hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magyarországon rendszeres a hidak vizsgálata

  • MTI/lapszemle

A hidak forgalmától függően akár hetente hídellenőrzéseket, félévente hídszemlét tart, évente pedig hídvizsgálatot végez az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felügyelete alatt álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Hozzátették: a karbantartási feladatokra 2018-tól nagyobb összeget fordít a kormány.

Olaszországban, Genova közelében kedden leszakadt az A10-es autópálya Morandi hídja, a hídomlás halálos áldozatainak száma mára negyvenkettőre nőtt.

A tragédia felelőseit kereső olasz politikusok a beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolják, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették.

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter közösségi oldalán közölte, eljárás indul a kérdéses autópályaszakaszt üzemeltető Autostrade per l’Italia nevezetű magáncég ellen, és 150 millió eurós, azaz közel 50 milliárd forintos kártérítést fognak követelni tőlük, a vezetőséget pedig felszólította a lemondásra. A cég közleményében cáfolta, hogy mulasztottak volna: állításuk szerint negyedévente vizsgálták át a hidat a legmodernebb műszerekkel. Közben 632 környékbelit lakoltattak ki a híd épen maradt része alatti házakból, de még nem tudni, mikor kezdik meg a teljes bontást – írja a Blikk.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában ugyanakkor hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem "véletlen baleset" történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá –, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed. Hangsúlyozta: ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai – mint fogalmazott – nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is.

Rabb Zoltán Péter, hídtervező szakember viszont úgy gondolja, hogy a katasztrófának biztosan voltak előjelei, amelyeket észre kellett volna venni. Szerinte megelőzhető lett volna a tragédia. A szemtanúk beszámolója szerint valószínűleg statikai gondok lehettek a híddal. Ezt így távolról nehéz pontosan megállapítani, de mindenképp teherbírásvesztés történt a hídon, ami ilyen katasztrofális következményeket okozott – jelentette ki az origo.hu-nak.

Mint elmondta, ellenőrzés közben észre lehet venni a támaszsüllyedéseket. Korróziós beton- és acélvizsgálatokat kell végezni, a híd alapját ellenőrizni kell, hogy a lehajlások nem lépik-e túl a megengedett értékeket. A repedéseket meg kell vizsgálni a betonon, azok is lassan, évtizedek során alakulnak ki, a repedésekben megindul a korrózió a beszivárgó víztől és párától" – mondta Rabb Zoltán Péter, aki szerint, ha egy 50 éves híd összedől, akkor azért a kezelő a felelős. A probléma abból is adódhatott, hogy észrevették a hibákat az ellenőrzés közben, de nem vették őket olyan komolyan, mint kellett volna.

Az ITM közleményében kiemelte: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a koncessziós szakaszokon kívüli országos közutakon a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak megfelelően, a híd forgalmától függően akár hetente hídellenőrzést, de minden esetben félévente hídszemlét, évente pedig hídvizsgálatot tart.

Az ellenőrzéseken rendszeresen felmérik a hidak műszaki állapotát, és az áthaladó forgalmat ez alapján korlátozhatják a biztonságos közlekedés érdekében – írja az ITM.

A hazai finanszírozású 100 milliárd forintos útfelújítási program keretein belül idén nagyobb volumenű hídfelújítási program indult el, a hídfelújítási munkálatok a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útkorszerűsítési programjainak részét képezik.

Ezek a fejlesztések minden eddiginél nagyobb mértékben járulnak hozzá a hidak műszaki színvonalának emeléséhez – közölte az ITM.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Képzés költségének elszámolása

Dr. Császár Zoltán

adótanácsadó, jogász

Kiva választása – kedvezményezett átalukás – jogutód

Dr. Császár Zoltán

adótanácsadó, jogász

Kivás vállalkozás lakóingatlant értékesített

Dr. Császár Zoltán

adótanácsadó, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink