További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Csökken a szocho, de időigényesebb lehet az adminisztráció

  • adozona.hu

Az átmeneti rendelkezések hiánya miatt számos adózóban felmerülhet a kérdés, hogy a szociális hozzájárulási adó (szocho) évközben történt csökkentése miatt mely kulcsot kell majd alkalmazni az adóbevallás során. Ilyen esetekben számos megfontolandó tényezőt kell figyelembe venni a bevallás elkészítésénél, hívta fel a figyelmet a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Crowe FST.

A kabinet 13 plusz 1 pontból álló csomagja tartalmazza a szociális hozzájárulási adó (szocho) 2 százalékpontos, a kisvállalati adó (kiva) 1 százalékpontos mérséklését, valamint további terhek egyszerűsítését, illetve megszüntetését július 1-jétől.

A szocho esetében ugyan 19,5 százalékról 17,5 százalékra csökken az adó mértéke, de a jogszabály nem tartalmaz arra vonatkozóan átmeneti szabályokat, hogy tekintettel az adókulcs évközben történt módosítására, mely kulcsot kell majd alkalmazni a bevallás során. Ez elsősorban az osztalék, vagy az árfolyamnyereség esetén lehet releváns, mivel az említett adónemet ezen jövedelmek tekintetében általában az éves bevallással fizeti meg az adózó.

Mitrik Kornélia, a Crowe FST bérszámfejtési és expat szolgáltatások igazgatója szerint ilyen esetekben a magánszemély számára általában két lehetőség adódik: vagy az adóévben szerzett összes jövedelemre alkalmazható kedvezőbb kulcsot alkalmazza, vagy pedig elkülöníti egymástól a jövedelmeket azok szerzési időpontja szerint és annak megfelelően készíti el az adóbevallását és fizeti be az adót is. 

„Tekintettel az átmeneti rendelkezések hiányára, valószínűsíthető, hogy a jogalkotói szándék az alacsonyabb kulccsal való adófizetés a külön adózó jövedelmek esetében, figyelembe véve a korábban hasonló évközi adó csökkentések adminisztrációját. Az árfolyamnyereségnél egyértelmű, hogy az alacsonyabb kulcsot kell majd alkalmazni, mert azt a teljes éves nyereség/veszteség kiszámítása után lehet csak meghatározni. Az osztalékok esetében a szerzési időpont szerinti elkülönítés az adminisztráció szempontjából nehézkes lehet – különösen például egy külföldi értékpapírszámlára kapott osztalék esetében” – jelentette ki a szakember. Mitrik Kornélia hozzátette: a magánszemélyek adminisztrációja és adózása szempontból természetesen az alacsonyabb kulcs alkalmazása lenne a kedvezőbb, ráadásul év közi adócsökkentés esetében általában ezt szokta alkalmazni a NAV.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Katás vállalkozó járulékolása

Szipszer Tamás

adószakértő

Magánszemélytől kapott támogatás

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Egyéni ügyvéd tevékenységének befejezése

Szipszer Tamás

adószakértő

2019 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X