adozona.hu
Black Friday: kisokos a vásárlóknak, fokozott ellenőrzés a webáruházaknál
//adozona.hu/altalanos/Fokozott_ellenorzes_a_webaruhazaknal_az_unn_0D58ZE
Black Friday: kisokos a vásárlóknak, fokozott ellenőrzés a webáruházaknál
Fokozottan ellenőrzi az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az online áruházakat az év végi ünnepi időszakban, a kiemelt vizsgálatok már november elején elkezdődtek – mondta sajtótájékoztatóján Cseresnyés Péter, a tárca államtitkára.
Az év utolsó két hónapjában sok akcióval, kedvezményes vásárlási lehetőséggel találkozhatnak a fogyasztók az interneten, az ITM célja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal járuljon hozzá a nyugodt ünnepi felkészüléshez – tette hozzá az államtitkár.
Kiemelte, hogy a kiskereskedelmi forgalom 75 hónapja folyamatosan nő Magyarországon, és egyre nagyobb szerepet játszik az internetes vásárlás. Tavaly mintegy 530 milliárd forint volt a webáruházak forgalma, amely az idén a becslések szerint 700 milliárd forintra nőhet.
Keszthelyi Nikoletta, az ITM helyettes államtitkára elmondta: a minisztérium IT Laboratóriuma az elmúlt időszakban évente 900 webáruházat ellenőrzött, idén már több mint 500 ellenőrzésen vannak túl. Közölte: a tárca a tudatos vásárlás segítése érdekében e-kereskedelmi tájékoztatót, "kisokost" állított össze.
A november-decemberi, akciókkal teli időszakban a vásárlás előtt célszerű meggyőződni arról, hogy a kereskedő által kínált kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e, és arról is, hogy az üzlet vagy webáruház teljes árukészletére, vagy csak meghatározott termékekre, termékkörökre érvényesek – figyelmeztet honlapján a minisztréium.
A Black Friday kapcsán és az adventi időszakban megszaporodnak azok a honlapok, amelyek jellemzően egyszerű felépítésűek, nagyon kedvezőnek tűnő ajánlatokkal kecsegtetnek, ám teljesítés helyett becsapják a vásárlókat. A fogyasztók megtévesztése miatt a hatóság eljárást indít, azonban a nehézségek elkerülése érdekében érdemes fokozott elővigyázatossággal eljárni az olyan honlapokról történő rendelés esetén, amelyek feltűnően nagy árengedménnyel csábítanak vásárlásra, miközben nem található rajtuk konkrét információ az eladóról, és közvetlen kapcsolat sincs feltüntetve – nyomatékosítja a tárca.
Az IT Laboratórium tapasztalatai szerint gyakran csak egy űrlapon lehet kommunikálni az eladóval, nincs fizikai címe, e-mailes elérhetősége, telefonszáma a vállalkozásnak. Az adatok közlése azért is fontos lenne, mert a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem jelenti egyértelműen azt, hogy hazai webáruházból vásárolunk. Karácsonyi ajándéknak rendelt termék esetén pedig figyelembe kell vennünk azt is, hogy ha külföldről rendelünk, akkor a szállítási idő hosszabb. Az online vásárlások előtti tudatos vásárlói döntést segíti az ITM online adatbázisa (http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/). A mintegy 600, jogsértést elkövető webáruház több mint háromnegyede már teljesítette a határozatban foglaltakat, tehát jogkövetően működik.
Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog – mutat rá tájékoztatójában a szaktárca. Ha bármilyen okból nincs szükség a megrendelt termékre, akkor az az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldhető a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon a termék visszaérkezését követő 14 napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte stb.. Az elállási jog azonban nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.
Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel, érdemes az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központot felkeresni az info@magyarefk.hu címen. A külföldi és magyar fogyasztók határon átnyúló panaszaik eredményes kezelése nyomán több mint 10 millió forintot kaptak vissza a Központ segítségével. Ha magyar vállalkozással merül fel probléma, és azt nem sikerül közvetlenül a céggel rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez kell fordulni.
Hozzászólások (0)