hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az APEH meddig húzhatja el az ellenőrzést?

  • dr. Marosi Andrea

Az ellenőrzés befejezésének határideje - beleértve az ellenőrzés megkezdésének és befejezésének napját - 30 nap. Ezt az előírt határidőt, a felettes szerv egyszer, legfeljebb 90 napig terjedő időtartammal meghosszabbíthatja.

Rendkívüli körülmények által indokolt esetben egyszer további 90 napig terjedő időtartammal meghosszabbítható az ellenőrzés, továbbá az adópolitikáért felelős miniszter az ellenőrzési határidőt egyszer, további 120 nappal meghosszabbíthatja. A bevallás utólagos ellenőrzését, illetőleg az ismételt ellenőrzést 90 napon belül kell az adóhatóságnak befejeznie. Az adóhatóság az ellenőrzési határidő lejártát követően ellenőrzést nem végezhet.

Kérdés, hogy mindezek be nem tartása milyen szankciót von maga után. Gyakorlatilag semmilyen következmény nem terheli az adóhatóságot. Annak ellenére, hogy a határidő meghosszabbításának pontosan a törvény által szabályozott menete van, az erről szóló végzések rendre késedelmesen érkeznek. A végzés ellen külön fellebbezésnek helye nincsen, megtámadására az ellenőrzés lezárását követő érdemi határozat elleni fellebbezésben van mód.

A jelenlegi joggyakorlat során a határidő túllépése az adóhatóság részéről nem minősül olyan jelentős jogsértésnek, amely a határozat törvényességét megkérdőjelezné. Azaz nincsen tudomásom, sem olyan adóhatósági sem olyan bíró megítélésről ,amelyben a határidő be nem tartása például egy bevallás utólagos ellenőrzése kapcsán, másfél éven át folyó vizsgálat megállapításainak megsemmisítését eredményezné, arra való tekintettel, hogy az ellenőrzés során előírt határidőket nem tartották be.

Az ellenőrzési határidők be nem tartása az adóhatóság számára nem jár jogvesztéssel, és nem von maga után szakciót sem. A határidő az adózó oldaláról szigorúan szankcionált, súlyos bírságok és jogkövetkezmények kötődnek az elmulasztásához. Ez olyannyira szélsőségesen jelenik meg, hogy a törvény nem magánszemély adózó esetében például bizonyos esetekben még igazolási kérelem benyújtását sem engedi. Ez az aránytalanság növeli az adózó kiszolgáltatottságát, másrészről az adóhatóság, mint közhatalommal bíró szerv túlzott és nem ellenőrzött térnyerését eredményezheti.









Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Hozamszámítás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Second hand bolt árukészlete adományból

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Tőkeleszállítás

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink