hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cégeljárások egyetlen papírlap nyomtatása nélkül

  • dr. Papp Anna Katalin, LL.M., CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

Már a koronavírus-világjárványt megelőzően felmerült az igény az elektronikus eljárások mind szélesebb körben történő alkalmazása iránt. Különösen indokolt lenne ez a vállalkozásoknál, hogy minél gyorsabban, így szükségképpen digitális úton, idő- és költséghatékony módon intézhessék ügyeiket, biztosíthassák mindennapi üzletvitelüket.

A felgyorsult világban lemaradnak azon cégek, amelyek nem tudnak kellő időben reagálni a piaci elvárásokra. A járvány pozitív hozadéka, hogy rég látott mértékű digitalizációnak lehetünk szemtanúi. Ugyan a cégeljárások bírósági szakasza eddig is elektronikus úton zajlott, az azok alapjául szolgáló dokumentumok aláírására a legtöbb esetben hagyományos úton, a tagok/ügyvezetők személyes jelenlétében, fizikai úton került sor.

Ez a gyakorlatban túlhaladottá vált, hiszen az – különösen a többtagú, illetve külföldi tulajdonossal, ügyvezetővel rendelkező vállalkozások számára – jelentős és felesleges terhet jelentett. Sőt, a pandémia bizonyos szakaszaiban az eltérő nemzetiségű aláírók esetén gyakorlatilag lehetetlennek is bizonyult a személyes jelenlét biztosítása, amely egy cég teljes működését is megakaszthatta. A kényszerhelyzetben született, részben új megoldások nem csak átmenetileg, de valószínűleg hosszú távon is velünk maradnak.

Teljesen elektronikus cégeljárás a gyakorlatban

Tapasztalatok szerint a teljesen elektronikus cégeljárások csupán pár munkanap leforgása alatt lefolytathatók, még akkor is, ha a felek a világ különböző pontjain tartózkodnak. A cégeljáráshoz szükséges dokumentumok ügyvédi előkészítését követően ugyanis valamennyi érintett a számára megfelelő helyen és időben, csupán néhány perc alatt aláírhatja elektronikusan a szükséges dokumentumokat. Ezt követően az aláírt iratokat elektronikus úton eljuttatják az okiratszerkesztő ügyvédhez, aki egy pár perces videóhívás keretében azonosíthatja az aláírókat.

Végül az ügyvéd elektronikus úton ellenjegyzi a dokumentumokat. A cégbíróságok felkészültségét jelzi e gyakorlatra, hogy a változásbejegyzési kérelem benyújtását követően általában 1-2 munkanapon belül meg is küldik az elektronikus bejegyző végzést.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben ismertetjük, milyen módon lehet aláírni az elektronikus dokumentumokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink