hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Változtak a fejlesztési adókedvezmény szabályai

  • Pölöskei Pálné okleveles könyvvizsgáló

Néhány ponton változtak 2017-ben, illetve 2018-tól a beruházások támogatására vonatkozó uniós szabályok, amelyek következtében hazai támogatási előírások is módosultak. A változások a fejlesztési adókedvezmény feltételeit, igénylését érintik, egy részüket a hatályba lépésüktől (2017. december 14-e), más részüket 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.

Az uniós előírás változása

2017-ben az Európai Bizottság a 2017/1084 (2017. június 14.) rendelettel (a továbbiakban: rendelet) módosította a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendeletet (általános csoportmentességi rendeletet).  A módosítás 2017. július 10-étől hatályos, valamennyi tagállamban teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó.

A módosítások közül a legfontosabbak a következők:

Új támogatási célok

A beruházási támogatás – meghatározott feltételek mellett – nyújtható kikötői és repülőtéri infrastruktúrafejlesztéshez is. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao) azonban nem teszi lehetővé e jogcímeken fejlesztési adókedvezmény igénybe vételét. A Tao 30/A-I paragrafusaiban ugyanis nem hivatkozik a rendelettel az általános csoportmentességi rendeletbe iktatott 56/a-56/c cikkekre. A fejlesztési adókedvezmény szempontjából az általános csoportmentességi rendeletnek továbbra is csak az 1-14. és a 17. cikkei, illetve az ezen cikkeket érintő változás veendő figyelembe (Tao 30/A §). 

Jelenérték-számítás

Pontosítja a rendelet a diszkontálásra vonatkozó előírást. E szerint nemcsak a több részletben fizetett támogatást, hanem a jövőben fizetendő támogatást is diszkontálni kell a támogatás nyújtásának időpontjára számított jelenérték meghatározásával. (Értelmezésem szerint ezt a korábbi szabályok alapján is csak így lehetett levezetni). Hatályát veszti az adókedvezmény diszkontálására vonatkozó azon előírás, amely annak jelenértékét az adókedvezmények érvényesítésének különböző időpontjaiban irányadó leszámítolási kamatlábbal határozta meg.

Ellenőrzés

Az ellenőrzésre vonatkozó előírás (12. cikk) kiegészül a következővel:

Olyan programok esetében, amikor – például a kedvezményezettek adóbevallása alapján – adókedvezmény formájában automatikus támogatást nyújtanak, és nem ellenőrzik előzetesen azt, hogy minden egyes kedvezményezett megfelel-e valamennyi összeegyeztethetőségi feltételnek, a tagállamok rendszeresen, minden pénzügyi évben egyszer, legalább utólag és szúrópróbaszerűen ellenőrzik, hogy teljesül-e minden összeegyeztethetőségi feltétel, és levonják a megfelelő tanulságokat.

A tagállamnak legalább az ellenőrzések dátumától számított 10 évig meg kell őrizni az azokhoz kapcsolódó részletes feljegyzéseket. Tekintettel arra, hogy a fejlesztési adókedvezménynél az ellenőrzés a bejelentés, a kérelem befogadásakor megtörténik, elegendő a fejlesztési adókedvezményről szóló 165/2014. kormányrendeletben előírt gyakoriságú ellenőrzés.

Regionális támogatás feltételeinek változása

Kikerült a nem támogatható körből annak a kedvezményezettnek nyújtott egyedi regionális beruházási támogatás, aki a regionális beruházási támogatási kérelem benyújtását megelőző két évben azonos vagy hasonló tevékenységet szüntetett meg az EGT területén, vagy aki a támogatási kérelem benyújtásakor konkrétan tervezi, hogy a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházás befejezését követő két éven belül ilyen tevékenységet szüntet meg az érintett területen.

Csak nagyvállalkozás esetében feltétele a támogatásnak a termelési folyamat alapvető megváltoztatásához nyújtott támogatás esetében, hogy az elszámolható költségek haladják meg a korszerűsítendő tevékenységhez kapcsolódó eszközöknek a megelőző három pénzügyi évben realizált értékcsökkenését.

Nyilatkozni kell a támogatást igénylőnek, hogy a támogatási kérelem benyújtását megelőző két évben nem telepítette át azt a létesítményt, amelyben a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházást meg kívánja valósítani, és kötelezettséget vállal arra, hogy ilyet legalább két évig nem is hajt végre azt követően, hogy a támogatási kérelem tárgyát képező induló beruházás befejeződött (13-14. cikk).

Átmeneti rendelkezések

A hatályba lépés előtt megítélt támogatásra is alkalmazható a rendelet, ha a feltételeknek megfelel a kedvezményezett. Ez a fejlesztési adókedvezmény esetében nem lehetséges, csak a kormányrendelet megfelelő rendelkezéseinek hatályba lépését követően benyújtott kérelmek, bejelentések alapján lehet a módosított előírásokat figyelembe venni.  

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük a fejlesztési adókedvezményre vonatkozó változásokat!

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink