hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adókulcsok, feketegazdaság, ingatlan – így változik az áfa

  • Bartha László adójogi szakjogász
6

A tavaszi adócsomag több lényeges változást hozhat az általános forgalmi adózás területén. Míg a csökkenő adókulcsok a fogyasztók számára kedvezőek, addig a feketegazdaság elleni intézkedések a vállalkozások számára jelentős informatikai fejlesztéseket igényelhetnek.

A tervezett főbb változások az alábbiak:

I. Csökkenő adókulcsok

– Baromfihús, madártojás, friss tej: 2017. január 1-jétől 5 százalékra csökkenhet az élelmezési célra alkalmas, friss, hűtött, illetve fagyasztott baromfihús a friss madártojás, és a tej (ide nem értve az UHT és ESL tejet) általános forgalmi adója. Az intézkedés várhatóan 35 milliárd forint bevételkiesést jelent a költségvetés számára.

– Internet-hozzáférési szolgáltatás: 2017. január 1-jétől 18 százalékra mérséklődne az internet-hozzáférési szolgáltatás általános forgalmi adója. A fogalom meghatározásakor a javaslat a 2015/2120/EU rendelet fogalmát veszi át, mely alapján az internet-hozzáférési szolgáltatás az a nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatás, amely internet-csatlakozást és ezáltal az internet lényegében valamennyi végpontjával összekapcsolási lehetőséget biztosít, tekintet nélkül az alkalmazott hálózati technológiára és a használt végberendezésre.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyből megtudja, a feketegazdaság ellen milyen újabb lépések szerepelnek az adócsomagban és miként változik az új ingatlan fogalma!
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

Az adócsomagról közölt korábbi cikkeinket itt olvashatja el!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (6) , melyek közül a legfrissebbek:
Ruszin Zsolt

Zsúúúú, akkor nincs olyan nagy gond...

Abban is biztosan egyetértünk, hogy a jelenleg még túlnyomó részt kézzel történő adatrögzítés olyan munka, ami nem esik kellő anyagi megbecsülés alá, pedig elég nagy a jelentősége. Ezért is fogják a szabályok kikényszeríteni, hogy a számlákat ne papíron adják a vállalkozások egymásnak, hanem feldolgozható metafile-okat tartalmazó elektronikus állományokat küldjenek egymásnak - ez számlának minősül, még elektronikus aláírás nélkül is. Ha ez megvan, utána jön az az időszak, amikor kikopnak azok a szoftverek, amelyek ezeket a metafile-okat nem képesek feldolgozni. Ez első fecskék már itt vannak, még 5-6 év és rendszerszintű lesz a gépi feldolgozás. Ez nemcsak a tételes áfa bevallást oldja meg, hanem azt is, hogy hány adószám kerül automatikusan felrögzítésre.

A kérdés az, hogy tíz év miért nem írt (íratott) a NAV olyan számlázószoftvert, amelyik standard formáját adhatta volna a metafile-oknak. Az is kérdés, hogy a NAV-nál miért csak a KAIG az a hely, ahol nem idegenkednek az ügyfelek elektronikusan tárolt bizonylataitól?

Zsúúúú

Kedves Zsolt! Részben félreértett. A bekért (és előtte feldolgozandó, nyilvántartandó) adathalmaz folyamatos bővülésével, elképesztő nagyságával van a gond. Csak meg kell nézni, hogy az "elektronikus bevallás" bevezetésével melyik bevallás típus, mennyivel több adatot tartalmaz. A bevallások és adatszolgáltatások számáról nem is beszélve, ezeknek csak meg kell számolni db számát évente mennyivel szaporodnak. Pl.: miért kell egy tételes áfa bevallásban az adószám mellé a csoportos adószámot is megadni? Vagy egy kávéautomatáról azt is bejelenteni a NAV-hoz, hogy álló v. fekvő típusú?
Szummárum: az állam ellenőrzési, nyilvántartási feladatait(plussz adminisztrációt) letolta a könyvelőkre, a vállalkozásokra. A növekvő teher elleni tiltakozásom, nem igénytelenség. Szívesen használok én is egy mindent gombnyomásra megoldó szoftvert és három adatrögzítővel többet (hiszen a szoftver sem magától tudja a sok adatot, és egy jó szoftvernek műszaki háttér is is kell), de ennek a terhét az ügyfeleimnek kell megfizetniük, akiknek a zöme egyre kevésbé tudja ezt az állami feladatot is finanszírozni.

