Elővásárlási jog az önkormányzatnak: sérti-e a tulajdonhoz való jogot? – döntött az Alkotmánybíróság

  • adozona.hu

Az Alkotmánybíróság elutasította a Budakalász város képviselő-testületének a Budakalász város helyi építési szabályzatáról és szabályozási tervéről szóló 8/2016. önkormányzati rendelete (önkormányzati rendelet) 1. § (3) bekezdése, valamint a 7. számú melléklete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt, olvasható a Jogi Fórum oldalán megjelent írásban.

Az önkormányzati rendelet támadott rendelkezései az indítványozók tulajdonában álló ingatlan vonatkozásában elővásárlási jogot alapított Budakalász város önkormányzata javára, kellő közérdek és mindenfajta kártalanítás nélkül. Az indítványozók a postaládájukba értesítés nélkül bedobott határozatból értesültek az elővásárlási jog bejegyzéséről. A határozat ellen keresetet terjesztettek elő, és az eljárás végén a Budapest Környéki Törvényszék az indítványozók keresetét elutasította.

Az indítványozók álláspontja szerint a bármiféle kártalanítás nélküli elővásárlási jog alapítása kisajátítási eljárás nélkül fosztja meg az indítványozókat a tulajdonukhoz fűződő rendelkezési joguktól, és az ingatlanok forgalmi értékétől, így a sérelmezett rendelkezések ellentétesek az Alaptörvényben foglalt tulajdonhoz való joggal. Az önkormányzati rendeletnek a kisajátítás mértékét el nem érő, egyéb tulajdonkorlátozásnak tekinthető sérelmezett rendelkezései szintén a tulajdonhoz való joguk sérelméhez vezetnek.

Az Alkotmánybíróság határozatában kifejtette, hogy tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben meghatározott esetekben és módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet. A kisajátítás minden esetben tulajdonváltozást jelent, az indítványozók esetében azonban tulajdonváltozásról nincs szó, hiszen ingatlanjuk nem került át másik személy tulajdonába. Ennélfogva az Alkotmánybíróság szerint jelen ügyben fogalmilag sem lehet szó kisajátításról, így pedig az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdésében foglalt kisajátítási szabály sérelme nem merül fel.

Az Alkotmánybíróság gyakorlata „a tulajdonkorlátozás egyik válfajaként” különíti el azokat az állami beavatkozásokat, amelyek ugyan nem szüntetik meg teljes mértékben a tulajdonosnak a dologhoz fűződő jogosítványait, de mégis lényeges – akár a kisajátításhoz mérhető – módon érintik a tulajdon tárgyát, korlátozzák a tulajdonos jogait.

Az Alkotmánybíróság elé tárt iratokból azonban sem az érintett ingatlanok forgalmi értéke, azok piacon való „elértéktelenedése” nem volt megállapítható, sem az, hogy az indítványozók rendelkezési jogát az önkormányzati rendelet támadott rendelkezései bármilyen módon „kiüresítették volna”.

Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozók által az önkormányzati rendelet támadott rendelkezései az Alaptörvény XIII. cikk (1) és (2) bekezdéseit nem sértik, ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt elutasította – írják.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bérleti díj számlázása EU-ba

Nagy Norbert

adószakértő

Kft., kata

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink