További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magyarországon rendszeres a hidak vizsgálata

  • MTI/lapszemle

A hidak forgalmától függően akár hetente hídellenőrzéseket, félévente hídszemlét tart, évente pedig hídvizsgálatot végez az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felügyelete alatt álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Hozzátették: a karbantartási feladatokra 2018-tól nagyobb összeget fordít a kormány.

Olaszországban, Genova közelében kedden leszakadt az A10-es autópálya Morandi hídja, a hídomlás halálos áldozatainak száma mára negyvenkettőre nőtt.

A tragédia felelőseit kereső olasz politikusok a beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolják, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették.

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter közösségi oldalán közölte, eljárás indul a kérdéses autópályaszakaszt üzemeltető Autostrade per l’Italia nevezetű magáncég ellen, és 150 millió eurós, azaz közel 50 milliárd forintos kártérítést fognak követelni tőlük, a vezetőséget pedig felszólította a lemondásra. A cég közleményében cáfolta, hogy mulasztottak volna: állításuk szerint negyedévente vizsgálták át a hidat a legmodernebb műszerekkel. Közben 632 környékbelit lakoltattak ki a híd épen maradt része alatti házakból, de még nem tudni, mikor kezdik meg a teljes bontást – írja a Blikk.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában ugyanakkor hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem "véletlen baleset" történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá –, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed. Hangsúlyozta: ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai – mint fogalmazott – nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is.

Rabb Zoltán Péter, hídtervező szakember viszont úgy gondolja, hogy a katasztrófának biztosan voltak előjelei, amelyeket észre kellett volna venni. Szerinte megelőzhető lett volna a tragédia. A szemtanúk beszámolója szerint valószínűleg statikai gondok lehettek a híddal. Ezt így távolról nehéz pontosan megállapítani, de mindenképp teherbírásvesztés történt a hídon, ami ilyen katasztrofális következményeket okozott – jelentette ki az origo.hu-nak.

Mint elmondta, ellenőrzés közben észre lehet venni a támaszsüllyedéseket. Korróziós beton- és acélvizsgálatokat kell végezni, a híd alapját ellenőrizni kell, hogy a lehajlások nem lépik-e túl a megengedett értékeket. A repedéseket meg kell vizsgálni a betonon, azok is lassan, évtizedek során alakulnak ki, a repedésekben megindul a korrózió a beszivárgó víztől és párától" – mondta Rabb Zoltán Péter, aki szerint, ha egy 50 éves híd összedől, akkor azért a kezelő a felelős. A probléma abból is adódhatott, hogy észrevették a hibákat az ellenőrzés közben, de nem vették őket olyan komolyan, mint kellett volna.

Az ITM közleményében kiemelte: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a koncessziós szakaszokon kívüli országos közutakon a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak megfelelően, a híd forgalmától függően akár hetente hídellenőrzést, de minden esetben félévente hídszemlét, évente pedig hídvizsgálatot tart.

Az ellenőrzéseken rendszeresen felmérik a hidak műszaki állapotát, és az áthaladó forgalmat ez alapján korlátozhatják a biztonságos közlekedés érdekében – írja az ITM.

A hazai finanszírozású 100 milliárd forintos útfelújítási program keretein belül idén nagyobb volumenű hídfelújítási program indult el, a hídfelújítási munkálatok a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útkorszerűsítési programjainak részét képezik.

Ezek a fejlesztések minden eddiginél nagyobb mértékben járulnak hozzá a hidak műszaki színvonalának emeléséhez – közölte az ITM.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Most még idei ár, a  MAX csomagban HVG Adó- és Tb-különszámok, kreditpontos online képzés az Adózóna előfizetésekben!
Az online képzésen való részvételi lehetőség a 2018. október 1-jétől november 30-áig megrendelt, és 2018. december 10-éig befizetett előfizetésekre vonatkozik. Részletek »

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** A csomag megvásárlásával most EXTRA kreditpontokat szerezhet: az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont; és ha most rendel, kreditpont gyűjtő akciónk keretében további 8, 10 illetve 1 kreditpontot gyűjthet a System Media Kft. online képzésével. Részletek>>


{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Alvállalkozó lakásépítésnél

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Alanyi mentes határ emelése változás

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

2018 november
H K Sze Cs P Sz V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X