MaZsola3509

Zsúúúú, amikor 2004-ben azt mertem követelni, hogy a bérszámfejtés adózási adatai, az OEP, a NYENYI és a KSH adatszolgáltatás kerüljön egyetlen bevallásba és azt a bérszámfejtő szoftverek készítsék el, akkor mindenki bolondnak tartott. Az azóta funkcionáló 08-as bevallás adatait most már a KSH és a kormányhivatalok is átveszik, más kérdés, hogy nem sok mindenre használják. A többi megvalósult. Aki kézzel készíti, annak valóban órákba kerül egyetlen bevallás. Ha erre van idő, akkor nyilván nincs igény arra, hogy ezt egy szoftver készítse el gombnyomásra.

A tételes áfával is ugyanez a helyzet. Azért kerül órákba elkészíteni, mert nincs igény a szoftveres megoldásra, amiről nem a jogalkotó tehet. Majd idővel a manuális bevalláskészítés is eltűnik.

Nekem az egésszel az a gondom, hogy az államnak a számára igencsak előnyös adathalmaz előállítását támogatni kellene, ahogy azt a közös javaslatunkkal a szakmai szervezetek elérték 2007-ben az ügyfélkapu kapcsán. Akkor a könyvelőirodák társasági adó kedvezményt kaptak.

Az is gond, hogy az adatokat fel is kell használni. Jelenleg "célirányos" felhasználás zajlik, ami egyedi lekérdezésekről és nem pedig automatizmusokról szól. Miért nem kap a bevallás másnapján üzenetet a számlabefogadó és kibocsátó, hogy az adataik össze lettek futtatva és nem stimmelnek? Ezzel ugyanis a "tudta, vagy tudhatta" kitétel máris teljesülne, a számlabefogadó pedig rá lenne kényszerítve, hogy elbontsa a mulasztó számlakibocsátóval a kapcsolatot. Mindehhez kizárólag szoftverek kellenének.

A jelenlegi elavult ellenőrzési módszereken a NAV vezetése tud változtatni, ha akar... Az elmúlt évek keserű tapasztalata az, hogy a NAV részéről csak akkor fogják ezt meglépni, ha a jogalkotó előírja nekik.

Ruszin Zsolt

Zsúúúú

Kedves Zsolt, sajnos nem értek egyet Önnel, pedig nem "számológépes" szakmabeli vagyok. Már most is több óra kell egy közepes méretű vállalkozás áfa bevallásának (csak a bevallás) elkészítéséhez! Igenis adminisztrációs teher és költség növekedés mindenkinek: a bevalláshoz ezekhez a számlákhoz a kibocsátó adószámát is nyilván kell tartani, a szoftver fejlesztés is pénzbe kerül, az adatrögzítés munkabér teher. Az elmúlt években nem kis mértékben folyamatosan nő a vállalkozások és a könyvelők terhelése. Ez az értékhatár egyszerűen a vicc kategóriába tartozik.
Egyszerű a megoldás: rögzítsük eleve a NAV szerverén a könyvelést, hiszen lassan már úgy is ott tartunk a horrorisztikus adatmennyiségű "úgymond" egyszerűen elkészíthető és elektronikusan elküldhető bevallással, adatszolgáltatással.

MaZsola3509

A tételes áfa bevallás inkább informatikai kérdés. A vállalkozásnak csupán abban kell biztosnak lennie, hogy olyan könyvelővel könyveltet, ahol időmegtakarítás érdekében nem lépik át a szabályokat és nem könyvelnek "kötegelve", vagy számológépen. Az a könyvelés, ahol a tételes áfa nyilvántartás rendelkezésre áll, ott a bevallás elkészítése már csak a szoftveren múlik. Néhány extrém kivételtől eltekintve most már nincs olyan szoftver, ami a tételes áfás bevallást ne tudná előállítani gombnyomásra.
Ruszin Zsolt

normális vállalkozó

A tételes nyilatkozat a 100 eFt-os ÁFA értékről csak ismét növeli az adminisztrációs terheket( hova még!?) de nem ezen múlik az adócsalás. Némely vállalkozásnál már igy is több "kötetes" a bevallás.Az adócsalókat valószinű,hogy nem az agyonbonyolitott ÁFA törvénnyel lehet megffékezni.Akevesebb néha több lenne.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Külföldi kiküldetés napidíja

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Kft.-ügyvezető fizetés nélküli szabadsága

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Munkaköri alkalmatlanság

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2020 április
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
hirdetés

exit_to_app Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

close