adozona.hu
Súg a NAV – az áfa-levonási jog és ellenőrzésének szempontjai
//adozona.hu/afa/Sug_a_NAV__az_afalevonasi_jog_es_ellenorzes_XQ5A8E
Súg a NAV – az áfa-levonási jog és ellenőrzésének szempontjai
Az áfa a költségvetés egyik legfontosabb bevételi forrása, ezért ez az adónem jellemző céltáblája az adóhatósági vizsgálatoknak is. A NAV honlapján a közzétett 3010/2015. számú útmutatója összefoglalja azokat a szempontokat, amelyekre az ellenőrzés épül.
A tizenhat oldalnyi terjedelmű, átfogó, a maga nemében páratlan útmutató az adólevonási jogot érintő előírások és a számla, egyszerűsített számla – mint az adólevonási jog tárgyi feltétele elvárt adattartalmát és helyesbítésének, érvénytelenítésének áfatörvénybeli (és így a vállalkozások számára a törvény szövegéből is viszonylag jó hatásfokkal összecsipegethető) feltételeit összegző részén túl – kitér a jogszabály más, fontos elvárásaira is. Mondjuk az olyanokra is, amelyek eddig jellemzően „az akarom vektor, ha akarom piktor”jogértelmezési kategóriába tartoztak a „mezei” adóalanyok számára.
A még egészen friss, a NAV honlapján november 2-án megjelent útmutató tényleg betölti a nevének megfelelő szerepét, és valóban segíti a vállalkozásokat abban, hogy a levonható áfa számításakor is kerülhessék a bajt, azaz tudtukon kívül ne kerüljenek mindenféle, utólag fiktívnek minősíthető ügybe. Az ügyfélbarát – azt is mondhatnám, hiánypótló – mű megmagyaráz, pontosít olyan kitételeket, amelyek értelmezését eddig nagyvonalúan rábízták a vállalkozásra – ellenőrzéskor kiderült, ráhibázott-e a dolog adóhatóság szerinti velejére, vagy sem. Ez utóbbi általában sokba került a cégnek…
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja, miként kell értelmezni az egyes kifejezéseket!
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (2)
Csatlakozva a Zsolthoz, néhány konkrétum is. Sajnos tényleg nem ilyen szép a kép. Vagy fércmunka, vagy szándékos visszalépés a korábbi állapotokhoz képest a tájékoztató. Két helyen is csúsztat a szerző. Az egyik, hogy mikor kell a vevőnél is feltüntetni az adószámot, illetve ott is ködösen fogalmazza meg, hogy milyen esetekben kell feltüntetni a statisztikai számot. (korábban normál kulcs esetében nem kellett, itt igazából csak felkínál két nómenklatúrát, hogy abból válasszunk). De az uniós ítélet citálása sem sikerült valami fergetegesre. Szóval valóban kicsit egzaktabb módon kellene a témát megközelíteni. NAGY A TÉT!
A NAV Központi Hivatal csupán a jelenleg is folyó botrányos adóigazgatósági gyakorlatot kívánja megváltoztatni. Ez dícséretes, azonban a hivatal továbbra is adós maradt azokkal a rövid esettanulmányokkal, ahol a tipikus adólevonást megtagadó esetek tényállásait bemutatja. Mind a jogszerűen, mind a jogszabálysértő módon megtagadott áfára van bőségesen példa. A bírósági ügyszám beleírása már csak hab lenne a tortán.
Amíg ezt nem teszik meg, addig tovább halászhatnak az egyes adóigazgatóságok a zavarosban.