hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Itt a NAV új értelmezése a pénztárgépes nyugta vagy számla ügyben

  • adozona.hu

Továbbra is fenntartja a NAV azt az álláspontját, hogy a hatályos áfatörvény értelmében egy ügyletről egyféle bizonylatot kell kiállítani: számlát vagy nyugtát – közölte az Adózóna.hu érdeklődésére az adóhatóság. Nem szankcionálja viszont a hivatal, ha az adózó egy ügyletről számlát és nyugtát is kiállít.

Mivel a NAV korábbi közleménye nyomán több kérdés is érkezett ügyfélszolgálatainkhoz, szükségesnek tartottuk tájékoztatónkat további információkkal kiegészíteni. Az alapinformáció tehát nem változott, a hatályos áfatörvény értelmében egy ügyletről továbbra is egyféle bizonylatot kell kiállítani: számlát vagy nyugtát. Így például, ha a vevő a vásárláskor áfás számlát kér, akkor azt a tételt nem kell beütni a pénztárgépbe is – közölte nemrégiben elküldött válaszában a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az Adózóna.hu kérdésére, amelyben a múlt hét csütörtökön arról érdeklődtünk, miért tűnt el az adóhatóság honlapjáról az áfatörvény szabályainak értelmezéséről április 1-jén közzétett tájékoztató.

CIKKÜNK A TÉMÁBAN: Eltűnt a NAV értelmezése! Kereskedők százezrei bizonytalanságban

Az adóhatóság lapunkhoz eljuttatott válaszában ugyanakkor a következőt is írja: "fontos leszögezni azt is, hogy nem követ el hibát az online pénztárgép üzemeltetője akkor, ha a termékértékesítésről vagy szolgáltatásról kiállított számla mellett a pénztárgépben is szerepelteti a vásárlást. Az adóhivatal egy esetleges ellenőrzéskor kizárólag azért, mert az adózó egy ügyletről számlát és nyugtát is kiállított, szankciót nem alkalmaz".

Ezzel szemben az április 1-jén a honlapon közzétett, majd eltávolított értelmezésben még a következő állt: 

"Abban az esetben, ha az adóalany az adott ügyletről – nem az online pénztárgéppel előállított – számlát bocsát ki, az ügylet adatait nem kell beütnie az online pénztárgépbe. Amennyiben pedig az online pénztárgépből történő nyugtakibocsátást követően kerül sor számlakibocsátásra (például azért, mert a vevő olyan időpontban jelzi, hogy számlát kér, amikor a nyugta kibocsátására vonatkozó parancs már nem vonható vissza), akkor a nyugta sztornírozandó.

Amennyiben az ügylet adatainak az online pénztárgépben történő rögzítése valamilyen okból (például az ellenértéknek a pénztárgépben való rögzítése céljából) mégis szükségessé válik, arra csak „nem adóügyi bizonylat” kiállításával kerülhet sor."

Az adóhatóság honlapján mostanáig nem jelent meg ez az értelmezés, várjuk a hivatalos tájékoztatást.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink