adozona.hu
Bankkártya-visszaélés? Így mentheti a pénzét
//adozona.hu/altalanos/bankkartya_penz_visszaeles_veszteseg_tiltas_VGZIFY
Bankkártya-visszaélés? Így mentheti a pénzét
A digitális világban a bankkártya az egyik legfontosabb pénzügyi eszközünk. Egyetlen mozdulattal fizethetünk boltokban, online áruházakban vagy akár külföldön is. De mi történik, ha valaki visszaél vele? Egy illetéktelen tranzakció nemcsak kellemetlenséget, hanem anyagi veszteséget is okozhat. Nézzük meg, milyen lépéseket kell azonnal megtennünk ilyen esetben! – hívja fel a figyelmet a Bankmonitor.hu.
A pénzünk védelme nem játék, és fontos, hogy minden felhasználó körültekintően járjon el. A banki biztonsági rendszerek egyre fejlettebbek és a legfrissebb jelentés szerint is a hazai szolgáltatók kártyáival elkövetett sikeres visszaélések száma 7,1 százalékkal, értéke pedig 11,8 százalékkal csökkent.
Mindez igazán bíztató, de a bankkártyánk védelme nem elhanyagolható kérdés és hatalmas anyagi károkat tud okozni, ha visszaélnek vele. A következőkben azokat a teendőket is összegyűjtöttük, amik akkor fontosak, ha már megtörtént a baj, de mutatjuk azt is, mit tehetünk a megelőzésére.
1. Mikor lehet indokolt a bankkártya letiltása?
Ha elveszítjük a pénztárcánkat, benne a bankkártyánkkal, vagy online csalás áldozatai leszünk, az első és legfontosabb lépés a bankkártya letiltása lehet. A bankkártya PIN-kód nélkül is használható kisebb összegű vásárlásokhoz (15 000 forintig), így ha illetéktelen kezekbe kerül, azonnal cselekednünk kell. Még nagyobb veszélyt jelent, ha a csalók megszerzik banki belépési adatainkat és akár teljes hozzáférést kapnak számlánkhoz.
2. Bankkártya letiltása vagy felfüggesztése – melyiket válasszuk?
A bankkártya végleges letiltása azt jelenti, hogy azt többé nem használhatjuk, és új kártyát kell igényelnünk, ami általában díjköteles. Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a kártyánkat elvesztettük vagy ellopták, érdemes először felfüggeszteni azt. A felfüggesztés egy ideiglenes zárolás, amelyet később feloldhatunk, ha előkerül a kártya. Ha azonban biztosak vagyunk abban, hogy visszaélés történt, a végleges letiltás a legjobb megoldás.
3. Hogyan történik a bankkártya felfüggesztése vagy letiltása?
- Mobilapplikációból: a legtöbb bank lehetőséget biztosít a kártyák felfüggesztésére és letiltására az applikációikon keresztül.
- Netbankból: bejelentkezve a netbankba a bankkártya menüpont alatt szintén letilthatjuk vagy felfüggeszthetjük a kártyánkat.
- Telefonon: az ügyfélszolgálat hívásával is elérhetjük a letiltást, ami a nap 24 órájában elérhető.
Jó tudni! A legtöbb banknál elérhető az ügyfélszolgálat közvetlenül a banki mobilapplikációkból. Külön ügyfélazonosításra (például a telefonos kódokra) sincsen szükség, hiszen az mobilbankba belépve már azonosítottuk magunkat. Könnyebb és gyorsabb megoldást jelent.
4. Vitás tranzakciók rendezése
Ha jogosulatlan terhelést észlelünk, érdemes azonnal jelezni a banknak. A pénzintézetek vissza tudják követni a tranzakciót, és bizonyos esetekben visszatéríthetik az összeget. Ehhez szükséges lehet a tranzakcióról szóló dokumentáció, így érdemes minden pénzügyi értesítést megőrizni.
5. Virtuális kártya használata
A visszaélések megelőzése érdekében egyre többen választják a virtuális kártyát, amely biztonságosabb megoldás az online vásárlások során. Ez egy olyan digitális kártya, amelyet a bankunk generál és csak egy adott vásárlásra vagy rövid időszakra érvényes. Így, ha egy hacker vagy csaló mégis megszerezné az adatait, azok nem lesznek a továbbiakban használhatóak.
6. Hogyan előzzük meg a bajt?
A megelőzés mindig a legjobb stratégia. Íme néhány hasznos tanács, hogy minimalizáljuk a visszaélések kockázatát:
- Rendszeres ellenőrzés – hetente nézzük át a számlatörténetünket és azonnal jelentsünk minden gyanús tételt.
- Limitek beállítása – akár a napi vásárlásokra, fizetésekre, az internetes vásárlásokra is beállthatunk limiteket, költségkeretet, így az általunk megadott összegen felül nem tudnak illetéktelenek nagyobb vásárlást végrehajtani.
- Erős PIN-kódok és jelszavak – soha ne használjunk könnyen kitalálható kódokat (például 1234 vagy születési dátumunk).
- Kétszintű azonosítás – kapcsoljuk be a kétlépcsős hitelesítést, amely extra védelmet biztosít online vásárlásoknál.
- Biztonságos internetes vásárlás – csak megbízható weboldalakon adjuk meg kártyaadatainkat, és mindig ellenőrizzük, hogy az oldal címe https://-el kezdődik.
- Nyilvános Wi-Fi elkerülése – soha ne adjunk meg érzékeny adatokat nyilvános internetkapcsolaton keresztül, mert ezek könnyen csalók kezébe kerülhetnek.
- Azonnali értesítések beállítása – szinte az összes banknál elérhető az úgynevezett push-értesítés, amit beállíthatunk minden kártyán és számlán történő tranzakcióra. Ezáltal pedig minden pénzmozgásról azonnal és ami még kiemelten fontos: ingyenesen értesülhetünk.
7. Új bankkártya igénylése
A letiltott bankkártyát nem lehet újra aktiválni, így új kártyát kell kérnünk, amelyért általában díjat kell fizetni. Az új bankkártya igénylése történhet:
- személyesen a bankfiókban,
- mobilbankon vagy netbankon keresztül,
- telefonos ügyfélszolgálaton keresztül.
A bankkártya átvétele történhet személyesen vagy postai úton, az aktiváláshoz pedig szükség lehet a PIN-kód beállítására. Célszerű ilyen esetben is a postai úton történő kézbesítést választani, ugyanis a személyes, bankfióki átvételnek jellemzően minden banknál külön díja van.
Összegzés
Ha visszaélést tapasztalunk a bankkártyánkkal, a gyors cselekvés kulcsfontosságú: azonnali letiltás vagy ideiglenes felfüggesztés és a bankkal való egyeztetés. A megelőzés érdekében érdemes rendszeresen ellenőrizni a tranzakciókat, erős biztonsági beállításokat használni, és megfontolni a virtuális kártyák alkalmazását. A pénzügyi biztonság a tudatos döntéseken múlik!
Hozzászólások (0)