adozona.hu
Igazgatási szünetről szóló törvényjavaslat került az Országgyűlés elé
//adozona.hu/altalanos/Igazgatasi_szunetrol_szolo_torvenyjavaslat__QYGR4A
Igazgatási szünetről szóló törvényjavaslat került az Országgyűlés elé
Igazgatási szünetről szóló törvényjavaslatot nyújtott be T/3760. számmal dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes. A törvényjavaslat felhatalmazza a Kormányt arra, hogy nyári, illetve téli igazgatási szünetet rendeljen el.
A törvényjavaslat felhatalmazza a Kormányt arra, hogy nyári, illetve téli igazgatási szünetet rendeljen el. Az erről szóló kormányrendeletet – a felkészüléshez szükséges elegendő idő biztosítása érdekében – már a tárgyévet megelőző év decemberének 15. napjáig ki kell hirdetni.
A Kormány által elrendelt igazgatási szünet a külképviseletek kivételével valamennyi, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) 2. § (1) bekezdése szerinti kormányzati igazgatási szervre (a továbbiakban: kormányzati igazgatási szerv) és a kormányzati igazgatási szervnél foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban álló személyre (a továbbiakban: foglalkoztatott) kiterjed.
Az igazgatási szünet munkanapjaira a foglalkoztatottaknak szabadságot kell kiadni, kivéve, ha a foglalkoztatott egyébként is mentesül a munkavégzési és a rendelkezésre állási kötelezettség alól. A törvényjavaslat megállapítja a szabadság kiadásával kapcsolatos speciális – a Kit.-ben foglaltaktól eltérő – szabályokat.
Az igazgatási szünet időtartama alatt a kormányzati igazgatási szerv feladatait nem látja el, és az ügyfélfogadás nem működik. A törvényjavaslat meghatározza azokat az ügyeket és eljárásokat, amelyek ügyintézési határidejébe az igazgatási szünet időtartama nem számít be.
Mivel vannak olyan ügyek, ügycsoportok, amelyek nem tűrnek halasztást, a törvényjavaslat feljogosítja a kormányzati igazgatási szervet vezető, irányító, illetve felügyelő miniszter arra, hogy elrendelje az általa vezetett, irányított vagy felügyelt kormányzati igazgatási szerv igazgatási szünet alatti működését és meghatározhatja az ügyfélfogadás rendjét. A törvényjavaslat megállapítja erre az esetre az igazgatási szünet alatti munkavégzés elrendelésének rendjét és egyéb szabályait.
A törvényjavaslat a kormányzati igazgatási szervek épületeinek az igazgatási szünet alatti használatára vonatkozó szabályt állapít meg.
A törvényjavaslat biztosítja annak lehetőségét, hogy a kormányzati igazgatási szervek számára elrendelt igazgatási szünettel azonos időszakra igazgatási szünetet rendeljen el a különleges jogállású szervek vezetője. A törvényjavaslat megállapítja az igazgatási szünet elrendelésének rendjét. A fentiek szerint elrendelt igazgatási szünetre alapvetően a törvényjavaslatnak a kormányzati igazgatási szervekre vonatkozó részét a jelen szakaszban megállapított eltérésekkel kell alkalmazni. A törvényjavaslat fenntartja a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény (a továbbiakban: Küt.) szerinti igazgatási szünet elrendelésének lehetőségét is, azzal, hogy ez nem eshet ugyanazon időszakra, amikor a kormányzati igazgatási szervek igazgatási szünete van. A Küt. alapján elrendelésre kerülő igazgatási szünetre nem alkalmazhatóak a törvényjavaslatban megállapított szabályok.
A törvényjavaslat biztosítja annak lehetőségét, hogy a kormányzati igazgatási szervek számára elrendelt igazgatási szünettel azonos időszakra igazgatási szünetet rendeljen el
a) a települési önkormányzat képviselő-testülete a települési önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közös önkormányzati hivatala és a közterület-felügyelet tekintetében;
b) a fővárosi közgyűlés a főpolgármesteri hivatal tekintetében; és
c) a vármegyei közgyűlés a vármegyei önkormányzati hivatal tekintetében.
A törvényjavaslat megállapítja az igazgatási szünet elrendelésének rendjét.
A fentiek szerint elrendelt igazgatási szünetre alapvetően a törvényjavaslatnak a kormányzati igazgatási szervekre vonatkozó részét kell alkalmazni azokkal az eltérésekkel, amelyeket jelen szakasz megállapít. A törvényjavaslat fenntartja a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) szerinti igazgatási szünet elrendelésének lehetőségét is, azzal, hogy ez nem eshet ugyanazon időszakra, amikor a kormányzati igazgatási szervek igazgatási szünete van. A Kttv. alapján elrendelésre kerülő igazgatási szünetre nem alkalmazhatóak a törvényjavaslatban megállapított szabályok.
Ha elrendeli a Kormány az igazgatási szünetet, az kiterjed a Nemzeti Földügyi Központra is, és ez esetben is a kormányzati igazgatási szervekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Tekintettel arra, hogy a Közszolgálati Döntőbizottság előtt folyó eljárások szorosan összefüggenek a kormányzati igazgatási szervek működésével, a javaslat rögzíti, hogy az igazgatási szünet alatt a Közszolgálati Döntőbizottság sem látja el feladatait.
A törvényjavaslat felhatalmazza a Kormányt az igazgatási szünet elrendelésére és annak időpontjának meghatározására.
Hozzászólások (0)