hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hasznos eszköz a bírságok elkerülésére

  • adozona.hu

Évek óta jelent állandó feladatot és fontos nyilvántartási kötelezettséget a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató vállalkozások számára az egymás között alkalmazott árak és árazási módszerek dokumentálása. A tavaly év végi módosítások azonban számos könnyítést jelentenek annak érdekében, hogy ne mint valami mumusra tekintsenek a cégek a transzferár nyilvántartás elkészítésére.

A mai kihívásokkal teli üzleti környezetben a transzferárazás, annak nyilvántartása és adminisztrációja továbbra is kulcsfontosságú mind az adóhatóságok mind pedig a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózók számára. A  2011 év végén kihirdetett módosítások célja az adminisztrációs terhek  könnyítése volt.

A kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózóknak alapvetően két dologra kell nagyon odafigyelni a transzferárazással  kapcsolatosan:  az ügyletek társasági adó szempontból a szokásos piaci ár elvek szerint kötessenek, valamint, hogy a transzferár nyilvántartás elkészítési kötelezettségüknek eleget tegyenek minden évben a társasági adóbevallással egyidejűleg.  Az adózó cégek a nyilvántartási kötelezettséget egy újabb adminisztrációs teherként élték meg az elmúlt évek alatt

Azonban a 2011. december 29-én kihirdetett módosító javaslatok célja az volt, hogy részben könnyítsék ezt az adminisztrációs terhet. A törvényalkotó szerint ez sikerült, de a gyakorlatban a cégek fogják az enyhítések előnyeit látni.

A módosított rendelet értelmében például:

• Nem kell nyilvántartás készíteni, amennyiben egy adott kapcsolt vállalkozási ügylet nettó étéke nem éri el az 50 millió forintot (szerződés megkötésétől a vizsgált időszakig), vagy kapcsolt vállalkozások egymás között független féltől beérkezett számlákat számláznak tovább.

• Bevesztésre került az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások fogalma, melynek értelmében bizonyos szolgálatosoknál elegendő egyszerűsített nyilvántartást készíteni, ha a vizsgált ügylet a PM rendeletben meghatározott feltételeknek eleget tesz. 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem kell már foglalkozni transzferár nyilvántartásokkal; a nyilvántartási kötelezettség továbbra is létezik és nagyon fontos főleg azoknál a vállatoknál ahol a tevékenység, illetve a vállalat eredményessége nagymértékben a kapcsolt vállalkozási ügyletektől függ. Ezeknél a vállalatoknál mindenképpen javasolt egy átlátható és megfelelő gazdasági elemzésekkel alátámasztott nyilvántartás elkészítése a transzferárazással kapcsolatos kockázatok (adólap kiigazítás, bírságok, kettős adóztatás) elkerülésére. A transzferár nyilvántartástól tehát nem kell tartani, hiszen nem harap, csak tudni kell az egyszerűsítéseket megfelelően alkalmazni és beépíteni a cégek mindennapjaiba.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EU-s számla áfásan

Bunna Erika

adótanácsadó

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Magyar–Japán egyezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink