adozona.hu
Óriási bírság erőfölénnyel való visszaélés miatt
//adozona.hu/altalanos/Oriasi_birsag_erofolennyel_valo_visszaeles__YTM1E3
Óriási bírság erőfölénnyel való visszaélés miatt
Rekordösszegű, 2,42 milliárd eurós pénzbírsággal sújtotta kedden az Európai Bizottság a Google-t az uniós trösztellenes szabályok megsértése miatt. Brüsszel szerint a cég visszaélt piaci erőfölényével, amikor úgy állította be a keresőmotorját, hogy a keresési találatok előnyben részesítették a cég saját ár-összehasonlító szolgáltatását a versenytársakkal szemben.
2,42 milliárd eurós megapénzbírsággal sújtotta kedden az Európai Bizottság a Google-t piaci erőfölényével való visszaélése és így az uniós trösztellenes szabályok megsértése miatt. A cég úgy állította be a keresőmotorját, hogy a keresési találatok előnyben részesítették a saját ár-összehasonlító szolgáltatását a versenytársakkal szemben.
Az amerikai vállalatnak 90 napon belül változtatnia kell a hozzáállásán, különben kényszerítő bírságot kell fizetnie, ami elérheti a Google anyavállalata, az Alphabet átlagos napi globális forgalmának az 5 százalékát.
„A Google számos innovatív termékkel és szolgáltatással jelentkezett, amelyek változásokat hoztak az életünkbe. Ez jó dolog. De, a Google ár-összehasonlító szolgáltatásra vonatkozó stratégiája nem csak arról szólt, hogy úgy vonzzon magához vásárlókat, hogy a vetélytársaknál jobb termékeket csinál. A Google ehelyett visszaélt piaci erőfölényével keresőmotorja révén a keresési eredményekben előnyös helyzetbe hozva saját ár-összehasonlító szolgáltatását a versenytársak rovására” – jelentette ki Margrethe Vestager, az EU versenypolitikai biztosa.
A Bizottság a döntés indoklásában emlékeztet rá, hogy a Google 2004-ben lépett be az ár-összehasonlító szolgáltatások európai piacára. E szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók összehasonlítsák az interneten kínált termékeket és azok árait, és kiválasszák a legkedvezőbb árat kínáló online kiskereskedőket, ideértve a gyártók online áruházait, az online piactereket (például Amazon, eBay) és más viszonteladókat.
Az ár-összehasonlítók versenyképessége nagymértékben függ az általuk generált forgalomtól. A nagyobb forgalom több kattintást és ezáltal több bevételt eredményez. Ezen túlmenően a nagyobb forgalom több kiskereskedőt csábít arra, hogy termékeiket az adott ár-összehasonlítón is listázzák. Mivel a Google erőfölényt élvez az általános internetes keresőszolgáltatások piacán, keresőmotorja fontos forrása az ár-összehasonlító szolgáltatások forgalmának.
A Bizottság szerint 2008 óta a Google alapvető stratégiai változásokat hajtott végre az európai piacon annak érdekében, hogy fokozza ár-összehasonlítója forgalmát. Ez a stratégia a Google általános internetes keresőszolgáltatások terén meglévő erőfölényére támaszkodott, nem pedig a társaság saját ár-összehasonlító szolgáltatásának erényeire: a Google módszeresen kiemelt elhelyezést biztosított saját ár-összehasonlító szolgáltatásának, miközben a találati listán hátra sorolja rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat.
A vizsgálat kimutatta, hogy a visszaélések óta a Google ár-összehasonlító szolgáltatása 45-szörös forgalmat ért el az Egyesült Királyságban, 35-ször nagyobb forgalmat Németországban, 19-szer többet Franciaországban és közel 30-cal Hollandiában.
Másfelől a konkurencia forgalma számottevően csökkent: az Egyesült Királyságban egyes rivális honlapok forgalma 85, Németországban pedig 92 százalékkal esett vissza.
Hozzászólások (0)