hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfacsalás: így utaztatják a vasat, a NAV nem tud róla

  • adozona.hu

Új trend van kialakulóban a magyarországi áfacsalások körében. Míg az utóbbi években zömmel a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeket "utaztattak" fiktív számlákkal "élelmes" magyar vállalkozók, mára más területekre is beszivárgott az áfacsalás. Betonvas, térháló, és zártszelvény utazik Szlovákiába, ahol sokszor le sem pakolják a fuvart, máris fordul vissza a kamion. Állítólag napi 15 kamion is megjárja az utat.

Az uniós csatlakozással megnyíló határok kiváló alkalmat teremtettek az áfával való trükközésre, miután a küldfölre értékesített áru után az áfa visszaigényelhető, ugyanakkor azt nehéz ellenőrizni, hogy az árut valóban nem Magyarországon adták el - írja a hvg.hu. A tavalyi áfaemelés (25-ről 27 százalékra) még vonzóbbá tette ezt az ipart. A csalás a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy régióbeli cég Magyarországról vásárol terméket: az eladó - sokszor csak papíron – leszállítja a megrendelést, és a külföldi értékesítés után visszaigényli az áfát. Az is bevett módszer, hogy a terméket több cégen keresztül "visszahozzák" Magyarországra, és végül itthon adják el az árut, de azután már elfelejtik befizetni az áfát.

Fuvarozói szegmensből úgy értesült a lap, hogy elsősorban a Budapest-Losonc (Szlovákia) útvonal a frekventált, néha Ózdról is volt egy-két fuvar északi szomszédunkhoz. Losoncon állítólag szlovákiai cégen keresztül bérelnek magyar vállalkozók egy telephelyet, csakis olyan célból, hogy megforgassák a vasárut. Először még csak betonvasat és betonhálót vittek ki magyar fuvarozók, az árut pedig szlovák rendszámú kamionok hozták vissza Magyarországra. Ma már ugyanakkor zártszelvény is szerepel a termékek között, és a fuvarozással sem pepecselnek sokat: az árut sokszor le sem pakolják, ugyanaz a kamion viszi is vissza a vasat Budapestre.

Az üzletelés volumenére jellemző, hogy forrásunk szerint van olyan vállalkozó, akinek 15 kamionja is megfordul egy nap Budapest és Losonc között. A 24 tonna terhelésű kamionok esetében ez már igen komoly mennyiséget jelent, a magyar vasnagykereskedelem jelentős mennyiségét is megmozgathatják a vállalkozók. A volumen ráadásul az utóbbi időszakban még nőtt is: korábban csak napi 7-10 kamion fordult a két ország között. Mivel a vaskereskedők is kevesebb megrendeléssel számolhatnak a válság miatt, ezért örülnek minden megrendelésnek. Forrásunk szerint a nagykereskedők sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a tőlük elvitt vasáruval áfát csalnak. A hvg.hu az üggyel kapcsolatban látott fuvarleveleket és cégneveket is, melyek azt megmutatják, hogy papíron milyen árumozgás zajlott, de azt nem láttuk bizonyítva, hogy valóban történt áfacsalás. Ugyanakkor forrásunk állította: egy ideje így üzletelnek. A NAV azt közölte a lappal: nem tud vasak utaztatásáról. A teljes cikket itt olvashatja.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink