hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nincs egyezség a nemzetközi fuvarozás új uniós szabályairól

  • MTI

Nem jutottak kompromisszumra a nemzetközi fuvarozói szektorra vonatkozó új szabályokról az uniós tagországok szakminiszterei a csütörtöki luxembourgi találkozón, így egyelőre nem kezdődhetnek meg a tárgyalások az Európai Parlamenttel (EP) a kérdésről.

„Sajnos, nem tudtunk közös álláspontot elfogadni ezen a soros elnökségi cikluson” – mondta az ülést követő sajtótájékoztatóján Ivajlo Moszkovszki, az unió soros elnökségét júliusig betöltő Bulgária közlekedési minisztere.

Több tagállam képviselője is abbéli reményét fejezte ki csütörtökön, hogy még a jövő évi uniós választások előtt sikerül lezárni az ügyet.

A legfőbb vitás pont az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások. A szembenálló országok szociális dömpinggel, illetve protekcionizmussal vádolják egymást. A kiküldött munkavállalókra elvileg azonos szabályok vonatkoznának a munkabér és a munkafeltételek terén, mint a helyiekre, ami a bírálók szerint számos újonnan csatlakozott országot hátrányosan érintene.

György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár a tanácsülés után közölte: „az EU fejlett tagországai elfordulnak Európa alapértékeitől, amennyiben érdekük úgy kívánja”.

Leszögezte: a most tárgyalt javaslatcsomag a „munkavállalók védelmébe csomagolt protekcionista intézkedés”, amely bürokratikus szabályokkal kedvezőtlen helyzetbe hozná a magyar fuvarozókat, cégeket és általában a keleti munkavállalókat Európában, növelné a szállítási költségeket, illetve rontaná az EU versenyképességét.

Hozzátette, „Magyarország a kezdetektől szakmai alapokon nyugvó megállapodás elérését sürgeti, amely a fuvarozók érdekvédelmét szem előtt tartva, egyensúlyt teremt a szolgáltatásnyújtás szabadsága, az áruk szabad áramlásának biztosítása és a munkavállalók szociális védelme között”.

Az EP közlekedési szakbizottsága hétfőn szavazta meg jelentését, és ez alapján kivonnák a nemzetközi áru- és személyfuvarozást a jövőben az uniós kiküldetési irányelv hatálya alól, a kabotázst (nem honos fuvarozók által végzett belföldi szállítást) végző sofőröket viszont nem.

Amennyiben jóváhagyja a plenáris ülés, akkor ez lesz az EP hivatalos álláspontja a tagországok kormányait képviselő tanáccsal folytatott tárgyalásokon.

Magyar szempontból különösen kiemelt témáról van szó, ugyanis Magyarország bruttó hazai termékének (GDP) körülbelül 6 százalékát teszi ki a fuvarozás és az ehhez kapcsolódó logisztikai szektor, 13 ezer magyar fuvarozócéget és rajtuk keresztül 120 ezer munkahelyet érint.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Készpénzes számla utalása

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

NAV ingó árverése

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Bizalmi vagyonkezelő

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink