adozona.hu
Bankadó, tranzakciós illeték: változtatásokat vár Brüsszel a kormánytól
//adozona.hu/altalanos/Bankado_tranzakcios_illetek_valtoztatasokat_Y7YQSN
Bankadó, tranzakciós illeték: változtatásokat vár Brüsszel a kormánytól
Véglegesen elfogadták kedden az EU-tagállamok pénzügyminiszterei a tagállamokhoz az európai szemeszter keretében intézett országspecifikus ajánlásokat. A magyar ajánlások nem változtak a június végi helyzethez képest.
A 28 uniós tagállam pénzügyminiszterei kedden végleg elfogadták az európai szemeszter keretében az országspecifikus ajánlásokat, amelyek a gazdaság különböző területein további strukturális reformokra ösztönzik a kormányokat.
A végleges szöveg már nem sürgeti a magyar kormányt GDP-arányosan 0,9 százalékos költségvetési kiigazításra 2014-ben, csupán akkora erőfeszítést kér, ami a stabilitási és növekedési paktum előírásainak, köztük az adósságszabálynak a teljesítéséhez szükséges.
A pénzügyminiszterek által jóváhagyott ajánlások érdemben csak egy ponton változtak a Bizottság eredeti, június 2-i javaslataihoz képest, amelyek a kormányok által benyújtott konvergencia- és nemzeti reformprogramok értékelésén alapultak.
A Tanács 2014-ben a költségvetési intézkedések megerősítését várja annak érdekében, hogy a költségvetési pálya összhangba kerüljön a stabilitási és növekedési paktum, köztük az adósságszabály előírásaival, tekintettel a Bizottság 2014 tavaszi gazdasági előrejelzéseire. A tanácsi ajánlások szövegéből kikerült a Bizottság által idén kért GDP-arányosan 0,9 százalékos költségvetési kiigazítás, de ettől függetlenül a magyar kormánynak kész kell lennie további erőfeszítéseket tenni 2014-ben annak érdekében, hogy ne sértse meg a költségvetési szabályokat, és így ne kockáztasson jövőre egy újabb deficiteljárást.
Miként a dokumentum elemző részében a Tanács aláhúzza, 2014-ben a költségvetés strukturális egyenlege az adósságszabály tiszteletben tartásához szükséges mértéknél (a GDP -0,5 százalékánál) jelentősebb mértékben (-1,4 százalékkal) romlik. Ezért „a Tanácsnak az a véleménye, hogy szükség van pótlólagos szerkezeti jellegű konszolidációs erőfeszítésre a középtávú (2017-ig terjedően meghatározott) költségvetési céltól való jelentős eltérés kockázatának elkerülése és az adósságszabálynak 2014-től való megfelelés érdekében”. Más kérdés, hogy a kiigazítás mértékét nem tartalmazza a szöveg, elfogadva a kormánynak azt az álláspontját, hogy ezt a bizonytalansági tényezőkre, így a forintárfolyam alakulására való tekintettel nehéz lenne a tévedés kockázata nélkül előre megszabni.
Magyarországgal szemben ugyancsak elvárás 2015-ben és később a költségvetési stratégia megerősítése annak érdekében, hogy az államadósság szintje fenntartható módon csökkenjen. A kormánynak a középtávú költségvetési keret kötelező jellegéről is gondoskodnia kell, és általában átláthatóbbá kell tennie a közpénzügyeket, aminek része a Költségvetési Tanács hatásköreinek a bővítése, rendszeres makro-költségvetési előrejelzések és nagyobb ívű politikai javaslatok költségvetési hatáselemzésének az elkészítése.
Az EU a reálgazdaság normális hitelezésének a helyreállítására is felhívja a kormány figyelmét, többek között a pénzintézetekre kirótt adóterhek formájának javítása és csökkentése révén. Egy másik ajánlás a pénzügyi tranzakciós illeték kiigazítását kéri a megtakarítások bankszektortól való eltérítése érdekében.
Az elektronikus fizetési rendszerek használatának ösztönzése egy további feladat, miként az is, hogy a kormány intenzíven konzultáljon az érintettekkel az új politikai kezdeményezésekről, továbbá gondoskodjon arról, hogy ezek az intézkedések (mindenekelőtt a devizahitelesek megsegítéséről van szó) jól célzottak legyenek és ne növeljék az erkölcsi kockázatokat a kölcsönfelvevők körében. A Tanács a pénzügyi szabályozás és a pénzügyi felügyelet erősítését is fontosnak tartja.
Az ajánlások következő köre „stabil, kiegyensúlyozottabb és áramvonalasabb társasági adórendszert reklamál, ideértve a versenytorzítónak tartott ágazati különadók kivezetését. Az alacsonyabb keresetűek adóterheinek csökkentése (többek között a környezetvédelmi adók hatékonyságának javítása révén), az adófizetési morál javítása, az áfa-csalások csökkentése a következő elemek a kívánságlistán.
A Tanács elvárása még, hogy a kormány erősítse meg a jól célzott aktív munkaerőpiaci politikai intézkedéseket többek között az állami foglalkoztatási szolgálat ügyfélprofil-rendszerének gyorsított bevezetésével. A fiatalok mentori hálózatának beindítása és az oktatási intézményekkel való összehangolása is szükséges az ajánlások szerint.
A Tanács arra kéri a kormányt, hogy vizsgálja felül a közmunkaprogramot, értékelve annak hatékonyságát, annak szavatolása érdekében, hogy minél több ember visszatérhessen a munkába, és tovább erősítse a program aktiváló elemeit.
Egy másik ajánlás arra kéri a kormányt, hogy mérlegelje a munkanélküliségi segélyre való jogosultság három hónapos időszakának a meghosszabbítását, figyelembe véve az új munkahely megtalálásához szükséges átlagos időt. Jó lenne, ha a magyar hatóságok javítanák a szociális védőháló színvonalát és annak hatókörét is kiterjesztenék, megerősítve egyúttal a kapcsot az aktiválással. A Tanács integrált politikai intézkedéseket vár a kormánytól a szegénység különösképpen a gyermekeket és a romákat sújtó szegénység visszaszorítása érdekében.
Az ajánlások következő pontja a szabályozói környezet (korábban üzleti környezet szót használták) stabilizálására és a piaci verseny megerősítésére sürgeti Magyarországot egyebek mellett a szolgáltatási szektorban meglévő akadályok lebontásával. Külön is megemlítik a verseny és az átláthatóság javításának szükségességét a közbeszerzésben, például az elektronikus közbeszerzés fokozott alkalmazása, a korrupció további visszaszorítása és általában a bürokratikus terhek csökkentése révén.
Az EU a korai iskolaelhagyás megelőzését célzó nemzeti stratégia végrehajtására is noszogatja a kormányt, különös tekintettel a szakoktatásból és a képzésből kiesők nagy számának csökkentésére. Végül a kormány terveivel szemben mégis benne maradt az ajánlásokban az oktatásban tetten érhető szegregáció csökkentésére irányuló módszeres megközelítés szorgalmazása (itt a szegregáció szó használatával volt gondjuk a magyar hatóságoknak, különösképp, hogy más, hasonló helyzetű országokhoz intézett ajánlásokban ez a kifejezés nem szerepel).
Az elvárások közé tartozik még egy olyan felsőoktatási reform végrehajtása, ami több diák számára biztosítja a felsőfokú végzettség megszerzését, különösen a hátrányos helyzetű egyetemisták körében.
Az országspecifikus ajánlások utolsó köre végül az energia és a tömegközlekedési szektorra vonatkozik. A Bizottság és a Tanács a tavalyi évtől eltérően nem sürgette az energia árak szabályozásának eltörlését. Ehelyett arra kéri a magyar hatóságokat, hogy annak fényében vizsgálják felül a központi árszabályozást, hogy az milyen mértékben ösztönzi a befektetéseket és a versenyt a villamos energia és a gázszektorban.
További lépéseket várnak el Magyarországtól annak érdekében, hogy a nemzeti szabályozó hatóság külső beavatkozás nélkül, önmaga állapíthassa meg a hálózati tarifákat és feltételeket. A háztartási fogyasztók és lakóépületek energiahatékonyságának növelése is megkülönböztetett figyelmet élvez.
Végezetül a közlekedési szektor (tömegközlekedés) fenntarthatóságának további javítására kérik Magyarországot, többek között a működési költségek csökkentése és az állami tulajdonban lévő cégek tarifáinak felülvizsgálata révén.
Hozzászólások (0)