hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hasznos eszköz a bírságok elkerülésére

  • adozona.hu

Évek óta jelent állandó feladatot és fontos nyilvántartási kötelezettséget a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató vállalkozások számára az egymás között alkalmazott árak és árazási módszerek dokumentálása. A tavaly év végi módosítások azonban számos könnyítést jelentenek annak érdekében, hogy ne mint valami mumusra tekintsenek a cégek a transzferár nyilvántartás elkészítésére.

A mai kihívásokkal teli üzleti környezetben a transzferárazás, annak nyilvántartása és adminisztrációja továbbra is kulcsfontosságú mind az adóhatóságok mind pedig a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózók számára. A  2011 év végén kihirdetett módosítások célja az adminisztrációs terhek  könnyítése volt.

A kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózóknak alapvetően két dologra kell nagyon odafigyelni a transzferárazással  kapcsolatosan:  az ügyletek társasági adó szempontból a szokásos piaci ár elvek szerint kötessenek, valamint, hogy a transzferár nyilvántartás elkészítési kötelezettségüknek eleget tegyenek minden évben a társasági adóbevallással egyidejűleg.  Az adózó cégek a nyilvántartási kötelezettséget egy újabb adminisztrációs teherként élték meg az elmúlt évek alatt

Azonban a 2011. december 29-én kihirdetett módosító javaslatok célja az volt, hogy részben könnyítsék ezt az adminisztrációs terhet. A törvényalkotó szerint ez sikerült, de a gyakorlatban a cégek fogják az enyhítések előnyeit látni.

A módosított rendelet értelmében például:

• Nem kell nyilvántartás készíteni, amennyiben egy adott kapcsolt vállalkozási ügylet nettó étéke nem éri el az 50 millió forintot (szerződés megkötésétől a vizsgált időszakig), vagy kapcsolt vállalkozások egymás között független féltől beérkezett számlákat számláznak tovább.

• Bevesztésre került az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások fogalma, melynek értelmében bizonyos szolgálatosoknál elegendő egyszerűsített nyilvántartást készíteni, ha a vizsgált ügylet a PM rendeletben meghatározott feltételeknek eleget tesz. 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem kell már foglalkozni transzferár nyilvántartásokkal; a nyilvántartási kötelezettség továbbra is létezik és nagyon fontos főleg azoknál a vállatoknál ahol a tevékenység, illetve a vállalat eredményessége nagymértékben a kapcsolt vállalkozási ügyletektől függ. Ezeknél a vállalatoknál mindenképpen javasolt egy átlátható és megfelelő gazdasági elemzésekkel alátámasztott nyilvántartás elkészítése a transzferárazással kapcsolatos kockázatok (adólap kiigazítás, bírságok, kettős adóztatás) elkerülésére. A transzferár nyilvántartástól tehát nem kell tartani, hiszen nem harap, csak tudni kell az egyszerűsítéseket megfelelően alkalmazni és beépíteni a cégek mindennapjaiba.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink