hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EKÁER-mizéria: bezárult egy kiskapu, máris itt az újabb probléma

  • dr. Kelemen László, ATA Solution Kft.

Június 1-jétől ismét módosult az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer működéséről szóló 5/2015. NGM-rendelet. Május végéig az ekáerszám igénylésével az adóalany egy feladótól, egy címzett részére, egy gépjárművel történő fuvarozás adta a bejelentés egységét. Júniustól viszont akkor is elég egy ekáerszám, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a fuvarozás.

A korábbi szabályozás szerint, ha egy címzett (értsd: beszerző) részére, de több átvételi címre érkezett termék, akkor több ekáerszámot kellett kérni. Ez a szabályozás viszont arra is lehetőséget adott, hogy azon adóalanyok, akik ki akartak bújni az ekáerkötelezettség alól, több átvételi címre szállítatták az adott termékmennyiséget, így esetlegesen alatta maradtak a bejelentésköteles érték-, illetve súlyhatárnak.

2015. június 1-jétől viszont egy ekáerszámot kell megállapítani akkor is, ha „egy gépjárművel

a) egy feladó, több felrakodási címéről,
b) egy címzett, több kirakodási (átvételi) címére

történik a közúti fuvarozás” [NGM-rendelet 15. paragrafus (4) bekezdése].

A közösségi beszerzések, vagy első belföldi értékesítés esetében tehát valamennyi kirakodási (átvételi) címet be kell jelenteni.

Nézzük meg példákon keresztül, hogyan kell értelmezni a gyakorlatban ezt az igen jelentős változást. A két példában azt hasonlítjuk össze, hogy egy kiskereskedelmi bolthálózatnak milyen rendelkezéseket kell figyelembe venni ekáerkötelezettsége teljesítése kapcsán.

Fontos rögzíteni, hogy a forgalmi adózási elvek szempontjából (amelyek az ekáerszabályok értelmezésében is figyelembe veendők) a logisztikai célú megállás nem tekinthető a fuvarozás befejezésének. Ezen értelmezést az adóhatóság a nyilvánosságra hozott állásfoglalásában is megerősítette (Átrakodás közösségi ügyletek esetén). Eszerint:
“[…]
Abban az esetben, ha egy belföldön se nem regisztrált, se nem letelepedett más tagállami adóalany másik tagállamba Magyarországon keresztül úgy szállítja/szállíttatja az általa belföldön, vagy más tagállamban beszerzett terméket, hogy kizárólag fuvarszervezési okokból a termékek első körben egy belföldi raktárba kerülnek, ott azokat – legfeljebb pár nap alatt – átrakodják, majd ezt követően a termékek másik tagállam felé kerülnek elszállításra, akkor ez a logisztikai okokból történő átrakodás az áfa szempontjából nem tekinthető úgy, mint a fuvarozási folyamat olyan megszakítása, amelynek következtében az átrakodást követő részfuvarozás már egy új, önálló ügylethez kapcsolódna, függetlenül attól, hogy az egyes részfuvarok kinek a megrendelése, szervezése alapján történnek.[…]

Az általános forgalmi adó rendszerében egy fuvarozással kísért ügylet abban az esetben zárul le véglegesen, ha a termék a feladáskor megjelölt rendeltetési helyre megérkezik, ami azt jelenti, hogy a logisztikai célú átrakodás és az esetlegesen ezt megelőző rövid időtartamú, kifejezetten az átrakodás érdekében történő raktározás az áfa szempontjából nem tekinthető a fuvarozási folyamatot megszakító tényezőnek, így annak kapcsán, azt követően saját vagyon áthelyezése címén önálló teljesítés nem történik.
[…]
(Pénzügyminisztérium Forgalmi adók, Vám és Jövedéki Főosztály 4718/1/2009. – APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály 4007301205)”

Amennyiben egy adott címzett (beszerző) logisztikai raktárába történik a közösségen belülről beszerzett termékek szállítása, majd a logisztikai raktárból a beszerző saját maga szállítja, szállíttatja el a termékeket az általa üzemeltetett kiskereskedelmi egységekhez, akkor első kérdésként az merül fel, hogy mi is az adott fuvar átvételi helye? További kérdés, hogy ezen esetben logisztikai célú megállásról beszélünk-e?

Ugyan ezen kérdéseket csakis a tényállás teljes ismeretében lehet eldönteni, de viszonylag hamar eljuthatunk arra a következtetésre, hogy technikailag kivitelezhetetlen lenne, ha a logisztikai raktárba történő betárolást csak logisztikai célú megállásnak tekintené a címzett. Amennyiben így járna el, akkor minden szállítmányt, pontosabban minden átvételi címet  külön-külön be kellene jelentenie.

Amennyiben viszont az adott beszerzés hazai átvételi címeként a logisztikai raktárat tekintjük, úgy a logisztikai raktárból a saját termékek mozgatása belföldi viszonylatban már nem esik ekáerkötelezettség alá. Kérdés, hogy ezen értelmezés összeegyeztethető-e a logisztikai célú megállásra vonatkozó forgalmi adózási szabályokkal, de tekintve, hogy a logisztikai raktárban megtörténik a termékek átvétele, így – természetesen megfelelő dokumentumokkal – esetlegesen alátámasztható az, hogy az átvételi cím valóban a logisztikai raktár volt.

A fenti érvelés ugyanakkor csak nehezen alkalmazható akkor, ha a logisztikai raktárat nem a címzett (közösségi terméket beszerző adóalany) üzemelteti, hiszen ekkor nem is a címzett veszi át a terméket. Ilyen esetekben kérdésként merül fel, hogyan valósítható meg az ekáerkötelezettségnek történő megfelelés, különösen akkor, ha egy adott gyűjtőfuvarban megvalósított szállítmányozás több kiskereskedelmi egység által rendelt termékeket is tartalmaz. Azaz a logisztikai célú megállás alatt a termékeket szétcsomagolva egy-egy fuvarozási címre irányítják, és azokat más fuvareszközzel szállítják el.

Ez esetben a közösségi beszerzésre vonatkozóan az ekáerbejelentést legkésőbb a termék belföldi útszakaszon történő fuvarozásának megkezdéséig meg kell tenni, azaz a gyűjtőfuvart szállító kamion rendelkezni fog ekáerszámmal, viszont a termékeket a logisztikai raktárból általában másik fuvareszköz (pontosabban több másik fuvareszköz) fogja elszállítani. Ilyen esetekben gyakorlati nehézségekbe ütközhet az ekáerrendeletnek való megfelelés.

A hasonló gyakorlati kérdések megoldását természetesen már minden adózónak ki kellett dolgoznia, ugyanakkor nagyban segíthetné az adóalanyok jogkövető magatartását, ha az adóhatóság a fenti kérdések gyakorlati megoldásának lehetőségéről tájékoztatást bocsátana ki, ezzel is segítve a jogkövető adóalanyokat a jogértelmezési kérdések megbízható megoldásában.

EKÁER, ahogyan végre érthető lesz!
A HVG Kiadó EKÁER a gyakorlatban című kiadványa már nyomtatott és digitális formában egyaránt rendelhető.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink