hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szabadság alatt használt cégautó költségeinek elszámolása

  • adozona.hu
1

Elszámolható-e a szabadság alatt használt cégautó költsége? Belső szabályzat segítheti-e az ebből fakadó adóviták elkerülését? Olvasónk kérdésére Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló válaszolt.

Olvasónk kérdésének feltétele előtt a társasági adóról szóló törvény 3. sz melléklet B) 6. pontját idézte: „A vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő egyes költségek, ráfordítások: a cégautó használata, fenntartása és üzemeltetése révén felmerült költség, ráfordítás (ideértve az azzal összefüggő, törvényen alapuló, az államháztartás valamely alrendszere számára történő kötelező befizetést is)”. Kérdése arra vonatkozott, hogy a vállalkozás érdekében felmerült költségnek tekinthető-e az a költség, amelyet a cégautó használatával kapcsolatban számol el a társas vállalkozás akkor, amikor a cégautót használó munkavállaló szabadságon van, ez idő alatt külföldön, illetve belföldön tartózkodik a cégautóval? Eltérő-e az elszámolás, ha a cégautót használó munkavállaló a szabadság ideje alatt is használhatja belső szabályzat szerint a cégautót, vagy ha semmilyen belső szabályzattal nem rendelkezik a vállalkozás? A vállalkozás érdekében felmerült költségnek tekinthetők-e például a következő költségek: a családi nyaraláson üzemanyagot vételez a társaság üzemanyag-kártyájával bel- és külföldön (a vállalkozás nevére szól a számla); megjavíttatja a járművet egy kisebb közlekedési baleset miatt, mely a munkavállaló szabadságának ideje alatt történik – tudakolta az olvasó.

Szolnoki Béla emlékeztetett arra, hogy a „cégautó-adó” külön bevezetésére azért került sor, hogy a magáncélú használat miatti természetbeni juttatás utáni adózási következményeket kiváltsa és leegyszerűsítse azokat a vélelmeket, ami a magán célú használathoz kötődnek. (Szakértőnk a kérdés és a válasz további részében feltételezte, hogy a cégautó-adót megfizeti a vállalkozó.)

Abban nem tesz kivételeket a cégautó adót előíró törvény, hogy a cégautót használó munkavállaló éppen szabadságát tölti és közben használja-e a cégautót. Erre épül a társasági adó törvény hivatkozott szabálya is. Tehát önmagában a cégautó-adóról szóló törvény rendelkezései nem tesznek indokolttá más nyilvántartásokat. Ugyanakkor az elszámolható költségeknél általános elvként megfogalmazásra kerül a társasági adóban az ésszerű gazdálkodás követelménye is (amit egyfajta „gumiszabályként” értelmezhetnek a felek), ami extrém esetekben vitát válthat ki a gyakorlatban.

Attól függetlenül, hogy a cég fizet cégautó-adót, a számviteli elszámolást akkor is hitelt érdemlően szükséges dokumentálnia – hangsúlyozta szakértőnk. Önmagában az kevés, hogy az üzemanyagot a cég nevére szóló számlák alapján számolják el. Szükség van arra is, hogy csak a megtett kilométerek alapján indokolt mennyiségben számolják el az üzemanyag-költséget. Az üzemanyag mennyiségi szükséglete meghatározható a cégautó év elejei és év végi kilométeróra-állásának különbözete alapján is, az adott cégautó műszakilag indokolt üzemanyag-fogyasztási normája és az éves futásteljesítmény (a tárgyévben megtett kilométer) szorzatával, amelyet össze kell vetni a cég nevére szóló számlák üzemanyag-mennyisége együttes összegével. Az összehasonlításra azért van szükség, mert az indokolt üzemanyag-mennyiséget meghaladó többletfogyasztás értéke nem tekinthető a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak.

Célszerű lehet útnyilvántartást vezetni – a cégautó-adó megfizetése mellett is – a cégautóval megtett utakról akkor, ha a cégautót többen használják, továbbá ha azt az átlagostól eltérő körülmények, útviszonyok között használják, mivel ilyen esetekben az indokolt üzemanyag-fogyasztási norma is eltérő lehet.

Ezen kívül nem elhanyagolható, hogy a gépkocsival összefüggésben – például javítás – felmerülő áfát csak abban a mértékben veheti levonható adóként figyelembe a vállalkozás, amilyen arányban a járművet adóköteles tevékenységéhez használta (áfatörvény 120. §). Ezt az arányt a jármű által teljesített kilométerek – mennyi ebből az üzleti célú, és mennyi, ami nem – alapján tudják megállapítani. 

A cégautó javíttatása szempontjából nem a munkavállaló szabadsága a releváns, hanem azt kell alapvetően bizonyítani, hogy az adott azonosítóval ellátott – adott rendszámú, alvázszámú stb. – cégautót javíttatták, nem esetleg a magánszemély tulajdonában álló másik autó költségét számolták el helyette (néha ez a vélelem egy adózási vitánál).

Ezen kívül jó szolgálatot tehet még az útnyilvántartás az üzemanyag-megtakarítással összefüggésben havonta 100 ezer forintig adómentesen az alkalmazottaknak és a cég személyesen közreműködő tagjainak adható jövedelem kapcsán is. (Ennek feltételeit az Szja-tv. 27. §-a részletezi. Lényeges, hogy a juttatás az érintett munkaköréhez kapcsolódó cégautó használat, illetve üzemanyag-megtakarítás esetén adható. Így az ügyvezetői tevékenység ellátása miatt nem, de ha a gazdasági társaság személyesen közreműködő tagja például anyagbeszerzőként, e tevékenységéhez használja a járművet, akkor jogosult az adókedvezményre.)

Az előzőek alapján számos tényező befolyásolhatja a vállalkozás által alkalmazott módszereket, illetve ezektől is függhet, hogy érdemes-e belső szabályzatot készíteni.

A gépkocsi flottával rendelkező cégek több évtizedes hazai tapasztalata alapján azt képviselik, hogy érdemes egy részletekre kiterjedő belső szabályzatot („Cégautó szabályzat”) is készíteni, amivel akár több kényes szituáció is kezelhető, illetve feloldható. Ugyan nincs törvényi előírás a cégautó szabályzat készítésére, de annál fontosabb vállalati érdek lehet, hogy a költségek egyik legnagyobb hányadát képező cégautó használat minél több kockázatra kitérve, mindkét fél előnyére szabályozva legyenek. Természetesen ennek jelentősége, igénye erősen függhet a vállalkozás méretétől és cégautók számától is. Természetesen a költségelszámolás metódusa eltérhet akkor, ha van belső szabályzat, vagy ha nincs.

Az előzőek függvényében érdemes lehet szabályzatot készíteni, figyelembe véve a vállalkozás méretét és a költség-elszámolási racionalitási igényt is.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Zsolt Ruszin

"Önmagában az kevés, hogy az üzemanyagot a cég nevére szóló számlák alapján számolják el."

Ó, istenem!

A Tao. tv. 3. számú melléklete a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségként nevesíti a cégautóval összefüggő költségeket. A hivatkozott rendelkezés nem tartalmazza, hogy csak a nem magáncélú használatra eső rész lenne elismert, nem kizáró tényező tehát a magáncélú használat, vagyis emiatt nem vitatható el a költségkénti elszámolás jogszerűsége.

Adózási vita nem lesz, így ezért a szabályzat írása is felesleges.

http://www.nav.gov.hu/nav/gyik/tao#faq_4636187

Azokat az eseteket, hogy a javíttatás címén egy másik járművet javítanak, akadémikus kérdés. Ennyi erővel az irodaszert is lehetett a gyerek iskolakezdéshez vásárolni. A tényállás tisztázása kapcsán azonban nem elég ezt állítani, az adóhatóságnak azt bizonyítani is kell.

A válaszban a túl sok finomkodás bizonytalanságot eredményez, ami aztán szabályzatkészítésbe torkollik, aztán a költségek körüli alátámasztás túllihegésében végződik.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Számla befogadása német magánszemélytől

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Áfa-visszaigénylés alanyi/tárgyi mentes kft.-ként

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Fordított áfás számlák, áfabevallás

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink