adozona.hu
Megszűnhet a francia vasúti dolgozók kivételezett helyzete
//adozona.hu/altalanos/Megszunhet_a_francia_vasuti_dolgozok_kivete_NAT33J
Megszűnhet a francia vasúti dolgozók kivételezett helyzete
A francia kormány a munkajogi reformhoz hasonlóan a parlament megkerülésével, rendeletben tervezi beindítani az állami vasúttársaság (SNCF) reformját, amely ellen Gérard Larcher, a francia szenátus elnöke és a szakszervezetek is tiltakozásukat fejezték ki.
Christophe Castaner, a kormánypárt, a Köztársaság lendületben (LREM) vezetője és a kormány parlamenti kapcsolatokért felelős államtitkára csütörtök reggel a BFM hírtelevízióban elismerte, elképzelhető, a kormány rendeletben hirdeti ki a vasúti reformot, "mert gyorsan kell haladni, hatékonynak kell lenni".
"Nem zárok ki semmit. De végül a miniszterelnök hozza meg a döntést" – mondta Castaner.
A miniszterelnöki hivatal jelezte, hogy hétfőn várható döntés a kérdésben, amikor is Edouard Philippe kormányfő bemutatja a reform várható menetrendjét, illetve azt, hogy a törvénytervezetet a parlament elé bocsátja-e vitára, vagy pedig az őszi munkajogi reformhoz hasonlóan rendeletekben hirdeti ki a kormány.
A kormány egyébként a hét elején megkezdte az egyeztetéseket az 50 milliárd eurós adósággal küzdő SNCF átalakításáról.
A szakszervezetek csütörtökön jelezték: amennyiben a kormány a rendeleti utat választja, március elejétől határozatlan idejű sztrájkra szólítják fel a vasúti dolgozókat.
A javasolt reformokról múlt csütörtökön nyilvánosságra hozott 43 ajánlást tartalmazó jelentést a szakszervezetek ellentmondásosan fogadták. Többségük tárgyalóasztalhoz ült a reformok megvitatására, de a legradikálisabb szakszervezet, a CGT már előzetesen egynapos országos tiltakozásra szólította fel a vasutasokat március 22-re. Ugyanezen a napon, az 1968-as diáklázadások kitörésének ötvenedik évfordulójára hirdettek országos tüntetést a közalkalmazottak is, a rájuk vonatkozó reformok miatt.
A CGT az állami vasúttársaság "szétverésének" tartja a reformot, amely megszüntetné a 140 ezer francia vasúti dolgozó kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik.
Az ajánlásban a kisebb, nem eléggé kihasznált vasúti útvonalak megszüntetése is szerepel, ami ellen a vidéki városok vezetői is tiltakoznak.
Hozzászólások (0)