hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Médiaunió: a magyarok több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává

  • MTI

A magyarok több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává, ráadásul a kiberbűncselekmények elkövetői egyre kreatívabb eszközökkel csalják tőrbe áldozataikat, megtévesztve ezzel még a rutinos internethasználókat is – közölte a Médiaunió Alapítvány kedden az MTI-vel.

A szervezet közleményében azt írta, egyre többen aggódnak, hogy szeretteik is áldozatul eshetnek az internetes és banki csalásoknak. Hozzátették: különösen azok vannak veszélyben, akik kevésbé ismerik a digitális világot és sokszor nehezebben tájékozódnak az online térben.

Kiemelték: a kiberbűnözők és banki csalók ellen folyamatos körültekintésre van szükség, odafigyeléssel és megfelelő tájékoztatással azonban hatékonyan megakadályozható, hogy szeretteink áldozattá váljanak. Az alapítvány szakértői ezért összegyűjtötték a hasznos gyakorlati tippeket az online csalások kivédésére.

A közleményben idézték Szinai Ádámot, a KiberPajzs elnevezésű kampány kommunikációs szakértőjét, aki azt javasolta, a felhasználók mentsék el a bank hivatalos webcímét a böngészőben a kedvencek közé, ahonnan már újragépelés nélkül, biztonságosan előhívható. Ugyanis, ha egy felhasználó az internetes keresőoldalakon írja be a bank nevét, fennáll a veszély, hogy a valódi felület helyett a keresés során a lista elején szereplő hamis linkekre kattint.

Felhívta a figyelmet arra is: fontos, hogy senki ne használja több helyen ugyanazt a jelszót, ha pedig újat kell létrehozni, legyen legalább 12 karakteres, legyenek benne nagybetűk, számok és különleges írásjelek is. Nem ajánlott a könnyen kitalálható jelszavak használata, mint például a háziállat neve és születési éve. Jó megoldás lehet, ha jelszóként például egy közmondás kezdőbetűit használják az emberek, számokkal és speciális karakterekkel kiegészítve – jegyezte meg.

Javasolta továbbá a kétlépcsős hitelesítés használatát, és vírusirtó beállítását. A szakértő kitért a gyanúsan hangzatos online befektetésekre, és kiemelte: ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés, még akkor is, ha ismert emberek vagy cégek nevében hirdetik. A tapasztalatlanabb internetezőket könnyen félrevezethetik a kecsegtető, szokatlanul magas hozamot ígérő befektetéssel, vagy épp mesés kriptovaluta-vásárlási lehetőségekkel csalogató kiberbűnözők – hívta fel a figyelmet a szakértő.

Azt javasolja továbbá, hogy senki ne töltsön le ismeretlen szoftvert a számítógépére, különösen akkor ne, ha ezt egy cég vagy hatóság nevében, telefonon kérik.

Megjegyezte: egyes pénzintézeteknél kérvényezhető, hogy más is kapjon a számlatulajdonos fiókjáról kártya- vagy számlafigyelő sms-szolgáltatást, és ha a családtagok ilyet igényelnek, gyorsan közbe tudnak lépni, ha valami gyanúsat tapasztalnak. Természetesen ehhez az érintett kifejezett szándéka és hozzájárulása szükséges – emelte ki Szinai Ádám.

A szakértő hangsúlyozta: az internetes banki csalók nem mindig az interneten keresztül szedik áldozataikat, gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak áldozatokat csalni a hamis felületekre és alkalmazásokra. Emellett az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kiszedni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait.

Felhívta a figyelmet arra, érdemes végigbeszélni a családdal, melyek azok a tipikus mondatok, amelyek azonnal elárulják a csalókat. Egy valódi banki ügyintéző ugyanis soha nem kéri, hogy adjuk meg a nevünket, hiszen pontosan tudja, kit keres, nem ijesztget vagy sürget és nem mond olyat, hogy azonnal döntenünk kell. Emellett nem „kapcsol egy másik bankot”, hiszen ez a banktitok súlyos megsértése lenne és nem kérdezi meg, hogy melyik banknál van számlánk, hiszen pontosan tudja, és egy valódi bank csak a saját ügyfeleit keresi fel. A valódi banki ügyintéző soha nem kér netbankos felhasználónevet, jelszót, CVC-kódot, a bankkártya lejárati dátumát, vagy egy SMS-ben kapott jóváhagyó kódot és nem kéri, hogy segítsünk átutalni a pénzünket egy biztonságos számlára, mert a jelenlegi „veszélyben van”, mivel nem utalhatnak pénzt senki nevében – sorolta a szakértő.

Szinai Ádám szerint érdemes kinyomtatni és jól látható helyre kitenni a kiberbiztonsági edukációra létrehozott „A kulcs te vagy!” program sorvezetőjét.

A közleményben arról is írnak, mi a teendő, ha megtörtént a baj. Csalás gyanúja esetén mindig a banki ügyfélszolgálatot kell először hívni, a legtöbb pénzintézet telefonos menüjében külön menüpont van a visszaéléseknek.

Az ügyintézők gyakran javasolják, hogy a segítségükkel haladéktalanul tiltsuk le a bankkártyát, illetve szükség esetén az elektronikus csatornákhoz való hozzáférést. Ez azért fontos, mert a limitek nullára állításával átmenetileg ugyan megakadályozhatjuk a következő kártyás tranzakciót, teljes biztonságot a kártya – szükség esetén az elektronikus csatornák – tiltása jelent. Miután az érintett beszélt az ügyfélszolgálattal, ne felejtse el megtenni a rendőrségi feljelentést sem – sorolta a teendőket a szakértő, olvasható a közleményben.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink