adozona.hu
Ellenőrzés indul: ezeket a szabályokat kell betartaniuk a büfékocsi-üzemeltetőknek
//adozona.hu/altalanos/Indul_a_Food_Truckellenorzes_ezeket_a_szaba_SZWKJL
Ellenőrzés indul: ezeket a szabályokat kell betartaniuk a büfékocsi-üzemeltetőknek
A nyár és a rendezvényszezon indulásával a food truckok száma is emelkedik. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) összegyűjtötte, mire kell ügyelniük a büfékocsik üzemeltetőinek, hogy ne csak a vendégek, hanem az ellenőrök is elégedetten távozhassanak a pulttól – írja honlapján a Nébih.
Általánosságban igaz, hogy az élelmiszerbiztonságot mindenhol kötelező megteremteni és fenntartani, függetlenül a vendéglátóhely formájától. A food truckoknak is eleget kell tenniük például az allergén információkról történő tájékoztatási kötelezettségnek, és önellenőrzési rendszert is működtetniük kell. Mindkét témában – sok más mellett – részletes információ olvasható a Vendéglátás és Étkeztetés Jó Higiéniai Gyakorlata Útmutatóban (GHP). A teljeskörű tájékoztatón felül a Nébih összegyűjtötte azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyek mentén biztonsággal üzemeltethetők a büfékocsik.
Minden food trucknak rendelkeznie kell úgynevezett bázishellyel. Itt végezhetők azok a kiegészítő tevékenységek, amelyekre forgalmazás közben nincs lehetőség, például a raktározás, a víztartály tisztítása, fertőtlenítése, feltöltése, az előkészítés és a büfékocsi külső-belső takarítása.
Az időszakosan üzemelő food truckok esetében a szezont a HACCP rendszer felülvizsgálatával, szükség szerinti módosításával érdemes kezdeni. Az üzemeltetés során ügyelni kell a higiéniai és az élelmiszerbiztonsági előírások betartására, valamint arra, hogy az alapanyagok, továbbá a félkész- és késztermékek nyomonkövethetősége folyamatosan biztosítva legyen. A hatósági ellenőrzések során fontos kritérium a HACCP-ben előírt dokumentumok valós adatokkal ellátott és naprakész vezetése (például hűtőterek hőmérsékletellenőrzési lapja, takarítás-fertőtlenítés-utasítás, az alapanyagok számlái stb.), így ezekre célszerű fokozottan ügyelni.
Az is kulcsfontosságú, hogy érvényes egészségügyi kiskönyvvel rendelkező dolgozókat alkalmazzanak, akiknek a munkába állásuk előtt oktatást kell tartani, például az élelmiszerbiztonsági alapokról és az egység sajátosságairól. Az alkalmazottaknak biztosítani kell az átöltözési, kézmosási, illemhelyhasználati lehetőséget.
Lényeges, hogy a tevékenység teljes ideje alatt – a raktározástól az előkészítésen át a kiszolgálásig – biztosítani kell a hűtőlánc folytonosságát. Csak olyan mennyiségben készítsenek ételt, amit megfelelően tudnak tárolni, és nem okoz gondot a hűtése vagy épp a megfelelő hőfokon tartása. Főleg a biztonságosan hőkezelhető ételek készítése és forgalmazása javasolt.
A termékeket az árusítás minden szakaszában védeni kell a portól, a különböző időjárási helyzetektől és a fogyasztók általi szennyezésektől. A kis munkaterület miatt különösen fontos, hogy odafigyeljenek a keresztszennyeződések elkerülésére. Ez a félkész- és késztermékek elkülönített tárolásával, az eszközök rendeltetésszerű használatával és a megfelelő személyi higiéniával valósítható meg.
A kulturált fogyasztói terület kialakítása sem maradhat el, amelynek alapja a tiszta fogyasztói pult megléte, valamint opcionálisan az asztalok, padok, székek kihelyezése.
A hulladék kezeléséről és gyűjtéséről sem szabad megfeledkezni. Hulladékgyűjtő zsákokkal és edényekkel kell készülni, amelyek rendszeres ürítése alapvető követelmény. Végezetül, nem árt, ha a váratlan eseményekre (például áramszünet, vízhiány) is rendelkeznek vészforgatókönyvvel az érintettek – olvasható a portal.nebih.gov.hu-n.
Hozzászólások (0)