hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kezdődik az eÁfa korszaka – útmutató az első bevalláshoz 1. rész

  • adozona.hu

Az eÁfa rendszer elindítása jelentős mérföldkő a magyar adóbevallási gyakorlatban. Ez a rendszer, amely 2024-től áll rendelkezésre, lehetőséget biztosít a vállalkozások számára, hogy hatékonyabban és átláthatóbban kezeljék áfa bevallásaikat – derül ki az RSM Hungary összefoglalójából.

Bevezetés az eÁfa 2024-es rendszerébe

2024 februárjától az áfabevallás három módon készíthető el: a megszokott ÁNYK megoldás mellett már az eÁfa bevallás kétfajta lehetősége is rendelkezésre áll:

  • a webes eÁfa felület, és
  • a gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül.

Az eÁfa rendszert – az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) 362. § (1) bekezdésében foglaltak szerint – 2024. január 1-jétől kezdődő adómegállapítási időszakban lehet először alkalmazni.

A webes felület és az M2M kommunikációs lehetőség két különböző útvonalat kínál, mindegyik saját előnyökkel és jellemzőkkel, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy az őket legjobban szolgáló módszert válasszák.

Az eÁfa rendszer bevezetésének hatása

A rendszer bevezetésével az ÁNYK alkalmazása fokozatosan háttérbe szorul, megnyitva az utat az új technológiai megoldások és a digitális átalakulás előtt. Ez nemcsak az áfabevallási folyamatok egyszerűsítését jelenti, hanem a hibák csökkentését és az adatpontosság növelését is.

Az eÁfa rendszer alkalmazása lehetőséget teremt a vállalkozásoknak, hogy időt és erőforrásokat takarítsanak meg, miközben biztosítják áfabevallásaiknak a lehető legnagyobb pontosságát és megfelelőségét.

Nézzük, hogy hogyan működik a webes eÁfa felület!

Tartson velünk „eÁfa 2024: a digitális adózás új korszaka” című online rendezvényünkön, hogy megismerhesse a legfontosabb tudnivalókat!

A felület funkciói

A webes eÁfa felület az online számla rendszerbe való bejelentkezésen keresztül érhető el, ahol számos funkció és menüpont áll rendelkezésre: bizonylatlista, összesítő nézet, kimutatások, beállítások, blokkolt bizonylatok, letöltések stb.

Az eÁfa felületre belépve egy összesítő nézet fogad, amely grafikus és lista nézetben mutatja a napi szintre lebontott áfa egyenleg alakulását.

Különféle adatforrások – mint az online számla adatszolgáltatások, pénztárgépek, vámáru nyilatkozatok – szerinti bontásban láthatjuk a legutóbbi bizonylatokat.

A bizonylatlista és kiegészítő funkciói

A webes eÁfa felület kulcseleme a bizonylatlista, ahol az adóhatóság által az adott időszakra besorolt számlák, pénztárgépek napi összesítő adatai, vámhatározatok és egy „egyéb” kategória található.

Az „egyéb” kategória lehetőséget biztosít a nem automatikusan rögzített információk kézi felvitelére, mint például

  • közösségi termékbeszerzés
  • belföldi partner által elmaradt adatszolgáltatás miatti bejövő számla adat felvitele,
  • felvásárlási okirat,
  • egyéb bizonylat,
  • egyéb nyugta összesítő, OPG adatszolgáltatás pótlása.

A bizonylatlista elemeinél az adókód módosításra, számlaláncolatok megtekintésére, eltérések jelölésére és egyéb műveletekre (például levonási jog halasztása) is lehetőség van. Bizonylatok tételeinél pedig módosíthatjuk az adókódokat, ami a bevallási sor alapja, de alkalmazhatunk arányosítást, teljes levonást, részbeni levonást vagy akár nem levonhatónak jelölhetjük meg az adott tételt.

Annak érdekében, hogy ne tranzakciónként kelljen egyes beállításokat megtennünk, különböző komplex szabályokat, többes feltételeket állíthatunk be, melyek teljesülése esetén automatikusan életbe lépnek az adott tételek esetében.

Bevalláskészítés a webes eÁfa felületen 2024. február 1-jétől

A webes eÁfa felületen történő bevalláskészítés folyamata lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megtekintsék a különféle forrásokból származó bizonylataikat, lehetőségük van ezek kiegészítésére, bizonyos adatok módosítására, valamint dönthetnek a levonható áfa jogosultságáról.

Ezen felül, részletes vagy átalányos levonások alkalmazását követően – akár automatizált szabályok segítségével –, amikor úgy ítélik meg, hogy az adatok készen állnak a bevallásra, megjelölhetik az adott időszakot lezártként és kérhetik a bevallástervezet elkészítését.

Mi szerepel az eÁfa bevallástervezetben?

Ebben a lépésben a felhasználók egy áttekintést kapnak az előző időszakról áthozott követelések összegéről, melyet szükség esetén módosíthatnak, és dönthetnek a visszaigényelhető áfa összegének kiutalási módjáról.

Miután a szükséges előkészületek megtörténtek, megjelenik a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait, egy sokkal modern formában, mint amelyhez az ÁNYK program használata során hozzászokhattunk.

Abban az esetben, ha a bevallás zárása után szeretnénk módosításokat eszközölni az adatokon, lehetőségünk van az időszak újra nyitására és a bevallástervezet ismételt elkészítésének kérésére.

Amikor a bevallásra vonatkozó adatokkal elégedettek vagyunk, elvégezhetjük az előellenőrzést, ami számos ellenőrzési folyamatot indít el. Amennyiben az előellenőrzés során nem kerül felszínre kritikus hiba, a bevallás benyújtható.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az előellenőrzés eredménye nem mindig áll rendelkezésre azonnal, ezért nem ajánlott az eÁfa bevallás elkészítésének utolsó pillanatokra halasztása, különösen a bevallási határidő előtt.

A Webes eÁfa felület alkalmazhatósága

Kiknek lehet előnyösebb a webes eÁfa felület?

A webes eÁfa felület különösen előnyös lehet a kisebb vállalkozások számára, melyek kizárólag belföldi ügyletekkel foglalkoznak. Ennek oka, hogy ezek a vállalkozások nem szorulnak arra, hogy manuálisan rögzítsék a közösségi szolgáltatások igénybevételéből vagy termékbeszerzésekből származó számlákat, mivel ezen számla esetében nem áll rendelkezésre automatikusan a forrás adat, tovább az eÁfa rendszer jelenleg nem helyettesíti a közösségi összesítő nyilatkozatot (A60 riport).

Ezáltal azok számára, akik nem végeznek közösségi ügyleteket, a webes eÁfa rendszer egy potenciális alternatívát jelenthet.

Webes eÁfa felület használatának korlátai

Azonban léteznek bizonyos korlátozások.

Azok a vállalkozások, melyek egy adott bevallási időszakon belül több mint 100 ezer bizonylatot kezelnek, nem élvezhetik a webes eÁfa felület által nyújtott előnyöket.

Továbbá, az alanyi adómentességgel rendelkező vállalkozások számára ez a lehetőség jelenleg nem elérhető, és a soron kívüli áfa bevallások, valamint az önellenőrzési lehetőségek sem érhetőek el egyelőre.

Az eÁfa rendszer kimutatásai

A webes eÁfa felület széles körű kimutatásokat kínál, többek között:

  • bevallási sorokra,
  • áfa összesítésekre,
  • adókódokra vonatkozóan.

Ezek a kimutatások az eÁfa bevallás benyújtásától függetlenül is értékes információforrást nyújthatnak azok számára, akik nem használják a felületet a bevallásuk benyújtására.

Megtekinthetők számlák adatai, azok összegei és a számlák időszaki besorolásai, melyek könnyen exportálhatóak is.

Tehát láthatjuk, hogy az egyes számlákat az adóhivatal mely bevallási időszakra sorolja be, és milyen összeggel, milyen adókódra, bevallási sorra kategorizálva őket. Ezek az adatok kritikus ellenőrzési pontként szolgálhatnak a bevallás elkészítése során, lehetővé téve az adózók számára, hogy összevethessék online számlarendszerük adatait saját nyilvántartásukkal.

Az ilyen összehasonlítás során felfedezhetőek eltérések, amelyek további felülvizsgálatot igényelnek. Ha az eltérések oka a hibás vagy hiányzó adatszolgáltatás, azokat mihamarabb korrigálni kell. Pontos és megbízható adatok biztosítása elengedhetetlen a helyes eÁfa bevallástervezethez.

Emellett, az adóhatóság az idei évtől kezdve fokozott figyelmet fordít az adatok pontosságára, és szigorúbban lép fel a hibás adatszolgáltatásokkal szemben.

Ez tovább hangsúlyozza az adatok pontos kezelésének és a rendszeres ellenőrzésnek a fontosságát, biztosítva ezzel a bevallások integritását és az adókötelezettségek teljesítésének megfelelőségét – olvasható az rsm.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Duális képzés

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Mobiltelefon készülékvásárlási keret

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

SZÉP-kártyás fizetés esetén számla kiállítása cég nevére

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink