kérdést közelebbről is megvizsgálni. A mintegy 3000 település közül közel 2800 város, község működteti ezt az adót. A bevétel 480 milliárd forintnál is több, az önkormányzatok saját bevétele közül talán a legnagyobb.

A polgármesteri hivatalok 3900 fő köztisztviselőt foglalkoztatnak a helyi adók kezelésére, beszedésére, ellenőrzésére. Ők gondozzák az építményadót, a telekadót, a kommunális és az idegenforgalmi adót, a gépjárműadót. Ez az apparátus gondoskodik a szabálysértési és egyéb bírságok beszedéséről is. Tömeges, úgynevezett "babramunka". A magasabb árbevételű társaságok tényleges ellenőrzését – néhány nagyobb településtől (főváros, megyei jogú városok) eltekintve – nem igazán tudják elvégezni, már csak képzettségük hiánya okán sem. Az iparűzési adónál inkább a bevallások átvételére és a bevallott összegek beszedésére képesek. 

Ráadásul a nagyobb adóteljesítményű társaságokat az APEH megvizsgálja, beleértve azokat a tételeket is, amelyekből az iparűzési adó alapja és összege is levezethető. Vagyis az ellenőrzés egy kézbe kerülése valóban kapacitás-megtakarítást eredményezhet. Az iparűzési adó bevallása pedig beépíthető a társasági adóbevallásba, akár a feltöltésről, akár a végleges adóbevallásról van szó (még a határidők – december 20., május 31. – is azonosak). Ha nem is a teljes helyi adóapparátus, de kisebbik hányada – néhány száz ember - tényleg felszabadulna. Ez a kapacitás vagy a többi helyi adónem kezelésének javítására fordítható, vagy beépülhet a központi adóigazgatásba, akár kihelyezett részlegként is.

A feladat-átcsoportosítás a központi adóapparátus szempontjából is logikus. Ennek ellenére nem csodálkoznék, ha lelkesedésük mérsékelt lenne. Egyrészt, bizonyára örülnének, ha legalább egy évig „békén hagynák” őket. Az elmúlt években annyi új feladatot, létszámot kaptak, nagyobb átszervezéseket (régió, illetékhivatal, szerencse-játék stb.) kellett végrehajtaniuk, hogy némi „összerázódásra” akkor is kell időt hagyni, ha amúgy erős és modern szervezetről van szó. Másrészt, bizonyára nem szeretnék a bevétel vélt vagy valós késése, elmaradása miatti polgármesteri reklamációkat fogadni, kezelni, nyugtatgatni. Merthogy lesznek ilyenek, az nem kérdés!



Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adószámos magánszemély könyvkiadó

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Csehországi jövedelem az szja-bevallásban

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink