hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfacsalás: így utaztatják a vasat, a NAV nem tud róla

  • adozona.hu

Új trend van kialakulóban a magyarországi áfacsalások körében. Míg az utóbbi években zömmel a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeket "utaztattak" fiktív számlákkal "élelmes" magyar vállalkozók, mára más területekre is beszivárgott az áfacsalás. Betonvas, térháló, és zártszelvény utazik Szlovákiába, ahol sokszor le sem pakolják a fuvart, máris fordul vissza a kamion. Állítólag napi 15 kamion is megjárja az utat.

Az uniós csatlakozással megnyíló határok kiváló alkalmat teremtettek az áfával való trükközésre, miután a küldfölre értékesített áru után az áfa visszaigényelhető, ugyanakkor azt nehéz ellenőrizni, hogy az árut valóban nem Magyarországon adták el - írja a hvg.hu. A tavalyi áfaemelés (25-ről 27 százalékra) még vonzóbbá tette ezt az ipart. A csalás a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy régióbeli cég Magyarországról vásárol terméket: az eladó - sokszor csak papíron – leszállítja a megrendelést, és a külföldi értékesítés után visszaigényli az áfát. Az is bevett módszer, hogy a terméket több cégen keresztül "visszahozzák" Magyarországra, és végül itthon adják el az árut, de azután már elfelejtik befizetni az áfát.

Fuvarozói szegmensből úgy értesült a lap, hogy elsősorban a Budapest-Losonc (Szlovákia) útvonal a frekventált, néha Ózdról is volt egy-két fuvar északi szomszédunkhoz. Losoncon állítólag szlovákiai cégen keresztül bérelnek magyar vállalkozók egy telephelyet, csakis olyan célból, hogy megforgassák a vasárut. Először még csak betonvasat és betonhálót vittek ki magyar fuvarozók, az árut pedig szlovák rendszámú kamionok hozták vissza Magyarországra. Ma már ugyanakkor zártszelvény is szerepel a termékek között, és a fuvarozással sem pepecselnek sokat: az árut sokszor le sem pakolják, ugyanaz a kamion viszi is vissza a vasat Budapestre.

Az üzletelés volumenére jellemző, hogy forrásunk szerint van olyan vállalkozó, akinek 15 kamionja is megfordul egy nap Budapest és Losonc között. A 24 tonna terhelésű kamionok esetében ez már igen komoly mennyiséget jelent, a magyar vasnagykereskedelem jelentős mennyiségét is megmozgathatják a vállalkozók. A volumen ráadásul az utóbbi időszakban még nőtt is: korábban csak napi 7-10 kamion fordult a két ország között. Mivel a vaskereskedők is kevesebb megrendeléssel számolhatnak a válság miatt, ezért örülnek minden megrendelésnek. Forrásunk szerint a nagykereskedők sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a tőlük elvitt vasáruval áfát csalnak. A hvg.hu az üggyel kapcsolatban látott fuvarleveleket és cégneveket is, melyek azt megmutatják, hogy papíron milyen árumozgás zajlott, de azt nem láttuk bizonyítva, hogy valóban történt áfacsalás. Ugyanakkor forrásunk állította: egy ideje így üzletelnek. A NAV azt közölte a lappal: nem tud vasak utaztatásáról. A teljes cikket itt olvashatja.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfamentes szolgáltatásnyújtás EU-ba

Bunna Erika

adótanácsadó

Német adóügyi illetőségű egyéni vállalkozó

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Hozamszámítás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink