hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

E-kereskedelem: a csomagautomatáké a jövő

  • adozona.hu

Akár a háromszorosára is nőhet a következő évtizedben az átvevőhelyi csomagkézbesítés piaca Kelet-Közép-Európában, köszönhetően az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének és az innovatív megoldások terjedésének – derül ki a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég legfrissebb tanulmányából.

Az e-kereskedelem teljes kiskereskedelmen belüli részesedése – a kétszámjegyű éves növekedési ütem ellenére – még mindig nem érte el a 10 százalékot Európában. Mégis egyre több iparág és termék számára válik megkerülhetetlen szereplővé: a kezdetben népszerű könyvek mellett immár műszaki cikkek, élelmiszerek, ruházati vagy éppen drogériatermékek esetén mindennapos az online rendelés. Az e-kereskedelem fejlődése kiemelkedően befolyásolja a vásárlóhoz való kiszállítás értékláncában résztvevő szereplőket. A legjelentősebb változás azonban a csomagkézbesítő vállalkozásokat érinti. Ők azok, akik a logisztikai folyamat utolsó elemeként eljuttatják az ügyfél rendelését egy általa kiválasztott átadóhelyre ("last-mile delivery").

Jelenleg az internetes vásárlások többsége még házhozszállítással párosul. A magasabb szintű vevői elvárások (gyors kiszállítás, rugalmas hozzáférés, kedvező díjak) és a technológiai innovációk (automatizált eszközök) azonban együttesen teljesen új csomagátvételi üzleti modellek és együttműködések elterjedéséhez vezetnek. Míg start-up cégek közösségi szolgáltatásokra épülve kísérleteznek csomagkézbesítéssel, addig a logisztikai szereplők okos csomagautomatákat telepítenek, az e-kereskedők pedig fizikai üzlethálózattal rendelkező vállalatokkal fognak össze – ad betekintést az aktuális piaci folyamatokba a Roland Berger tanulmánya.

Kelet-Közép-Európában intenzív verseny indult a vásárlókért, amelyet alapvetően az e-kereskedelem nyugat-európait meghaladó, kétszámjegyű növekedési üteme váltott ki. Az átvevőhelyi csomagkézbesítés szegmensében számos piaci szereplő jelent meg az elmúlt években: országos postai szolgáltatók, globális csomagküldő vállalatok, kiskereskedelmi hálózatok, akár közvetlenül e-kereskedők vagy éppen innovatív start-upok vesznek részt a rendelések kiszállításában.

A növekvő népszerűség és széleskörű, országos lefedettség ellenére a vállalatok még jellemzően nem kezelik megkülönböztetett, versenyelőnyt kereső módon a csomagkézbesítést, elsősorban csak, mint logisztikai problémára tekintenek rá, és e szerint optimalizálnak – von mérleget Schannen Frigyes, a Roland Berger budapesti irodájának ügyvezető partnere. Pedig a piacon már most óriási lehetőségek vannak, hiszen a vásárlók csökkenő eladóhelyi jelenléte az átvételi pontokon növekvő gyakorisággal és aktivitással jár, ami megteremti a lehetőséget komplexebb termékek és szolgáltatások személyes értékesítésére – teszi hozzá Schannen.

Az átvevőhelyi csomagkézbesítés piaca Magyarországon régiós összehasonlításban kifejezetten fejlett. A Magyar Posta saját és partnerhálózata mellett a Lapker Zrt. által 2009 óta működtetett Pick Pack Pontok, valamint a GLS csomagátvételi pontjai a legnagyobb szereplők. Az országszerte több mint négyezer átvevőhely között jelentős számban találhatók a kézbesítő cégekkel együttműködő benzinkutak, további lánchoz tartozó és független kiskereskedelmi egységek is.

Folyamatosan terjednek a csomagautomaták, amelyek forgalmas közlekedési helyszíneken a hét minden napján, 24 órában biztosítanak átvételi lehetőséget. A Roland Berger becslése szerint a magyarországi last-mile pick-up piac jelenlegi méretét 5 milliárd forint – ez az összeg mai értéken 2030-ig akár 18 milliárd forintra nőhet. A szolgáltatás potenciálja azonban Schannen Frigyes szerint messze túlmutat a csomagátvételen. Az átvevőhelyek stratégiai jelentőségű ügyfélkapcsolati pontokká fognak válni, ami kulcsfontosságú lesz a B2C kereskedők számára. Ezért a vállalatoknak már most meg kell kezdeniük a jövőbeli versenyelőny megalapozását. 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink