hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szigorodnak a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások

  • adozona.hu

Az EU Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé tett szabályok révén tovább csökken majd a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékek kerülnek megállapításra, olvasható a Tanács hivatalos honlapján.

A szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások hozzá fognak járulni ahhoz, hogy uniószerte növekedjen a kibocsátásmentes járművek részaránya a nehézgépjármű-állományon belül, miközben biztosítják az ágazaton belüli innovációnak és az ágazat versenyképességének a megőrzését és fokozását.

Kibővített hatály

A naprakésszé tett szabályok kiterjesztik majd a meglévő rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre – így többek között a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is – kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.

Új kibocsátáscsökkentési célértékek

Az új szabályokkal fennmarad a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték, amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő. A 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozó uniós éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban a rendelet további új célértékeket határoz meg:

  • 45 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-tól (az eredeti 30 százalék helyett),
  • 65 százalékos kibocsátáscsökkentés 2035-től,
  • 90 százalékos kibocsátáscsökkentés 2040-től.

Ezek a célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak.

Kibocsátásmentességi célérték városi autóbuszok esetében

2035-re az új városi autóbuszok 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie, 2030-ra pedig e kategória esetében 90 százalékos köztes célérték kerül meghatározásra. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérése tekintetében távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.

A következő lépések

A rendeletet most alá fogják írni, és kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában. A kihirdetését követő huszadik napon lép majd hatályba. A Bizottság 2027-ben felül fogja vizsgálni a módosított rendelet hatékonyságát és hatását, különösen a megállapított célértékek teljesülése tekintetében.

A Bizottságnak többek között értékelnie kell majd, hogy lehetséges-e közös módszertant kidolgozni az új nehézgépjárművek teljes életciklusra számított szén-dioxid-kibocsátásának mérésére és bejelentésére vonatkozóan.

Háttér

A nehézgépjármű-ágazat felelős az Unióban a közúti közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátások több mint 25 százalékáért. Bizonyos nehézgépjárművek esetében először 2019-ben határoztak meg szén-dioxid-kibocsátási előírásokat a 2025 és 2029 közötti, valamint a 2030 utáni időszakra vonatkozó célértékekkel. A rendeletet az erre vonatkozó rendelkezése értelmében 2022-ben felülvizsgálták.

A Bizottság 2023. február 14-én javaslatot nyújtott be a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási előírásainak módosítására vonatkozóan. Ez a felülvizsgálat az „Irány az 55 százalék!” jogalkotási csomag szerves részét képezi. A naprakésszé tett szabályok hozzájárulnak az EU azon céljának megvalósításához, hogy a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás az 1990-es szintekhez képest 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkenjen, és hogy 2050-re megvalósuljon a klímasemlegesség.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Telek értékesítése felépítmény nélkül

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Amerikából származó jövedelem

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

USA kiküldetés

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink