hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Rendkívüli nyári és téli igazgatási szünetek lehetnek jövőre a hivatalokban, ha a kormány úgy gondolja

  • adozona.hu

Megjelent a Magyar Közlöny 80. számában az igazgatási szünetről szóló törvény, mely felhatalmazza a kormányt arra, hogy nyári, illetve téli igazgatási szünetet rendeljen el. Az intézkedési lehetőséget a közfeladatok ellátásáról való állami és önkormányzati gondoskodás, valamint a közfeladatok ellátásában részt vevő foglalkoztatottak pihenéshez való jogának összehangolt biztosításával indokolta a kormány. Az állampolgárokat viszont jelentős hátrány érheti amiatt, hogy az igazgatási szünet időtartama nem számít majd bele az ügyintézési határidőkbe, a szünetelés ideje alatt a hivatalok nem veszik át a kérelmeket, beadványokat.

A törvény szerint a kormány rendeletében nyári, illetve téli igazgatási szünetet (igazgatási szünet) rendelhet el, az erről szóló jogszabályt a tárgyévet megelőző év december 15-éig kell kihirdetni. Az igazgatási szünet – a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény 2. paragrafusának 14. pontjában meghatározott külképviseletek kivételével – valamennyi, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (Kit.) 2. paragrafusának (1) bekezdése szerinti kormányzati igazgatási szervre és a kormányzati igazgatási szervnél foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban álló személyre vonatkozik.

Kormányzati igazgatási szerv

a) a központi kormányzati igazgatási szervek és ezek területi, helyi (a továbbiakban együtt: területi) szervei, és

b) a területi kormányzati igazgatási szervek.

Központi kormányzati igazgatási szerv

– a kormány,
– a minisztérium,
– a kormányzati főhivatal, és
– a központi hivatal.

Kormányzati főhivatal

– a Központi Statisztikai Hivatal,
– a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala

Területi kormányzati igazgatási szervek a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok.

Miután a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nem szerepel a fenti felsorolásban, olybá tűnik, hogy az adóhivatalok állományára nem terjed ki a törvény hatálya.

Az igazgatási szünet időtartama nem számít bele

1. a kormányzati igazgatási szervek előtt folyó hatósági és egyéb eljárások ügyintézési határidejébe, valamint az eljárások szünetelésének időtartamába,

2. azon bírósági eljárások határidejébe, amelyekben kormányzati igazgatási szerv vagy annak vezetője félként vagy a fél képviselőjeként vesz részt, ideértve azokat az eljárásokat is, amelyekben a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény vagy a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény soronkívüliséget ír elő,

3. a közigazgatási per indítására szolgáló határidőbe,

4. a kormányzati igazgatási szerv vagy vezetője által félként vagy a fél képviselőjeként megkötött szerződésben meghatározott kötelezettség szerződésszerű teljesítésének határidejébe,

5. más szerv előtt folyó olyan eljárás ügyintézési határidejébe, amelyben a kormányzati igazgatási szerv ügyfélként vesz részt, illetve kormányzati igazgatási szervvel szemben indult, vagy kormányzati igazgatási szerv igazgatási szünet alatti megkeresésével jár, ideértve a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény által szabályozott határidőket is,

6. a személyes átadással kézbesítendő könyvelt postai küldemény sikertelen kézbesítése esetén a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény 42. § (1) bekezdése szerinti rendelkezésre tartási határidőbe, valamint a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló kormányrendeletben előírt rendelkezésre tartási határidőbe,

7. a közérdekű adat megismerésére irányuló igények, továbbá a panaszok és közérdekű bejelentések, valamint az országgyűlési képviselők által benyújtott írásbeli kérdések, továbbá bármely más szerv, illetve személy részéről történő megkeresés, vizsgálat, illetve felhívás ügyintézésének határidejébe,

8. a kormányzati igazgatási szerv foglalkoztatottja által a kormányzati igazgatási szerv felé teljesítendő kötelezettség teljesítésének határidejébe,

9. a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendeletben foglalt határidőkbe,

10. az építési tevékenység építtető általi megkezdése vonatkozásában a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló kormányrendeletben meghatározott határidőkbe,

11. a kormányzati igazgatási szervek, valamint meghatározott gazdasági társaságok egyes szerződéseinek miniszteri jóváhagyásáról szóló kormányrendelet szerinti határidőbe,

12. a kormányzati igazgatási szervek, valamint meghatározott gazdasági társaságok egyes szerződéseinek megszűnéséről, továbbá miniszteri jóváhagyásáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó szerződések miniszteri jóváhagyásának határidejébe,

13. azon bírósági eljárások határidejébe, amelyekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 3:405. § (2) bekezdése alapján az államot a polgári jogi jogviszonyokban az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter képviseli, valamint

14. az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter által a magyar állam képviseletében megkötött szerződésben meghatározott kötelezettség szerződésszerű teljesítésének határidejébe.

(3) Az (1) bekezdésnek a kormányzati igazgatási szerv feladatai ellátására vonatkozó rendelkezése, valamint

További részletek a rendkívüli szabadságkiadásra vonatkozó szabályokról a Magyar Közlöny 80. számában olvashatók.

A közlönyben további négy törvény, tíz kormányrendelet, több kormányhatározat, illetve minisztériumi határozat is megjelent, köztük a Büntetö Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény módosítása, mely szerint nem büntetendő rágalmazás, illetve becsületsértés miatt az, aki más előtt a becsület csorbítására alkalmas tényt állít, híresztel, vagy ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezést használ, ha azt a közügyek szabad megvitatása körében sajtótermék vagy médiaszolgáltatás útján teszi, feltéve, hogy cselekménye nem irányul a sértett emberi méltóságának nyilvánvaló és súlyosan becsmérlő tagadására.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bejelentett részesedés eredménytartalék terhére

Pölöskei Pálné

adószakértő

Pótbefizetés visszafizetése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink