hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Uniós szintű harmonizáció a transzferárszabályokban

  • adozona.hu

Az Európai Bizottság 2023. szeptember 12-én tette közzé a transzferárszabályok uniós szintű harmonizálását célzó jogalkotási javaslatát. A szabályozás célja, hogy uniós szinten egységesítse és átláthatóbbá tegye a transzferárszabályokat, ezzel megakadályozva az eltérő rendelkezésekből eredő esetleges adóoptimalizálási lehetőségeket, illetve biztosítva a kettős adóztatás kockázatának mérséklését, olvasható az Andersen Magyarország honlapján megjelent elemzésben

A javaslat olyan lényeges pontokon hozna változásokat a jelenleg alkalmazandó magyar transzferárszabályozásban, mint a kapcsolt vállalkozások definíciója (a jelenlegi „50 százalékos szabályt” 25 százalékra csökkentené), illetve az adóalapok kiigazításának módszerei. Ezen felül az OECD transzferár-irányelvek kötelező alkalmazásából adódóan jóval részletesebb szabályozásnak kellene majd megfelelniük a magyar vállalkozásoknak is – emelik ki az Andersen Magyarország szakértői.

Az OECD transzferár-irányelvek tartalmazzák azt a keretrendszert, mely segítséget nyújt a szokásos piaci ár meghatározásához használt módszerekhez, elvekhez. A tagállamok jelenleg jelentős rugalmasságot élveznek a transzferár-irányelvek értelmezése és alkalmazása terén.

A kezdeményezés eredményeként a transzferár-irányelvek (illetve annak mindenkor hatályos módosításai) kötelező erővel bírnának majd, a javaslatot ugyanis a transzferár-irányelvek iránymutatásaival összhangban kellene alkalmazni – hangsúlyozzák az Andersen Magyarország elemzői.

A javaslat ugyan a kialakult transzferárazási gyakorlatra, illetve a transzferár-irányelvekre épül, a magyar transzferárszabályozás szempontjából mégis van néhány kiemelendő sarokköve, melyek minden bizonnyal hatással lesznek a magyar vállalkozások működésére is. Ezek közül a legfontosabbak a következőek.

Kapcsolt vállalkozás egységes fogalma

A javaslat a „kapcsolt vállalkozás” fogalmát úgy határozza meg, mint olyan személy, amely egy másik személlyel bármely következő módokon áll kapcsolatban:
(i) jelentős befolyást gyakorolhat a másik személy felett;
(ii) a szavazati jogok több mint 25 százalékának birtokosa;
(iii) a tőke több mint 25 százalékának közvetlen vagy közvetett tulajdonosa; illetve
(iv) a nyereségből több mint 25 százalékra jogosult.

A javaslat alapvetően a határon átnyúló ügyeletek vonatkozásában lesz mérvadó, kérdéses tehát, hogy a helyi implementálás során a belföldi adózási jogviszonyokban is kötelezővé teszi-e a jogalkotó az új kapcsolt vállalkozási definíció alkalmazását, ez ugyanis adózói oldalról előzetes felkészülést, illetve a jelenlegi vállalatcsoporti struktúrák átgondolását igényelné – figyelmeztetnek az Andersen Magyarország elemzői.

Transzferárak kiigazítása

Az uniós kezdeményezés jelentősen átalakítaná a transzferárazáshoz kapcsolódó eredménykiigazítások körét is. Jelenleg a magyar szabályok értelmében az adózók viszonylag nagy szabadságot kapnak az utólagos árkorrekciók elszámolásának tekintetében.

A javaslat ezzel szemben egy három típusból álló kiigazítási rendszert hozna létre a következőek szerint:

  1. „elsődleges kiigazítás”: az egyik tagállam adóhatósága által végzett felfelé történő kiigazítás;
  2. „megfelelő kiigazítás”: egy másik tagállam adóhatósága által – az egyik joghatóság adóhatósága elsődleges kiigazítása következményeként – végzett lefelé történő kiigazítás;
  3. „kompenzáló kiigazítás”: az adóalany olyan transzferárat alkalmaz, amely szerinte egy ellenőrzött ügylet szokásos piaci ára.

Az adóalany által kezdeményezhető kompenzációs kiigazítás abban az esetben elfogadható, ha az:

  • észszerű erőfeszítéseket tett a szokásos piaci eredmény elérése érdekében;
  • a kiigazítást szimmetrikusan végzi el az összes érintett tagállamban;
  • konzisztensen ugyanazt a megközelítést alkalmazza az évek során;
  • a kiigazítást az adóbevallás benyújtása előtt elvégzi;
  • alátámasztja, hogy az eredmény miért nincs összhangban a szokásos piaci árral.

A javaslat megkönnyíti az adóhatóságok által elvégzendő kiigazítások (elsődleges és megfelelő) elvégzését azzal, hogy egy úgynevezett „gyorsított eljárás” keretében is lehetővé válna a kiigazítás, ha nincs kétség afelől, hogy az elsődleges kiigazítás megalapozott, vagy ha az egy közös adóellenőrzés eredménye. Az ilyen „gyorsított” eljárást 180 napon belül le kell zárni.

Az Andersen Magyarország meglátása szerint ugyan a transzferárszabályozás harmonizálása üdvözlendő cél, viszont amennyiben a 180 napos rövidített eljárások nem vezetnek eredményre, akkor a tagállamok illetékes hatóságai közötti kölcsönös egyeztető eljárás (Mutual Agreement Procedure, MAP) indulhat, melyek tapasztalataink szerint elhúzódó, erőforrásigényes és költséges eljárások minden értintett fél szempontjából.

A javaslat alapján továbbá nem egyértelmű, hogy az adózóknak milyen lehetőségeik vannak abban az esetben, ha az adóbevallásaik benyújtását követően szeretnék lefelé csökkenteni az adóalapjukat (például azért, mert másik tagállamban később történt meg az adott adóév zárása).

Szokásos piaci ártartomány

A szokásos piaci ártartomány meghatározásának tekintetében a javaslat a Magyarországon már bevezetett szabályoknak megfelelően szigorúbb megközelítést alkalmaz, ugyanis az interkvartilis tartomány használatát írja elő referenciaként. Ezen túlmenően előírja, hogyha kiigazításra kerül sor, akkor azt főszabályként a mediánhoz kell elvégezni – hívják fel a figyelmet az Andersen Magyarország szakértői.

Az új irányelv várható bevezetése

Ha a jogszabálytervezetet a javasolt formában fogadják el, akkor azokat 2025. december 31-éig kellene implementálni a tagállamok nemzeti jogába, illetve legkésőbb 2026. január 1-jétől kellene kötelezően alkalmazni.

Kérdéseket vet fel, hogy a transzferárazási és bevallási határidőket is harmonizálják-e az irányelv bevezetését követően. Ennek hiányában ugyanis – ahogy az Andersen Magyarország jelenleg is tapasztalja – különbségek lehetnek az egyes csoporttagok könyvviteli zárásai, adóbevallásai és transzferár-elszámolásai között, amiből adódóan várhatóan a saját nyilvántartásaikban nem tudják majd alkalmazni a kompenzáló kiigazításra vonatkozó szabályokat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Devizában kapott kölcsön kamata

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Pótbefizetéssel terhelt kft. üzletrészének eladása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Duális képzés

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink