adozona.hu
Hasznos eszköz a bírságok elkerülésére
//adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Ujabb_adminisztracios_teher_vagy_hasznos_es_4M89V1
Hasznos eszköz a bírságok elkerülésére
Évek óta jelent állandó feladatot és fontos nyilvántartási kötelezettséget a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató vállalkozások számára az egymás között alkalmazott árak és árazási módszerek dokumentálása. A tavaly év végi módosítások azonban számos könnyítést jelentenek annak érdekében, hogy ne mint valami mumusra tekintsenek a cégek a transzferár nyilvántartás elkészítésére.
A mai kihívásokkal teli üzleti környezetben a transzferárazás, annak nyilvántartása és adminisztrációja továbbra is kulcsfontosságú mind az adóhatóságok mind pedig a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózók számára. A 2011 év végén kihirdetett módosítások célja az adminisztrációs terhek könnyítése volt.
A kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózóknak alapvetően két dologra kell nagyon odafigyelni a transzferárazással kapcsolatosan: az ügyletek társasági adó szempontból a szokásos piaci ár elvek szerint kötessenek, valamint, hogy a transzferár nyilvántartás elkészítési kötelezettségüknek eleget tegyenek minden évben a társasági adóbevallással egyidejűleg. Az adózó cégek a nyilvántartási kötelezettséget egy újabb adminisztrációs teherként élték meg az elmúlt évek alatt
Azonban a 2011. december 29-én kihirdetett módosító javaslatok célja az volt, hogy részben könnyítsék ezt az adminisztrációs terhet. A törvényalkotó szerint ez sikerült, de a gyakorlatban a cégek fogják az enyhítések előnyeit látni.
A módosított rendelet értelmében például:
• Nem kell nyilvántartás készíteni, amennyiben egy adott kapcsolt vállalkozási ügylet nettó étéke nem éri el az 50 millió forintot (szerződés megkötésétől a vizsgált időszakig), vagy kapcsolt vállalkozások egymás között független féltől beérkezett számlákat számláznak tovább.
• Bevesztésre került az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások fogalma, melynek értelmében bizonyos szolgálatosoknál elegendő egyszerűsített nyilvántartást készíteni, ha a vizsgált ügylet a PM rendeletben meghatározott feltételeknek eleget tesz.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem kell már foglalkozni transzferár nyilvántartásokkal; a nyilvántartási kötelezettség továbbra is létezik és nagyon fontos főleg azoknál a vállatoknál ahol a tevékenység, illetve a vállalat eredményessége nagymértékben a kapcsolt vállalkozási ügyletektől függ. Ezeknél a vállalatoknál mindenképpen javasolt egy átlátható és megfelelő gazdasági elemzésekkel alátámasztott nyilvántartás elkészítése a transzferárazással kapcsolatos kockázatok (adólap kiigazítás, bírságok, kettős adóztatás) elkerülésére. A transzferár nyilvántartástól tehát nem kell tartani, hiszen nem harap, csak tudni kell az egyszerűsítéseket megfelelően alkalmazni és beépíteni a cégek mindennapjaiba.
Hozzászólások (0)