hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EU-eljárás Magyarország ellen?

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

Néhány héttel ezelőtt az Európai Bizottság eljárást indított Magyarország ellen az egyik adószabály miatt. Miről is van szó?

A magyar társasági adótörvény 2003. január elsejétől bevezetett intézménye szerint a vállalatcsoporton belüli ügyletből származó kamatjövedelem fele – az azt kapó cégnél – mentesül a társasági adó alól. Ha tehát egy vállalatcsoport, mondjuk, német cége kölcsön miatt kamatot fizet a magyar cégnek, akkor ez az összeg a németeknél költség, vagyis mentesül a 34 százalékos német társasági adó alól, míg a magyar cégnél bevétel ugyan, de csak a fele után kell 16 százalékos adókulccsal adózni. 

Persze, igaz ez akkor is, ha egy vállalatcsoport két honi tagvállalata közötti ügyletéről van szó. (Ennek akkor van igazán jelentősége, ha a kamatot kapó cég veszteséges, a kamatot adó egység pedig nyereséges.) Így egyfajta adóalap-áthárításra is felhasználható ez a rendelkezés akár nemzetközi, akár hazai viszonylatban. Természetesen, ha az adott ügylet mögött nincs tényleges gazdasági tartalom, csak az adómegtakarítás, akkor az adóhatóság, mint a rendeltetésszerű joggyakorlásba ütköző eljárást felülbírálhatja. Az ismertetett szabály alól egyébként a pénzintézeteket, a biztosító társaságokat és a kisvállalkozásokat kizárja a törvény.

A kedvező kamatérvényesítést a gyakorlatban hazai vállalatcsoportok alig alkalmazzák, jellemzőbb a határon átnyúló ügyfeleknél. Az EU káros adóversenyt vizsgáló bizottsága ezt a kérdést egyszer már vizsgálta, s akkor lekerült a napirendről. Most versenyjogi szempontú vizsgálatot indított az Európai Bizottság, amelynek kimenetele többesélyes, és minden bizonnyal hosszú időt vesz igénybe (akár több évet is).

A téma nyilván úgy kerülhetett terítékre, hogy a hollandok ehhez hasonló rendelkezést szerettek volna bevezetni, s az előzetes véleményeztetésnél alighanem a magyar intézmény szóba jöhetett.

A magyar adószabály 2003-tól, tehát EU tagságunkat megelőzően született. A csatlakozást megelőzően az EU szakértői a teljes magyar adórendszert felülvizsgálták, s bár sok mindent szóvá tettek; ezt a rendelkezést nem kifogásolták, holott látták. Ezért furcsállhatjuk a mostani vizsgálódást.

Az eljárás végét megjósolni lehetetlen. Elvileg a végeredmény lehet számunkra kedvező is, és akkor minden marad változatlan. Ha a luxembourgi EU Bíróságra is eljutható eljárás hátrányos eredménnyel zárulna, akkor még mindig nem mindegy, hogy a döntés visszamenőleges (ex tunc) vagy a jövőre szóló (ex nunc) hatályú. Majd meglátjuk. Mindenesetre hosszú procedúra előtt állunk.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Helyiadó-számítás komplex megosztással

Szipszer Tamás

adószakértő

Egyéni vállalkozó és a könyvkiadás

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink